Debat over de marktwerking in het streekvervoer

25 april 2019, debat - Hoe heeft de marktwerking in het streekvervoer uitgepakt? De Kamer debatteert met staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur).

Het invoeren van marktwerking in het streekvervoer was onder andere bedoeld om efficiënter te werken en zo kosten te besparen. Maar gaat dit niet ten koste van de arbeidsvoorwaarden van het personeel en de bereikbaarheid?

Verschillende visies marktwerking

Buslijnen zijn verdwenen, dorpen zijn slecht bereikbaar en het personeel moet staken voor een fatsoenlijke pauze. SP'er Laçin betoogt dat door marktwerking de nadruk ligt op geld en niet op de reizigers en het personeel.

Ook Kröger (GroenLinks) wil "witte vlekken op de kaart" en keiharde concurrentie op arbeidsvoorwaarden voorkomen. Zij pleit daarom voor een grondige analyse van de gevolgen van marktwerking.

Marktwerking in het openbaar vervoer biedt kansen op bepaalde trajecten, denkt Van Aalst (PVV). Het doel moet volgens hem zijn dat de reiziger ervan profiteert. Ook moeten veiligheid en bereikbaarheid gewaarborgd worden.

Bij marktwerking gaat het erom dat de reiziger centraal staat, benadrukt Schonis (D66). Daarom moeten er volgens hem goede, financieel uitvoerbare afspraken met de aanbieders zijn. Bijvoorbeeld over toegankelijkheid van het ov voor mensen met een beperking en het verlagen van de CO2-uitstoot.

Er loopt onderzoek naar de effecten van marktwerking in het openbaar vervoer. Daarbij wordt volgens de staatssecretaris gekeken naar arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, sociale veiligheid en de toegankelijkheid.

Onderhands gunnen

De vier grote steden mogen de concessie voor het openbaar vervoer onderhands gunnen in plaats van die openbaar aan te besteden. Geef ook provincies die mogelijkheid, suggereert Laçin (SP). Hij wil zo onder meer tegengaan dat het Nederlandse streekvervoer, een publieke voorziening, wordt uitgevoerd door buitenlandse staatsbedrijven.

Op basis van Europese regelgeving is onderhands gunnen mogelijk, zegt Van Veldhoven. Maar is dat ook wenselijk? Dat moeten we volgens haar bepalen op basis van de uitkomsten van het lopende onderzoek.

De Kamer stemt op 14 mei over de ingediende motie.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist