Handelsverdrag TTIP op losse schroeven

1 juni 2017, debat - De TTIP-onderhandelingen liggen stil. Komt het verdrag er überhaupt nog? Minister Ploumen (Buitenlandse Handel) weet het niet, maar veel nadelen van TTIP zijn weggenomen, verzekert zij.

TTIP ligt voorlopig in de vrieskist en ik weet niet waar de sleutel ligt, zegt Ploumen. Ouwehand (PvdD) hoopt dat van uitstel afstel komt: het verdrag dwingt Nederland zijn hoge dierenwelzijnsstandaarden los te laten. Volgens Amhaouch (CDA) zijn bijvoorbeeld pluimveehouders blij met de dierenwelzijnsafspraken in het vrijhandelsverdrag met Canada. Dat kan volgens hem ook lukken met TTIP.

Handelsakkoorden mogen de hoge EU-standaarden op gebied van milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid niet ondermijnen. Dat is de lijn van dit kabinet en de EU, verzekert staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken).

Voordelen van handelsverdragen

De helft van de Nederlandse banengroei de afgelopen twintig jaar is te danken aan handel, zegt Becker (VVD). Zij vindt handelsverdragen dan ook helemaal niet slecht.

Bouali (D66) wijst op een milieugoederenakkoord waarover wordt onderhandeld. Dat moet de handel in bijvoorbeeld zonnepanelen en waterzuiveringsinstallaties bevorderen. Diks (GroenLinks) pleit voor een vergelijkbaar akkoord voor duurzame landbouwproducten.

Nadelen van vrijhandelsverdragen

TTIP zorgt voor oneerlijke concurrentie tussen Nederlandse familiebedrijven en megagrote multinationals, zegt Hijink (SP). De positie van werknemers moet worden beschermd, vindt Kuiken (PvdA).

Sazias (50PLUS) vindt het totale gebrek aan transparantie in de onderhandelingen een kwalijke zaak.

Diks stelt dat globalisering te vaak leidt tot een "race to the bottom" bij milieunormen. Volgens haar moet de regering mensen beschermen tegen de nadelige gevolgen globalisering.

Ploumen deelt de zorgen over vrijhandelsverdragen. Daarom pleit zij al langer voor een "reset":

  • Handelsverdragen moeten bijdragen aan het tegengaan van armoede en de opwarming van de aarde

  • Politici en bedrijven moeten transparant onderhandelen, niet achter gesloten deuren

  • Er moet veel meer oog zijn voor de verliezers van globalisering

ICS in plaats van ISDS

Er was veel kritiek op het TTIP-onderdeel ISDS (Investor-State Dispute Settlement). In dit particuliere gerechtshof zouden conflicten tussen overheden en bedrijven achter gesloten deuren worden uitgevochten. Multinationals zouden een deel van de rechters benoemen.

Onder druk van de EU vervangt het Investment Court System (ICS) ISDS. D66 en VVD zien dat als een belangrijke verbetering. Rechtszaken worden openbaar en er is beroep mogelijk.

Het vervangen van ISDS door het ICS is geen oplossing, stelt Baudet (FvD): ook ICS ondermijnt de Nederlandse soevereiniteit. Daar is Van Weerdenburg (PVV) het mee eens. Volgens haar houdt de VS vast aan het ICS vanwege onbetrouwbare landen als Italië en Bulgarije. Zij denkt dat het ICS niet nodig is als Nederland uit de EU stapt.

De Kamer stemt op 6 juni over de ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.