Dag van de Publieke Dienstverlening

Op donderdag 23 juni 2022 vindt de eerste Dag van de Publieke Dienstverlening in de Tweede Kamer plaats. Op deze dag gaan Kamerleden samen met verschillende uitvoeringsorganisaties en beleidsambtenaren in gesprek om te kijken hoe de publieke dienstverlening verbeterd kan worden.

In hoeverre kunnen uitvoeringsorganisaties beter rekening houden met de menselijke maat? Welk beleid is moeilijk toe te passen in de praktijk? Waar lopen burgers tegenaan en wat is de rol van de politiek bij deze kwesties? De deelnemers gaan samen op zoek naar goede ideeën en oplossingen.

Kamervoorzitter Vera Bergkamp opent de middag om 13.00 uur in de centrale hal van het Kamergebouw, de Statenpassage. Om 13.30 uur volgen tegelijkertijd drie rondetafelgesprekken in drie verschillende zalen.

De bedoeling is dat de Dag van de Publieke Dienstverlening jaarlijks wordt georganiseerd. Dit was een aanbeveling van de Tijdelijke onderzoekscommissie Uitvoeringsorganisaties. Onlangs is ook de motie Tielen en Ceder aangenomen, die het kabinet oproept een Dag van de Uitvoering te organiseren.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Journalisten die aanwezig willen zijn bij de Dag van de Publieke Dienstverlening en de drie rondetafelgesprekken en de afsluiting kunnen zich aanmelden via: persvoorlichting@tweedekamer.nl.

 

Voor vragen kunt u contact opnemen met het Persloket van de Tweede Kamer via 070-318-3003 of persvoorlichting@tweedekamer.nl.

Programma Dag van de Publieke Dienstverlening donderdag

13.00 – 13.10 uur        Opening door de Kamervoorzitter Vera Bergkamp

13.10 – 13.30 uur        Interview met Carola Schouten, Evert Jan Slootweg en Bart de Bart door Don Ceder en Senna Maatoug.

13.30 – 14.25 uur        Drie openbare rondetafelgesprekken met uitvoeringsorganisaties en Kamerleden

  • Troelstrazaal:
    • Mw. M. Jansen, lid Raad van Bestuur van Kadaster
    • Mw. R. Maas, Directeur-Generaal IND
    • Mw. J. Knol, politiechef van de eenheid Oost-Nederland Nationale Politie
    • Dhr. A. Hazelhoff, algemeen directeur CJIB

  • Thorbeckezaal:
    • Mw. N. van Berkel, lid Raad van Bestuur UWV
    • Dhr. H. Ouwehand, bestuursvoorzitter CAK
    • Dhr. H. Harmsma, Directeur-Generaal DUO
    • Mw. A. Oppers, Inspecteur-Generaal van het onderwijs
    • Mw. J. Drenth, afdelingshoofd van het Landelijk Meldpunt Zorg, Inspectie IGJ

  • Groen van Prinstererzaal:
    • Mw. J. Helder, plv. Directeur-Generaal Belastingdienst
    • Mw. D. Hak, Directeur-Generaal Toeslagen
    • Dhr. R. Engering, lid raad van de bestuur Kamer van Koophandel
    • Dhr. A. Choho, Algemeen Directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

14.40 – 15.45 uur        Gespreksrondes met medewerkers van uitvoeringsorganisaties, beleidsambtenaren en Kamerleden. Deze gesprekken hebben een besloten karakter.



15.50 – 16.00 uur        Afsluiting in Statenpassage door Don Ceder