Lastenverlichting en V&J-begroting centraal bij Financiële Beschouwingen

30 september 2015, Algemene Financiële Beschouwingen - De Kamer bespreekt de financiële aspecten van de begroting voor 2016. De invulling van de lastenverlichting en de begroting van Veiligheid en Justitie (V&J) zijn belangrijke onderwerpen.

De economie groeit, de werkgelegenheid stijgt en het begrotingstekort daalt. Dit is niet in zijn geheel te danken aan het kabinet, erkent Harbers (VVD), maar het kabinet nam de afgelopen jaren wel de juiste maatregelen op het juiste moment. De begroting voor 2016 is echter een "gemiste kans" op een echte belastinghervorming, oordelen Koolmees (D66) en onafhankelijk Kamerlid Van Vliet. Ook Merkies (SP), Omtzigt (CDA) en Schouten (ChristenUnie) zijn kritisch: de begroting van V&J deugt niet en er is onvoldoende geld gereserveerd voor vluchtelingenopvang. Die opvang kost uiteindelijk miljarden, zegt Van Dijck (PVV), die de belastingbetalers mogen ophoesten.

Lastenverlichting moet werkgelegenheid opleveren

De begroting staat volledig in het teken van werkgelegenheid, betoogt Nijboer (PvdA), die wijst op de belastingverlaging gericht op lage en middeninkomens. Ook Omtzigt is positief over de lastenverlichting van 5 miljard. Maar Koolmees en Grashoff (GroenLinks) denken dat een andere invulling meer werkgelegenheid zou opleveren, bijvoorbeeld door meer vergroening. Het is een "sigaar uit eigen doos", aldus Van Dijck, gezien alle lastenverhogingen van de afgelopen jaren. Merkies wijst erop dat kwetsbare groepen als ouderen en sociale minima niet of nauwelijks profiteren. Dat geldt ook voor eenverdieners, benadrukt Dijkgraaf (SGP), en chronisch zieken en gehandicapten, aldus Schouten. Van Klaveren (GrBvK) hekelt de hoge, progressieve belastingen en bepleit een vlaktaks.

Discussie over vermogensrendementsheffing

Het kabinet is van plan om vanaf 2017 de vermogensrendementsheffing te veranderen. Bij het vaststellen van het fictieve rendement zal er rekening mee worden gehouden dat kleine spaarders gemiddeld minder rendement maken dan grote beleggers. Nijboer is positief, maar dat geldt niet voor Omtzigt: een slecht plan dat niet in het Belastingplan 2016 thuishoort. Een stap in de goede richting, vinden Merkies en Grashoff, die het liefst een lastenverschuiving zien van arbeid naar kapitaal. Dijkgraaf, Koolmees, Schouten en Harbers willen dat er zo snel mogelijk een systeem komt dat uitgaat van het echte in plaats van een fictief rendement.

Extra geld voor Veiligheid en Justitie?

Door bezuinigingen en tegenvallers betwijfelt de oppositie of er voldoende middelen zijn voor politie, Openbaar Ministerie, Nederlands Forensisch Instituut en rechterlijke macht. Het is gewoon "een rotzooitje" bij het ministerie van V&J, zegt Koolmees. Omtzigt stelt dat er minimaal 200 tot 300 miljoen bij moet. Eerst moet zeker zijn dat de tekorten daadwerkelijk optreden, zegt Harbers, en dan moet er nog geld gevonden worden. Volgens Merkies kan dat (deels) worden binnengehaald door de financiële recherche te versterken en zo meer crimineel geld op te sporen.

De bewindslieden van Financiën reageren donderdag 1 oktober op de inbreng van de Kamer.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.