Kamer bespreekt problemen bij het CBR

11 september 2019, debat - De aanhoudende problemen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen zijn voor de Kamer aanleiding voor een debat met minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en minister Grapperhaus (Justitie).

Mensen die een gezondheidsverklaring nodig hebben voor het verlengen van hun rijbewijs, moeten soms zo lang wachten dat zij zonder geldig rijbewijs komen te zitten. Het CBR heeft namelijk ernstige problemen met een tijdige beoordeling van de rijgeschiktheid. De Kamer debatteerde er eerder over op 19 juni jongstleden.

Tijdelijke regeling

Uiterlijk per 1 december 2019 komt er een tijdelijke regeling voor 75-plussers. Met die regeling kunnen zij maximaal een jaar blijven rijden in afwachting van het besluit over hun rijgeschiktheid. Zo wordt er gezorgd voor lucht bij 75-plussers én bij het CBR, denkt Van der Graaf (ChristenUnie).

De datum van 1 december is een inspanningsverplichting, zegt Van Nieuwenhuizen. Als het mogelijk is, wil zij de regeling sneller laten ingaan, zodat het CBR eerder kan gaan werken aan "de berg" van achterstallige beoordelingen. Maar Schonis (D66) vraagt zich af of die tijdelijke regeling voldoende soelaas biedt.

Mensen krijgen een boete als ze zonder rijbewijs rijden, ook als ze wel op tijd verlenging hebben aangevraagd. Onrechtvaardig, vindt Dijkstra (VVD), want dit is te wijten aan een niet functionerende overheidsinstantie. Stoffer (SGP) en Ploumen (PvdA) dringen erop aan dat de politie net als de verzekeraars coulant omgaat met mensen die buiten hun schuld met een niet-verlengd rijbewijs rijden.

De oplossing moet veilig en handhaafbaar zijn, benadrukt minister Grapperhaus. De tijdelijke regeling moet er zo snel mogelijk komen, maar tot dat moment wil hij niet afwijken van de huidige regels. Een politieagent moet namelijk weten of een bestuurder voor de tijdelijke regeling in aanmerking komt, zegt de minister. Hij wil misbruik van de regeling voorkomen.

Oplossing

Het CBR verwacht tussen de zomer van 2020 en halverwege 2021 de doorlooptijden weer op orde te hebben. De Pater (CDA) vraagt om een uiterste inspanning om dat sneller te realiseren. Van Aalst (PVV) noemt de prognose onacceptabel. Hij wil dat er extra capaciteit komt en dat "incompetente bestuurders" worden ontslagen.

Moet de procedure met gezondheidsverklaringen voor rijbewijzen niet structureel veranderd worden? Van Nieuwenhuizen heeft verkeersveiligheidsbureau SWOV gevraagd om een onderzoek naar zo'n stelselherziening. Zij wil er ook de Gezondheidsraad bij betrekken. Laçin (SP) en Schonis (D66) willen dat mensen met een stabiel ziektebeeld of met een aandoening die geen invloed op de rijvaardigheid heeft, niet steeds herkeurd hoeven te worden.

Compensatie

Mensen die door de problemen bij het CBR getroffen zijn, moeten ruimhartig gecompenseerd worden, betogen De Pater (CDA) en Laçin (SP). Van Brenk (50PLUS) vraagt welke kosten voor compensatie in aanmerking komen.

Er zijn bij het CBR meerdere procedures om mensen die extra kosten maken te helpen, betoogt Van Nieuwenhuizen. Te denken valt aan extra kosten voor een gezondheidsverklaring of een keuringsrapport, of voor een spoedprocedure om het rijbewijs te verlengen. De minister wil eventuele andere compensatiemogelijkheden op een rij zetten.

De Kamer stemt op 12 september over de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.

  • Kijk debatten terug via Debat Gemist