Arib verkozen tot Kamervoorzitter

13 januari 2016, debat - PvdA'er Arib volgt Van Miltenburg op als Kamervoorzitter. Na een debat met medekandidaten Elias (VVD), Van Toorenburg (CDA) en Bosma (PVV) had de Kamer vier stemrondes nodig.

Door het aftreden van Van Miltenburg moet er een nieuwe Voorzitter worden benoemd voor de periode tot aan de volgende verkiezingen. Die moet niet alleen de Kamer goed kunnen voorzitten, benadrukken verschillende woordvoerders, maar is ook een boegbeeld en stuurt de interne Kamerorganisatie aan. In de ogen van Kuzu (GrKÖ) gaat "Holland's next Kamervoorzitter" het hoogste ambt van Staat vervullen. Bontes (GrBvK) vindt geen van de kandidaten daarvoor geschikt: het is vier keer niets. Gezien de korte tijd tot de verkiezingen moet de nieuwe Voorzitter geen grote ambities hebben, stelt Bisschop (SGP). Hij of zij springt op een rijdende trein, aldus Van Ark (VVD).

Fatsoen versus vrijheid van meningsuiting

Wat mag er wel en niet worden gezegd in de Kamerdebatten? Kuiken (PvdA), Van Raak (SP) en Voordewind (ChristenUnie) hechten aan fatsoen en goede omgangsvormen. "Geen fratsen", zegt Keijzer (CDA): een debat op het scherp van de snede, maar met respect. Arib heeft zich eerder duidelijk uitgesproken: zij zal ingrijpen indien termen als "nepparlement" worden gebezigd. Dit zou de vrijheid van meningsuiting van parlementariërs ernstig aantasten, vreest Fritsma (PVV). Maar als iemand echt over de schreef gaat, moet de voorzitter volgens Van Toorenburg ingrijpen. De grens ligt voor Elias bij opmerkingen die buiten de Kamer tot vervolging zouden leiden. Bosma's streven is vooral om de tegenstellingen in het debat zichtbaar te maken.

Informatiepositie Kamer is belangrijk

De regering heeft een informatievoorsprong ten opzichte van de Kamer. De Voorzitter moet optreden tegen "uitholling van de informatiepositie", stelt Keijzer. Van Raak en Verhoeven (D66) vinden dat te vaak relevante informatie op ministeries blijft liggen. In zulke gevallen zal ik het bewindslieden lastig maken, belooft Arib. Volgens Elias mag de Kamer niet met een kluitje het riet in worden gestuurd. Het controleren van de regering is de kernactiviteit van de Kamer, benadrukt Bosma. Fritsma vreest dat bewindslieden het komende halfjaar nog minder aan de tand kunnen worden gevoeld, omdat ze veel in Brussel zijn vanwege het EU-voorzitterschap.

Aandacht voor rol kleine fracties en afsplitsingen

Onder andere door verschillende afsplitsingen bestaat de Kamer op dit moment uit zestien fracties. Ook kleinere fracties moeten zeggenschap hebben in het bestuur van de Kamer, vindt Van Tongeren (GroenLinks). Dat kan volgens Krol (50PLUS) door ze een plek te geven in het Presidium. Wassenberg (PvdD) wil het recht om moties in te dienen beter waarborgen; dit staat volgens hem onder druk door de beperkte spreektijden van kleine fracties. Van Toorenbrug heeft eerder gezegd de rechten van afsplitsingen te willen beperken, wat leidt tot kritische vragen van Kuzu en de onafhankelijke Kamerleden Van Vliet, Houwers en Klein. De essentie van democratie is dat er ruimte is voor de opvattingen van minderheden, vindt zowel Arib als Elias.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort.

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.