Schriftelijke vragen : Het vele uitvallen van de ‘drielandentrein’ Luik-Maastricht-Aachen
Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het vele uitvallen van de «drielandentrein» Luik-Maastricht-Aachen (ingezonden 5 februari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het vele uitvallen van de recent in gebruik genomen «drielandentrein»
Luik-Maastricht-Aachen?1
Vraag 2
Hoeveel procent van de treinen is sinds de start van de nieuwe dienstregeling (gedeeltelijk)
uitgevallen op dit traject?
Vraag 3
Wat is de precieze reden dat er zoveel treinen op deze route uitvallen?
Vraag 4
Klopt het dat de problemen op het (deel)traject Heerlen-Aachen al veel langer spelen
en hier al langere tijd regelmatig treinen uitvallen?
Vraag 5
Hoe kan het dat er niet voorzien is in voldoende materieel en personeel, voordat deze
nieuwe treinroute door Arriva is gestart?
Vraag 6
Klopt het dat Nederlandse machinisten alleen op Duits spoor mogen rijden als ze ook
een Duits rijbewijs hebben? Zo ja, waarom is dat zo en is de Staatssecretaris bereid
om met de Duitse overheid in gesprek te gaan over uitzonderingsmogelijkheden voor
Nederlandse machinisten die in een Nederlandse trein naar een Duits station rijden?
Vraag 7
Klopt het dat de overstap van personeel van Arriva naar de NS ook een groot onderdeel
van het probleem is? Zo ja, op welke wijze werkt NS samen met regionale vervoerders
om te zorgen dat iedereen voldoende machinisten heeft? En welke rol heeft u als Staatssecretaris
bij het bevorderen van goede samenwerking tussen vervoerders?
Vraag 8
Klopt het dat de NS en Arriva nog steeds niet tot een overeenstemming zijn gekomen
over een vergoeding voor het gebruik van het spoor tussen Maastricht en Luik? Zo ja,
waarom lukt het deze partijen niet om daarover tot overeenstemming te komen en bent
u bereid om daarover in gesprek te gaan met de NS?
Vraag 9
Deelt u de grote zorgen over de continuïteit op deze lijn? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Deelt u de mening dat de grote problemen op deze lijn slecht zijn voor de aantrekkelijkheid
van de trein tussen Nederland en België en Nederland en Duitsland?
Vraag 11
Welke concrete acties en structurele oplossingen worden uitgevoerd om te zorgen dat
deze trein zo spoedig als mogelijk op een fatsoenlijke manier wordt gereden?
Vraag 12
Welke consequenties volgen er als de problemen niet spoedig zijn opgelost?
Vraag 13
Wat betekenen de problemen van de vele uitvallende treinen op het traject Heerlen-Aachen
voor de betrouwbaarheid van de verbinding tussen Nederland en Duitsland, nu ook de
doorgaande intercity Eindhoven-Aachen nog steeds niet rijdt?
Vraag 14
Deelt u de zorgen over het feit dat vorig jaar bleek dat de realisatie van de intercity
Eindhoven-Aachen op de lange baan2 is geschoven, vanwege enorme investeringen die nodig zijn om op station Eindhoven
ruimte te maken voor deze extra trein? Bent u bereid om te verkennen welke mogelijkheden
er zijn om realisatie van deze internationale treinverbinding te versnellen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 15
Klopt het dat het verhogen van de reisfrequentie tussen Maastricht en Luik als gevolg
van de AROV-gelden nu definitief is?
Vraag 16
Klopt het dat dat er ook regelmatig uitval van treinen is op het traject Venlo-Mönchengladbach?
Wat is hiervan de oorzaak?
Vraag 17
Klopt het dat wanneer goederentreinen en de ICE vanwege werkzaamheden niet via Arnhem/Düsseldorf
kan rijden en wordt omgeleid via Venlo, er regionale treinen op het traject Venlo-Düsseldorf
uitvallen?
Vraag 18
Deelt u de mening dat als gevolg van de stremmingen tussen Arnhem en Düsseldorf, de
uitval van de treinen tussen Venlo en Düsseldorf en de problemen tussen Heerlen en
Aachen tot de optelsom leidt dat de treinverbinding tussen Nederland en het Duitse
Ruhrgebied ondermaats zijn? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Deelt u de mening dat het onwenselijk is als er tegelijkertijd stremmingen en uitval
van treinen is op drie belangrijke lijnen tussen Nederland en Duitsland? Zo nee, waarom
niet? Bent u bereid hierover in gesprek te gaan met de vervoerders en infrabeheerders?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 20
Bent u bereid om op korte termijn met de betrokken overheden, vervoerders en infrabeheerders
in gesprek te gaan om te zorgen dat de problemen op de verschillende trajecten tussen
Nederland en Duitsland worden aangepakt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 21
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de aangenomen motie-De Hoop c.s. (Kamerstuk
36 600 A, nr. 26) over de voortzetting van de belangrijke regionale trein Venlo-Düsseldorf na 2025?
Vraag 22
Klopt het dat de uitval bij de andere grensoverschrijdende regionale treinen (Roosendaal-Antwerpen,
Arnhem-Emmerich, Hengelo-Bad Bentheim, Enschede-Gronau) relatief hoger is dan de uitval
op binnenlandse trajecten? Wat zijn de oorzaken hiervan en wat gaat u – in samenspraak
met de regionale overheden – hieraan doen?
Vraag 23
Deelt u de mening dat de problemen met de grensoverschrijdende treinen in tegenspraak
is met uw ambitie in het regeerprogramma dat er juist extra werk moet worden gemaakt
van goede internationaal spoorvervoer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 24
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de in- en uitchekproblematiek op het
traject Luik-Maastricht-Aachen, waardoor reizigers die gebruik maken van deze rechtstreekse
trein – als de trein rijdt – alsnog in Maastricht moeten uitstappen om bij de andere
vervoerder in te checken? Wanneer is dit probleem verholpen?
Vraag 25
Kunt u een update geven over de actuele situatie van de werkzaamheden aan het spoor
tussen Bad Nieuweschans en Leer? Wanneer gaan de treinen tussen Groningen en Duitsland
weer rijden?
Vraag 26
Kunt u voorgaande vragen afzonderlijk van elkaar beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Habtamu de Hoop, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.