Pakket Belastingplan 2021

10 november 2020, wetsvoorstellen - De Kamer bespreekt het Belastingplan 2021 en de bijbehorende wetsvoorstellen.

Hoe effectief is een belastingkorting om bedrijfsinvesteringen aan te jagen? Belasten we spaargeld wel eerlijk? Welke toekomst heeft het toeslagenstelsel? Hebben fiscale maatregelen zin om de woningmarkt eerlijker te maken? Kun je via belastingen de samenleving vergroenen?

Deze en andere vragen komen aan bod bij de afronding van de behandeling van het Belastingplan. De Kamer sprak er op 26 oktober en 2 november ook al over.

Belastingkorting voor bedrijven

Het kabinet wil de komende twee jaar in totaal 4 miljard vrijmaken om bedrijven te verleiden investeringen te doen. Edgar Mulder (PVV) vindt deze zogeheten baangerelateerde investeringskorting (BIK) niet effectief, overbodig en niet goed onderbouwd. Alkaya (SP) spreekt van een "belastingkorting in de nadagen van Rutte III", die nauwelijks effect heeft op de economie. Het geld zou volgens hem veel beter aan iets anders besteed kunnen worden.

Maar Lodders (VVD) vindt dat het kabinetsvoornemen past in een groter plan om banen te behouden en te creëren. Zij ziet de BIK als "een tijdelijk instrument om investeringen aan te jagen" tijdens de coronacrisis.

Belasting op spaargeld

Veel woordvoerders vragen aandacht voor de belastingheffing in box 3. Is het wel eerlijk om uit te gaan van fictieve rendementen, die met de huidige rente niet worden behaald?

Volgens Van Otterloo (50PLUS) straft de overheid zo burgers die weinig risico willen nemen met hun spaargeld. Van Haga vraagt aandacht voor zelfstandig ondernemers die vaak met laag renderende, stabiele beleggingen sparen voor hun pensioen. De huidige manier van heffen in box 3 noemt hij "dodelijk" voor deze groep. Stoffer (SGP) roept de regering op om voor maart 2021 met mogelijke oplossingen te komen, zodat die kunnen worden meegenomen bij de formatie van een nieuw kabinet.

Voor Snels (GroenLinks) biedt de discussie over box 3 aanleiding om aandacht te vragen voor vermogensongelijkheid. De politiek is gefixeerd op koopkrachtplaatjes en inkomensongelijkheid, maar Snels ziet een groter probleem in de verschillen die ontstaan tussen mensen met veel of weinig spaargeld.

Toeslagen

Goed dat het kabinet stappen zet om de toeslagenwetgeving eerlijker te maken, zegt Omtzigt (CDA). Hij verwacht vooral veel van het voornemen om de "menselijke maat" als uitgangspunt te nemen, want de Belastingdienst heeft de wetten in voorgaande jaren "veel te streng geïnterpreteerd".

Bruins (CU) zegt dat kleine reparaties aan het belastingstelsel niet langer volstaan. Hij ziet toekomst in een toeslagenloos belastingstelsel, met rigoureuze hervormingen, en vraagt het kabinet om daar scenario's voor te ontwikkelen.

Woningmarkt

Het kabinet wil de overdrachtsbelasting aanpassen. Starters op de woningmarkt tot 35 jaar hoeven die niet te betalen als ze een huis kopen. Beleggers betalen juist een hoger percentage. Een groep huurders komt in aanmerking voor een tijdelijke huurverlaging. Dat moet de woningmarkt eerlijker maken.

Beckerman (SP) ziet de plannen als "twee doekjes voor het bloeden terwijl de wond van de wooncrisis groter en groter wordt". Vrijstelling van de overdrachtsbelasting tot 35 jaar is volgens haar leeftijdsdiscriminatie. Woningbouwcorporaties zullen bovendien meer belasting moeten gaan betalen, geld dat ze niet kunnen stoppen in de verduurzaming van hun woningen.

Van Weyenberg (D66) maakt zich zorgen over de aangekondigde huurverlaging. Is dat plan wel uitvoerbaar? Hij roept het kabinet op om meer tijd te nemen om de verlaging zorgvuldig door te voeren.

Vergroeningsmaatregelen

De fiscale maatregelen van het kabinet om de economie te verduurzamen, hadden van Nijboer (PvdA) ambitieuzer gemogen, maar hij steunt ze wel. Hij vindt dat de lasten eerlijker verdeeld moeten worden: nu liggen die nog te veel bij de huishoudens in plaats van de bedrijven.

Waak ervoor dat Nederlandse bedrijven naar het buitenland worden gejaagd door de CO2-heffing, waarschuwt Agnes Mulder (CDA). De minister van Economische Zaken en Klimaat zou volgens haar niet te veel moeten steunen op het noodpotje voor bedrijven die onevenredig hard getroffen worden. Hij zou nu al moeten nadenken over een evenwichtige verdeling van de lasten.

Voor Van Raan (PvdD) gaan de groene paragrafen in het Belastingplan niet ver genoeg. De hele overheidsbegroting moet van hem in het teken staan van de aanpak van de klimaat- en biodiversiteitscrisis. Het kabinet was immers toch ook bereid om de hele begroting om te gooien vanwege de coronacrisis?

Het kabinet reageert op 11 november op de inbreng van de Kamer.

Zie ook