Regels voor het Nederlands kwalificatieraamwerk voor een leven lang leren

3 april 2024, wetsvoorstel – Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) legt de regels voor het Nederlands kwalificatieraamwerk voor een leven lang leren wettelijk vast. De Kamer debatteert er met haar over.

Het European Qualifications Framework (EQF) uit 2008 is bedoeld om opleidingen in Europese landen globaal te kunnen inschalen. Het onderscheiden van acht niveaus maakt vergelijkingen tussen opleidingen in verschillende landen makkelijker en bevordert de arbeidsmobiliteit binnen Europa.

Op basis van het EQF werd in 2012 het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF) ontwikkeld. Ook werd het Nationaal Coördinatiepunt (NCP) NLQF opgezet. Met haar wetsvoorstel legt de minister de regels voor het NLQF wettelijk vast. Het NCP NLQF wordt een zelfstandig bestuursorgaan.

Non-formele opleidingen

Formeel (regulier) onderwijs met een door de overheid erkend diploma valt automatisch onder het NLQF, non-formele opleidingen, aangeboden door commerciële partijen, niet. Private aanbieders kunnen er wel voor kiezen om hun opleidingen te laten inschalen. Dit soort private opleidingen zijn belangrijk voor mensen om zich flexibel en efficiënt te laten omscholen, benadrukt Blaauw (PVV).

Soepboer (NSC) en Tseggai (GroenLinks-PvdA) zijn kritisch over het inschalen van non-formele opleidingen. Zij denken dat zo'n inschaling onterecht zal worden opgevat als een kwaliteitskeurmerk, terwijl deze opleidingen niet onder het toezicht van de onderwijsinspectie vallen. Dit kan leiden tot onduidelijkheid en te hoge verwachtingen.

De Kort (VVD) begrijpt de zorgen van Soepboer en Tseggai: inschaling mag niet als kwaliteitskeurmerk worden opgevat. Maar hij wil ook niet dat de regels voor non-formele opleidingen in Nederland gaan afwijken van die in andere Europese landen.

In het kader van een leven lang leren is het belangrijk dat mensen die een vervolgopleiding doen, weten wat het niveau is, zegt de minister. Dit geldt voor formele maar ook voor non-formele opleidingen. Daarom vindt zij het verstandig om beide in te schalen, wat nu ook de staande praktijk is. Met een communicatiecampagne wil zij mogelijke misverstanden voorkomen. Verder wijst ze erop dat ook bij non-formele opleidingen die voor inschaling in aanmerking willen komen, sprake moet zijn van onafhankelijke examinering.

Diplomaverwarring 

Het toepassen van het NLQF op non-formele opleidingen kan inderdaad leiden tot diplomaverwarring, denkt Paternotte (D66), maar die is er los daarvan nu ook al. Sommige private onderwijsaanbieders presenteren zich namelijk als universiteit of hbo-instelling, terwijl ze dat niet zijn. Hij spoort de minister aan om dit soort misleiding aan te pakken.

Als een private opleider niet is ingeschaald, mag die geen valse verwachtingen wekken, benadrukt de minister. Zij wijst op de wettelijke bescherming van namen en graden in het hoger onderwijs. Op basis daarvan kunnen sancties worden opgelegd.

De Kamer stemt op 9 april over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende motie.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort.
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct.