Afschaffing dividendbelasting bepaalt AFB

9 november 2017, Algemene Financiële Beschouwingen - Er komen veel andere onderwerpen aan bod, maar het voorstel om de dividendbelasting af te schaffen staat centraal in de Algemene Financiële Beschouwingen met minister Hoekstra en staatssecretaris Snel van Financiën.

Nederland moet een land blijven waar bedrijven die een toegevoegde waarde hebben, zich graag willen vestigen. Dit is volgens Hoekstra een belangrijk uitgangspunt voor de fiscale plannen van het kabinet.

Bepaalde lasten voor het bedrijfsleven, zoals de milieuheffingen, gaan omhoog. Daarom is het logisch dat andere lasten omlaaggaan, betoogt de minister. De oppositie blijft echter kritisch over het afschaffen van de dividendbelasting, dat 1,4 miljard kost.

  • Nijboer (PvdA) en Snels (GroenLinks): er is geen fatsoenlijke onderbouwing voor

  • Leijten (SP): het komt neer op gelegenheidswetgeving voor een beperkte groep bedrijven

  • Azarkan (DENK): het CPB stelt dat er geen effect is op de economische groei of de werkgelegenheid

  • Van Rooijen (50PLUS): het stond in geen enkel verkiezingsprogramma

  • Van Dijck (PVV): als schatkistbewaarders zouden de bewindslieden moeten pleiten voor een efficiëntere besteding van belastinggeld

  • Baudet (FvD): geef het geld niet aan buitenlandse aandeelhouders en schatkisten, maar aan Nederlandse mkb'ers en zzp'ers

De discussie over afschaffing van de dividendbelasting loopt al zo'n tien jaar, benadrukt Hoekstra. In het formatieproces is dit punt naar voren gekomen als middel om Nederlandse banen te behouden, ook in het licht van de brexit.

Afschaffen van de dividendbelasting is alleen effectief als dit een voordeel oplevert voor aandeelhouders, benadrukt Dijkgraaf (SGP). In hoeverre is dat het geval?

In ieder geval veel buitenlandse investerings- en pensioenfondsen profiteren, zegt staatssecretaris Snel, omdat ze in eigen land geen dividendbelasting hoeven te betalen. Hij zal hierop dieper ingaan in een brief.

Belastingparadijs?

"Schaamteloos." Zo kwalificeert Leijten de mogelijkheden die Nederland multinationals biedt om belasting te ontwijken.

Nederland is geen belastingparadijs, benadrukt de minister. En de invoering van een bronheffing op rente en royalty's zal belastingontwijking via Nederland tegengaan, aldus de staatssecretaris. Het streven is volgens hem om te komen tot internationale afspraken over de aanpak van belastingontwijking en -ontduiking.

Cluster de plannen voor het aanpakken van belastingontwijking in een actieplan, vragen Omtzigt (CDA) en Van Weyenberg (D66). De Kamer kan daar dan over debatteren. De staatssecretaris reageert positief op deze suggestie.

Rulings

Via rulings geeft de Belastingdienst bedrijven duidelijkheid vooraf over de toepassing van fiscale regelgeving. Multinationals gebruiken rulings om belasting te ontwijken, suggereren sommige woordvoerders. Is het niet beter om ermee te stoppen?

Rulings zijn niet alleen een middel om bedrijven duidelijkheid te geven, zegt de staatssecretaris. Door uitwisseling met andere landen krijgen buitenlandse belastingdiensten extra informatie over betaalde belastingen. Van Weyenberg denkt dat sommige bedrijven daarom juist afzien van een officiële ruling.

De staatssecretaris heeft beloofd om onderzoek te laten doen naar de rulingpraktijk. Zorg ervoor dat dit onafhankelijk is, vragen Leijten en Omtzigt, door het niet te laten uitvoeren door ambtenaren van Financiën.

Belastingen en koopkracht

Het gaat goed met de economie en Nederlanders moeten dat gaan merken in hun portemonnee. Daarom verlaagt de overheid de lasten met 6 miljard, zeggen de minister en de staatssecretaris. Alle inkomensgroepen gaan erop vooruit.

Van de ouderen gaat 12% erop achteruit door de kabinetsplannen, stelt Van Rooijen vast. De kloof tussen werkenden en gepensioneerden wordt volgens hem alleen maar groter, ook doordat veel pensioenen niet geïndexeerd worden. En de afschaffing van de wet-Hillen treft vooral ouderen met een afgeloste hypotheek.

Het kabinet verlaagt de lasten van burgers niet maar verhoogt die juist, betogen Van Dijck en Nijboer, bijvoorbeeld door de stijging van zorgpremies. De verwachte koopkracht stijgt volgens hen alleen maar omdat ervan wordt uitgegaan dat de lonen jaarlijks met 3% stijgen.

Gezien de economische cijfers is er ruimte om de lonen te verhogen, vindt Van Weyenberg. Hij roept de minister op om bedrijven aan te sporen om dit dan ook te doen.

Het kabinet doet niets aan de inkomens- en vermogensongelijkheid, zeggen Leijten en Snels. De hoge inkomens gaan er veel meer op vooruit dan de lage en middeninkomens, zo sluiten Azarkan en Nijboer daarop aan. Maar uit doorrekeningen van het Centraal Planbureau blijkt juist dat de inkomensongelijkheid afneemt, antwoordt de minister.

Er is een evenwicht tussen maatregelen die positief en maatregelen die negatief uitpakken voor de koopkracht, betoogt De Vries (VVD). Beide moeten daarom in wetgeving worden vastgelegd.

Begrotingsbeleid

Hoekstra verdedigt een trendmatig begrotingsbeleid: het kabinet bepaalt alle uitgaven voor meerdere jaren. Die voorspelbaarheid leidt tot "rust, reinheid en regelmaat". Extra uitgaven moeten altijd gecompenseerd worden met bezuinigingen.

Volgens Leijten heeft het vooraf vastleggen van het budget een groot nadeel: de Kamer kan geld dat overblijft, niet gebruiken om problemen aan te pakken. Azarkan en Dijkgraaf waarschuwen juist om niet te veel uit te geven nu het economisch goed gaat. Hoekstra schaart zich achter die zuinige houding.

De minister deelt de zorgen van Sneller (D66), Bruins (ChristenUnie) en anderen over de hoge zorgkosten. Op de lange termijn is de huidige groei van de zorguitgaven niet houdbaar, erkent hij.

De eerste termijn van de Kamer in de Algemene Financiële Beschouwingen was op 8 november. De stemmingen over de moties zijn op 14 november.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.

  • Kijk debatten terug via Debat Gemist