Debat over de Wet Mobiliteitsfonds

10 september 2020, wetsvoorstel - Het Infrastructuurfonds wordt vervangen door een flexibeler Mobiliteitsfonds. Daarvoor hebben minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat een wetsvoorstel ingediend. De Kamer debatteert erover.

Het nieuwe Mobiliteitsfonds is nodig omdat het Infrastructuurfonds te weinig flexibiliteit biedt, waardoor alternatieve oplossingen er niet uit kunnen worden bekostigd. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van data en nieuwe technologieën voor een doelmatiger gebruik van infrastructuur.

Uitgangspunt

Het nieuwe fonds kent als uitgangspunt "het faciliteren van de mobiliteit van personen en goederen". Van der Graaf (ChristenUnie), Stoffer (SGP) en Kröger (GroenLinks) willen dat veranderen in: het faciliteren van de bereikbaarheid van heel Nederland door veilige, innovatieve en duurzame mobiliteit van personen en goederen. Minister Van Nieuwenhuizen zegt daar goed mee te kunnen leven.

Ontschotting

We gaan voortaan integraal bekijken wat een gebied nodig heeft voor de mobiliteit van mensen en goederen, zegt Van Nieuwenhuizen. Met het huidige Infrastructuurfonds lag de verdeling van het geld voor bijvoorbeeld spoor, wegen en water vast.

Goed dat de "knellende verkokering" van het Infrastructuurfonds met het nieuwe Mobiliteitsfonds verdwijnt, vindt Kröger (GroenLinks). Het fonds moet wat haar betreft bijdragen aan bereikbaarheid, maar ook aan duurzaamheid, leefbaarheid en natuur. Schonis (D66) benadrukt het belang van een "innovatief en klimaatadaptief mobiliteitssysteem".

De ontschotting baart Van Aalst (PVV) zorgen. Hij is bang dat het geld voortaan gaat naar de "grote groene grabbelton" in plaats van naar nieuw asfalt. De automobilist brengt heel veel geld binnen en moet dat terugzien in goede wegen, meent de PVV-woordvoerder. Het "asfaltdenken" is niet weg met het vervallen van de schotten, vreest Laçin (SP).

Dijkstra (VVD) meent dat de belastingeuro nu kan worden ingezet waar deze het meest rendeert: in de Randstad zal dat vaker een investering in het ov betekenen, in de regio de aanleg van een weg.

Van Esch (PvdD) wijst erop dat de besteding van het Infrastructuurfonds tot 2030 vastligt. Moeten gehonoreerde projecten niet opnieuw worden getoetst aan de klimaatdoelen van Parijs? Tot 2030 is het geld al gekoppeld aan projecten, bevestigt de minister, en daar kan niet aan worden getornd.

Criteria

Het honoreren van projecten uit het Mobiliteitsfonds mag geen "onnavolgbaar bestuurlijk handjeklap" worden, vindt Stoffer (SGP). Ook Laçin (SP) is benieuwd welke criteria zullen worden gebruikt. Postma (CDA) is blij met de mogelijkheden voor een goede aansluiting op de regio's.

De samenwerking met de regio's is al van start gegaan, zegt staatssecretaris Van Veldhoven. Zo worden er al gebiedsprogramma's voorbereid. De minister zegt dat inmiddels hard wordt gewerkt aan het opstellen van criteria. Zij wil ze in de loop van 2021 met de Kamer bespreken.

De Kamer stemt 22 september over het wetsvoorstel en de ingediende moties.

Zie ook: