MijnOverheid roept vragen op over digitale overheidscommunicatie

1 februari 2018, debat - Een kritisch rapport van de Nationale ombudsman over de digitale Berichtenbox van MijnOverheid is aanleiding voor een debat met de staatssecretarissen Knops (Binnenlandse Zaken) en Snel (Financiën).

Op MijnOverheid.nl kunnen burgers hun overheidszaken regelen. Hieraan is de Berichtenbox gekoppeld. Als mensen deze activeren, krijgen ze daarin voortaan berichten van de overheid. Maar regelmatig activeert men de Berichtenbox onbewust, of vergeet men dat men die heeft geactiveerd. Hierdoor missen burgers belangrijke berichten, zo blijkt uit het rapport "Hoezo MIJNoverheid?" van de Nationale ombudsman. De conclusies daaruit krijgen brede bijval.

  • Middendorp (VVD): het moet niet draaien om systemen maar om mensen
  • Leijten (SP): de overheid heeft een blinde vlek voor mensen die niet mee kunnen of willen gaan in de digitalisering, en moet een stap terug zetten
  • Omtzigt (CDA): de burger moet altijd centraal staan in digitale overheidscommunicatie

Recht op ondersteuning

We nemen de conclusies en aanbevelingen uit het rapport van de Nationale ombudsman heel serieus, verzekert Knops. Maar de overheid moet wel door op de weg van de digitalisering, want dat is de toekomst. Mensen die daardoor in de problemen komen, moeten worden geholpen. De bedoeling is volgens Knops dan ook dat er een wettelijk recht op ondersteuning komt.

Recht om je te vergissen

Alle burgers zouden het recht moeten krijgen om zich eenmaal te vergissen, betoogt Den Boer (D66). De overheid moet volgens haar uitgaan van vertrouwen. Dit betekent dat er geen boete zou moeten worden opgelegd als mensen niet reageren omdat ze een bericht op MijnOverheid missen. Ook Özütok (GroenLinks) wil voorkomen dat mensen buiten hun schuld tegen boetes oplopen.

Burgers die onbedoeld een fout maken, zegt Knops, kunnen meestal al een beroep doen op coulanceregelingen.

Belastingdienst

De Belastingdienst is een belangrijke gebruiker van de Berichtenbox. Maar burgers moeten de mogelijkheid houden om per post over hun belastingzaken te communiceren, vinden verschillende woordvoerders.

Ondertussen doet 99% van de burgers digitaal aangifte, benadrukt Snel. Mensen die dit ingewikkeld vinden, krijgen hulp van de overheid of van maatschappelijke organisaties. De BelastingTelefoon beantwoordt vragen en er is ook fysieke hulp bij aangifte, bijvoorbeeld in bibliotheken.

De Kamer stemt op 6 februari over de ingediende moties.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.

  • Kijk het debat terug via Debat Gemist