Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Bamenga en Rooderkerk over maatregelen die contraproductief werken voor het oplossen van de klimaatcrisis
Vragen van de leden Bamenga en Rooderkerk (beiden D66) aan de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over maatregelen die contraproductief werken voor het oplossen van de klimaatcrisis (ingezonden 18 oktober 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) en van Staatssecretaris
Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 november 2024).
Vraag 1
Beschikt u over een inschatting van de extra CO2 die wordt uitgestoten en meetelt voor de nationale doelen als gevolg van de opening
van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart?
Antwoord 1
In de eerder uitgevoerde milieueffectrapportages uit 2014 en 2018 is de totale hoeveelheid
aan emissies (inclusief CO2) in beeld gebracht. Bij een eventueel besluit tot opening van de luchthaven voor
groot handelsverkeer wordt ter onderbouwing van het te wijzigen luchthavenbesluit
een door de luchthaven te actualiseren milieueffectrapportage aangeleverd. De totale
hoeveelheid aan CO2 uitstoot wordt daarbij in beeld gebracht. In tegenstelling tot 2014 en 2018 gaat
het bij een eventueel te wijzigen Luchthavenbesluit over 10.000 vliegtuigbewegingen
in plaats van 45.000.
Vraag 2
Zo ja, kunt u die met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Bij een eventueel besluit tot opening van de luchthaven voor groot handelsverkeer
zal de milieueffectrapportage een onderbouwing vormen voor het te wijzigen luchthavenbesluit.
Deze zal de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, zoals gebruikelijk bij het
in procedure brengen van een luchthavenbesluit, aan het parlement voorhangen.
Vraag 3
Kunt u hierbij ingaan op de verschillende onderdelen die extra uitstoot veroorzaken:
opstijgende en landende vliegtuigen, de grondoperatie van de luchthaven en de verkeersaantrekkende
werking?
Antwoord 3
De verschillende onderdelen die specifiek inzichtelijk gemaakt kunnen worden, worden
getoond in de te actualiseren milieueffectrapportage door Lelystad Airport.
Vraag 4
Is de Minister van Klimaat en Groene Groei persoonlijk geconsulteerd over het voornemen
om Lelystad Airport mogelijk in 2025 te openen voor burgerluchtvaart?
Antwoord 4
In het regeerprogramma is opgenomen dat het kabinet in 2025 een besluit neemt over
de opening van Lelystad Airport voor groot handelsverkeer. De Minister van Klimaat
en Groene Groei is onderdeel van het kabinet.
Vraag 5
Zo ja, kunt u ingaan op de tijdlijn van het besluitvormingsproces? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5
In het regeerprogramma staat opgenomen dat het kabinet in 2025 een besluit neemt over
opening van Lelystad Airport voor groot handelsverkeer. Voor dit besluit genomen kan
worden zal er in ieder geval een natuurvergunning moeten zijn verleend. Daarnaast
wordt onder andere het milieueffectrapport door de luchthaven geactualiseerd en moet
een gewijzigd Luchthavenbesluit voorbereid worden. Zodra er zicht is op een definitieve
planning van deze producten wordt de Kamer geïnformeerd over de besluitvormingsstappen.
De rol van het parlement is (ook) via de voorhangprocedure geborgd.
Vraag 6
Beschikt u over een inschatting van de extra CO2-uitstoot die kan worden veroorzaakt door het mogelijk terugdraaien van zero-emissiezones?
Antwoord 6
In het Klimaatakkoord is voor zero-emissiezones gerekend met een reductie van 1Mton
CO2-uitstoot per jaar vanaf 2030.
Vraag 7
Zo ja, kunt u die met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ja, zie het antwoord op vraag 6.
Vraag 8
Is de Minister van Klimaat en Groene Groei persoonlijk geconsulteerd over het voornemen
om zero-emissiezones mogelijk terug te draaien?
Antwoord 8
Besluitvorming hierover vindt plaats in het kabinet. In aanloop daarnaar vindt contact
op ambtelijk niveau plaats met het Ministerie van KGG.
Vraag 9
Zo ja, kunt u ingaan op de tijdlijn van het besluitvormingsproces? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 9
Het kabinet streeft naar besluitvorming op korte termijn.
Vraag 10
Bent u het ermee eens dat de onduidelijkheid rond zero-emissiezones bijdraagt aan
het beeld van «zwabberbeleid» en dat in plaats daarvan ondernemers beter geholpen
kunnen worden met verduurzamen?
Antwoord 10
Het kabinet streeft naar duidelijkheid op korte termijn.
Vraag 11
Bent u het ermee eens dat het openstellen van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart
en het terugdraaien van het besluit over zero-emissiezones de opgave voor het kabinet
om te voldoen aan de Klimaatwet en de klimaatdoelen voor 2030 vergroot?
Antwoord 11
Wanneer zero-emissiezones vóór 2030 worden ingevoerd, dragen de effecten bij aan het
behalen van het klimaatdoel voor 2030. Voor gemeenten is het invoeren van een zero-emissiezone
bovendien gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden en
het vergroten van de leefbaarheid. De zones worden ingesteld om fijnstof (PM10), stikstofoxiden
(NOx) en geluidsoverlast (dB) terug te dringen. Een andere reden om een zero-emissiezone
in te voeren is om de vraag naar zero-emissievoertuigen te stimuleren.
Bij een eventueel besluit tot opening van Lelystad Airport voor groot handelsverkeer
zal ter onderbouwing van het te wijzigen luchthavenbesluit een, door de luchthaven,
te actualiseren milieueffectrapportage ter beoordeling worden aangeleverd waarbij
alle effecten in beeld worden gebracht. Het effect op CO2 maakt hier deel van uit en wordt meegewogen in de besluitvorming. Daarbij is ook
de luchtvaartcontext waarin het besluit plaats vindt belangrijk. Denk bijvoorbeeld
aan de aangekondigde krimp van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol en de inzet
op verduurzaming van luchtvaart.
Vraag 12
Zo ja, vindt u dat verstandig beleid? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 12
Besluitvorming moet nog plaatsvinden.
Vraag 13
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden en uiterlijk voor de behandeling van
de begroting van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (5 november 2024)?
Antwoord 13
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.