Direct naar de inhoud Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar het zoekveld Direct naar het servicemenu
Logo Tweede Kamer der Staten-Generaal
English
    • Live debatten
    • Plenaire vergaderingen
    • Commissievergaderingen
    • Livestreams
    • Debat Direct
    • Debat Gemist
    • Recessen
    • Uitgelicht
    • Debatten in het kort
    • Voorzitter
    • Presidium
    • Alle Kamerleden
    • Alle fractievoorzitters
    • Fracties
    • Commissies
    • Openbare registers
    • Kennis en onderzoek
    • Recente Kamerstukken
    • Amendementen
    • Besluitenlijsten
    • Brieven regering
    • Commissieverslagen
    • Kamervragen
    • Moties
    • Plenaire verslagen
    • Stemmingsuitslagen
    • Wetsvoorstellen
    • Niet op tijd beantwoorde Kamervragen
    • Kamerstukken 1814 - heden
    • 75 jaar vrijheid
    • De Tweede Kamer
    • Honderd jaar algemeen kiesrecht
    • De Tweede Kamer vergadert
    • De Nederlandse democratie
    • Van Prinsjesdag tot verantwoordingsdag
    • Verkiezingen en kabinetsformatie
    • Tweede Kamer door de eeuwen heen
    • De Tweede Kamer en Europa
    • Uw mening telt!
    • Van Wetsvoorstel tot Wet
    • Veelgestelde vragen
    • Reglementen
    • Kindervragenuur
    • Persinformatie
    • De gebouwen en zalen van de Tweede Kamer
    • Bezoek de Tweede Kamer: tijdelijk niet mogelijk
    • Contact
    • Volg de Tweede Kamer online
    • Adres en route
    • Politieke websites
    • Verhuizing Tweede Kamer
    • Lobbyisten
  • Home
  • Kamerstukken
  • Plenaire verslagen
  • Debatten in het kort
Delen
DelenDelen naar FacebookDelen naar TwitterDelen naar LinkedInDelen via E-mail

Wet voor invoering opt-in telemarketing

20 januari 2021, wetsvoorstel - Personen mogen voortaan alleen gebeld worden voor commerciële, charitatieve en ideële doeleinden als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven of als er al een klantrelatie is. Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) voert een opt-in in voor telemarketing.

Op dit moment moet je actie ondernemen door je aan te melden bij het bel-me-nietregister. Keijzer wil deze opt-out vervangen door een opt-in. Mensen vinden het irritant als ze ongevraagd benaderd worden, concluderen veel woordvoerders. Er is dan ook brede steun voor Keijzers wetsvoorstel.

Klantrelatie

Hoelang na verkoop van een product of dienst is er nog sprake van een klantrelatie? De staatssecretaris wil dit voorlopig niet in de wet regelen maar via zelfregulering aan de sector overlaten. Wel kan er later een maximumtermijn vastgesteld worden via een algemene maatregel van bestuur.

Een maximumtermijn voor de klantrelatie zou eigenlijk in de wet zelf geregeld moeten worden, vindt Futselaar (SP). Het is in zijn ogen naïef om te vertrouwen op zelfregulering. In de geldende gedragscode is een termijn van drie jaar afgesproken, zegt de staatssecretaris. Zij wil de sector de kans geven om het op die manier te regelen.

Als de regering op een later moment besluit om toch een maximumtermijn in te voeren, dan zou het parlement daarover moeten kunnen meepraten, vindt Weverling (VVD). Maar de staatssecretaris ziet geen bijzondere reden voor een voorhangprocedure.

Goede doelen

Gezien hun maatschappelijke belang zouden goededoelenorganisaties meer ruimte voor telemarketing moeten krijgen dan commerciële organisaties, vinden Palland (CDA) en Bromet (GroenLinks). Zij stellen daarom voor om bij dit soort organisaties "klantrelatie" breder uit te leggen, zodat ze personen kunnen benaderen die met het doel sympathiseren. Dat kan blijken uit het verrichten van vrijwilligerswerk of het bijwonen van een manifestatie.

Bruins (ChristenUnie) en Verhoeven (D66) zijn positief over het voorstel van Palland en Bromet. Maar Graus (PVV) en Weverling (VVD) zijn niet direct overtuigd: is het wel verstandig om een uitzondering te maken voor goede doelen?

Ongevraagd en ongewenst

Niet alleen voor telefonische verkoop maar ook voor ongevraagde verkoop aan de deur zouden strengere regels moeten komen, vinden Futselaar (SP) en Moorlag (PvdA). Maar de staatssecretaris betoogt dat er al wettelijke bescherming is voor verkoop aan de deur.

Zzp'ers en andere ondernemers die geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel, worden regelmatig ongewenst lastiggevallen. Verhoeven (D66), Bruins (ChristenUnie) en Graus (PVV) vragen daar aandacht voor: wat kan de staatssecretaris doen?

Een belangrijk doel van het Handelsregister is dat ondernemers te vinden zijn bij een conflict in een handelsverkeer, betoogt de staatssecretaris. Maar volgens Verhoeven (D66) is het daarvoor niet per se noodzakelijk dat privégegevens openbaar zijn.

De Kamer stemt op 26 januari over het wetsvoorstel en de bij het debat ingediende moties.

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist of Debat Direct

Over Tweedekamer.nl

  • Colofon
  • Disclaimer
  • Uw privacy
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap

Blijf op de hoogte

  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Facebookpagina Voorzitter
  • E-mailattenderingen
  • Debat Direct

Ambtelijke ondersteuning

  • Organogram
  • Werken bij de Tweede Kamer

Links

  • Politieke websites
  • De Tweede Kamer aan het werk
  • De Derde Kamer
  • Debat Gemist
  • Open Data Portaal
Direct naar het begin van de pagina