Begroting Infrastructuur en Waterstaat

3 november 2021, begroting - In hun eerste termijn stellen de woordvoerders vragen over de begroting van minister Visser en staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat.

Mobiliteit, openbaar vervoer, verkeersveiligheid, milieu en vaargeulen. Deze en andere onderwerpen komen aan bod in de eerste termijn van de Kamer.

Mobiliteit

Het mobiliteitsbeleid is de afgelopen jaren gebaseerd geweest op "links geklets", stelt Madlener (PVV). Het idee dat mensen minder met de auto zouden gaan en meer de trein en de fiets nemen, klopt volgens hem niet. Er komen gewoon steeds meer auto's, dus er moet meer geld komen voor aanleg en onderhoud van wegen.

De kwaliteit van de Nederlandse infrastructuur is van hoog niveau, betoogt De Groot (VVD). Het is in zijn ogen belangrijk dat mensen snel en veilig op hun bestemming komen. Daarom moeten we op een slimme manier blijven investeren, ook omdat de bevolking blijft groeien en er nieuwe wijken zullen worden gebouwd.

We moeten de lessen uit de coronatijd meenemen, betoogt Hagen (D66). Het stimuleren van thuiswerken kan volgens haar bijvoorbeeld de filedruk verminderen. Ook de invoering van rekeningrijden kan bijdragen aan de oplossing van dit probleem.

Klimaat, biodiversiteit, stikstof en de volksgezondheid. Van Raan (PvdD) betoogt dat er heel veel redenen zijn om geen nieuwe snelwegen meer aan te leggen. Waarom maakt de minister er dan toch geld voor vrij?

Onze infrastructuur heeft een grote onderhoudsbeurt nodig, benadrukt Stoffer (SGP). Dit is volgens hem hard nodig om storingen, wegafsluitingen en veiligheidsproblemen te voorkomen. Hij wil dat er een meerjarenplan komt met duidelijke afspraken.

Denkbeelden uit de vorige eeuw zijn nog steeds uitgangspunt van het beleid, denkt Bouchallikh (GroenLinks). Zij pleit voor verduurzaming van het mobiliteitsbeleid. De 2,2 miljard die wordt uitgegeven aan "onzinsnelwegen", kan in haar ogen beter worden besteed aan de fietsinfrastructuur, onderhoud, aanleg en verbreding van spoor en behoud van buslijnen in krimpgebieden.

Openbaar Vervoer

Stad- en streekvervoer moet toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen, betoogt Alkaya (SP). Een regio die in het bijzonder wordt verwaarloosd, is volgens hem Zeeuws-Vlaanderen. Te veel mensen staan met één been buiten de samenleving omdat er geen goede openbaarvervoerverbindingen zijn of omdat deze te duur zijn, stelt De Hoop (PvdA). Hij wil dat de vervoersarmoede beter in kaart wordt gebracht en wordt aangepakt.

Boulakjar (D66) pleit voor het meer maken van regionale afspraken tussen instellingen en ov-bedrijven om de drukte in de spits te verminderen. Kan de rijksoverheid hierin meer de regie nemen?

In een welvarend land als Nederland mag het niet voorkomen dat er geen treinen rijden door een gebrek aan treindienstleiders bij ProRail, vindt Amhaouch (CDA). Dit probleem bestaat al langer en moet snel worden aangepakt. Dat geldt volgens hem ook voor hufterig gedrag in het openbaar vervoer.

Verkeersveiligheid

Buitenlandse kenniswerkers die naar Nederland komen, kunnen vrij eenvoudig hun rijbewijs overzetten naar een Nederlands rijbewijs. Geurts (CDA) vindt dat een slechte zaak, omdat onvoldoende duidelijk is of hun rijvaardigheid goed genoeg is. Een andere manier om de verkeersveiligheid te verbeteren is volgens hem het harder aanpakken van hufterigheid in het verkeer.

Doordat er steeds meer lichte elektrische voertuigen komen, rijden er vaak ongelijksoortige voertuigen op het fietspad, stelt Pouw (JA21) vast. Wordt er wel voldoende gekeken naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid?

Milieu

Een beter milieu begint bij een overheid die haar eigen falen aanpakt, vindt Beckerman (SP). Toezicht en handhaving, bijvoorbeeld bij Tata Steel, schieten volgens haar duidelijk tekort. Dit blijkt ook uit het rapport Om de leefomgeving.

Het milieubeleid is nu vooral reactief, constateert Van Esch (PvdD), en is onvoldoende gericht op het voorkomen van vervuiling. Zij dringt aan op het snel nemen van maatregelen om de uitstof van ultrafijnstof terug te dringen en op beleid om het gebruik van plastic te verminderen.

Vaargeulen

Heerema (VVD) vraagt aandacht voor de beperkingen en problemen bij het verdiepen van vaargeulen in de Waddenzee en het IJsselmeer. Wat zijn de gevolgen voor de scheepvaart, de aanleg van een vismigratierivier en de versterking van de Friese IJsselmeerkust?

Het debat over de begroting gaat op 4 november verder met de reactie van de bewindslieden op de inbreng van de woordvoerders.

Zie ook: