Modernisering van de loodswetgeving besproken

16 januari 2020, wetsvoorstel - De regels voor het loodswezen waren toe aan een update. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur Waterstaat) bespreekt de modernisering met de Kamer.

De wetswijziging trekt de loodsregels voor de Nederlandse havens zo veel mogelijk gelijk. Het huidige stelsel, dat stamt uit 1995, was te complex. Iedere havenmeester had in de loop van de jaren eigen eisen vastgelegd. Daardoor waren onverklaarbare verschillen tussen havens ontstaan, zegt minister Van Nieuwenhuizen. De woordvoerders verwelkomen de nieuwe loodsregels, maar hebben enkele vragen over de ontheffing van de loodsplicht en de veiligheid.

Ontheffing

Met de wetswijziging zijn de voorwaarden voor ontheffing van de loodsplicht aangepast. Een kapitein kan per haven een ontheffing van de loodsplicht krijgen als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet, zoals dat hij er vaak genoeg komt en het vaarreglement kent. Hij mag er dan zonder hulp van een loods varen. De havenmeester kan die ontheffing verlenen.

Laçin (SP) vraagt zich af of een havenmeester wel zelfstandig kan beslissen. Weigert hij een ontheffing, dan zou hij onder druk kunnen worden gezet door een reder, die dan een extra kapitein of een loods moet inhuren. Havenmeesters hebben binnen het havenbedrijf een onafhankelijke rol, zegt de minister. Hun enige belang is het bewaken van de veiligheid. Zij is daarom niet bang voor beïnvloeding.

Kapiteins met kennis van een havengebied en een ontheffing op zak zouden zich als loods kunnen verhuren, waarschuwen Van Aalst (PVV) en Laçin (SP). Zij vrezen commerciële pseudoloodsen en broodroof. Een kapitein moet een minimaal aantal vaarbewegingen met een schip maken om zijn ontheffing te behouden, antwoordt Van Nieuwenhuizen. Ook zijn er eisen over hoelang een kapitein aan boord moet zijn om met een ontheffing te mogen varen.

Kleine schepen

Heeft de minister voldoende oog voor de gevaren van een aanvaring met kleine zeeschepen? Laçin (SP), Van Aalst (PVV) en Dijkstra (VVD) zijn er niet gerust op. Waarom hoeven kapiteins van deze schepen voor een ontheffing aan minder strenge eisen te voldoen dan kapiteins van grote schepen?

De regels voor kleine zeeschepen zijn niet versoepeld met deze wetswijziging, benadrukt Van Nieuwenhuizen, eerder strenger geworden. De huidige regelgeving stelt alleen eisen aan de omvang van kleine schepen. Straks moeten kapiteins van kleine zeeschepen ook over voldoende talenkennis en kennis van het vaarreglement beschikken om voor een ontheffing in aanmerking te komen.

Voertaal

De voertaal in het internationale scheepvaartverkeer is Engels, maar vaak zijn kapiteins die taal niet machtig, constateert Dijkstra (VVD). Voor ontheffing van de loodsplicht moet een kapitein Engels spreken en het Nederlands op A2-niveau beheersen, zegt Van Nieuwenhuizen. Spreekt een kapitein (een van) beide talen niet, dan is het schip aangewezen op een loods.

De Kamer stemt op 21 januari over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist