Schriftelijke vragen : De Kinderklimaattop
Vragen van het lid Vermeer (BBB) aan de Ministers van Klimaat en Groene Groei en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de Kinderklimaattop (ingezonden 13 mei 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de Kinderklimaattop die is georganiseerd door UNICEF Nederland en
De Kleine Ambassade in het kader van het Nationaal Burgerberaad Klimaat?
Vraag 2
Welke rol heeft uw ministerie gespeeld bij de totstandkoming, financiering of inhoudelijke
toetsing van deze Kinderklimaattop en het daarbij gebruikte educatiemateriaal?
Vraag 3
Acht u het gepast dat kinderen van 9 tot 12 jaar in educatieve context worden geconfronteerd
met de boodschap dat «als we geen andere keuzes maken, we niet langer fijn kunnen
leven op onze planeet»?
Vraag 4
Deelt u de mening dat hier sprake is van een valse, polariserende tegenstelling?
Vraag 5
Hebt u kennisgenomen van de gebruikte video waarin onder meer wordt verwezen naar
een vermeende zeespiegelstijging van 1,9 meter – een fors hogere projectie dan de
44 tot 76 cm die het IPCC als bandbreedte hanteert voor het jaar 2100? Acht u het
verantwoord dat kinderen met deze eenzijdige en wetenschappelijk discutabele scenario’s
worden geconfronteerd?
Vraag 6
Deelt u de opvatting dat klimaateducatie realistisch, feitelijk onderbouwd en niet-doemdenkend
moet zijn, zeker waar het kinderen betreft?
Vraag 7
Hoe beoordeelt u de volgende elementen uit het lesmateriaal:
– de suggestie dat we binnen enkele jaren «niet meer kunnen leven op aarde»;
– de stelling dat smeltend drijfijs op de Noordpool leidt tot zeespiegelstijging;
– het ontbreken van aandacht voor adaptatie, innovatie, kernenergie of afname van emissies
in westerse landen?
Vraag 8
Deelt u de mening dat het verengen van oplossingen tot gedragsaanpassing (consuminderen,
minder vlees eten, tweedehands kleding dragen) kinderen een beperkend wereldbeeld
voorschotelt, waarin technologische vooruitgang en menselijke vindingrijkheid nauwelijks
een rol spelen?
Vraag 9
Bent u bereid een onafhankelijk inhoudelijk oordeel te laten vellen over dit type
educatieve klimaatprojecten, juist in het licht van de invloed die dit heeft op jonge
kinderen?
Vraag 10
Bent u bereid beleid te ontwikkelen waarin wordt vastgelegd dat door of namens de
overheid gefinancierde klimaatvoorlichting aan kinderen feitelijk, evenwichtig en
ideologievrij moet zijn?
Vraag 11
Kunt u een overzicht verschaffen van de kosten die gemaakt zijn voor de Kinderklimaattop
en het maken van het filmpje?
Vraag 12
Hoe voorkomt u dat het Nationaal Burgerberaad Klimaat zich ontwikkelt tot een activistisch
platform waarin het debat voorafgaand wordt gekanaliseerd richting vooraf gewenste
conclusies en zelfs kinderen worden ingezet om dit proces te legitimeren?
Indieners
-
Gericht aan
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei -
Gericht aan
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Henk Vermeer, Kamerlid