Wijziging van de Crisis- en herstelwet

13 december 2018, wetsvoorstel - Met een aanpassing van de Crisis- en herstelwet wil minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) woningbouw en verduurzaming stimuleren.

De Crisis- en herstelwet (Chw) was in 2010 bedoeld als een tijdelijke maatregel om projecten naar voren te halen, zodat bouwbedrijven tijdens de crisis voldoende werk hielden. Daartoe werden onder andere procedures verkort. Ook de Omgevingswet, die in 2021 in werking moet treden, heeft dat laatste als doelstelling. Daarom is besloten om de Chw te laten doorlopen en uiteindelijk te laten opgaan in die Omgevingswet.

In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over verduurzaming en het bouwen van meer woningen. Ollongren wil de kortere procedures en de mogelijkheid om te experimenteren uit de Chw gebruiken om deze afspraken uit te voeren.

Teunissen (PvdD) hekelt de Chw: regels en procedures worden geofferd op het altaar van de economie. De "permanente noodtoestand" gaat volgens haar ten koste van natuur, groen en leefbaarheid. Ook Kops (PVV) is tegen Ollongrens wetsvoorstel, maar om een andere reden: de Chw gaat vooral gebruikt worden voor de "verschrikkelijke" en "onbetaalbare" energietransitie.

Afwijken van wetgeving

De Chw bevat een lijst met wetten waarvan kan worden afgeweken voor experimenten. Woordvoerders doen voorstellen om die lijst aan te vullen.

Van Eijs (D66) en Dik (ChristenUnie) willen de Gaswet toevoegen, zodat het eenvoudiger wordt om wijken of gebieden af te sluiten van aardgas. Voeg ook de Wet inrichting landelijk gebied (Wilg) aan de lijst toe, suggereren Ronnes (CDA) en Laan (VVD). Zij denken dat dit kan helpen bij de herstructurering van glastuinbouwgebieden, bijvoorbeeld door over te gaan tot herverkaveling.

Wetten zijn in het verleden niet zomaar ingevoerd, betoogt Smeulders (GroenLinks). Het moet volgens hem dan ook niet te gemakkelijk zijn om ervan af te wijken. Samen met Van Gerven (SP) wil hij daarom vastleggen dat dit alleen kan via een algemene maatregel van bestuur, en niet met het lichtere instrument van de ministeriële regeling.

Onder- en bovengrens

De Chw bevat een regeling voor versnelde uitvoering van woningbouwprojecten via een projectuitvoeringsbesluit. Het gaat daarbij om projecten van ten minste 12 en ten hoogste 1.500 nieuwe woningen (bij één ontsluitingsweg) of 2.000 woningen (bij twee ontsluitingswegen).

Ronnes (CDA) wil de ondergrens verlagen van 12 naar 5. Het gaat volgens hem daarbij vooral om projecten bij kleinere kernen, die van groot belang zijn voor de leefbaarheid. Van Eijs (D66) vindt juist de bovengrens te hoog en wil die verlagen naar 200 woningen. Maar de minister is daar niet enthousiast over: de bovengrens zou minimaal 500 moeten zijn.

Rol gemeenteraad

De gemeenteraad neemt nu een projectuitvoeringsbesluit. Voortaan krijgen burgemeester en wethouders deze bevoegdheid, zo bepaalt het wetsvoorstel van Ollongren. Van Gerven (SP) verzet zich daartegen: we moeten de positie van de gemeenteraad niet uithollen. Hij krijgt bijval van Smeulders (GroenLinks), Teunissen (PvdD) en Kops (PVV).

De minister betoogt dat de gemeenteraad nog steeds betrokken is, bijvoorbeeld via de goedkeuring van het bestemmingsplan en de verklaring van geen bedenkingen.

De Kamer stemt op 18 december over het wetsvoorstel en de ingediende motie.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist