Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boswijk over het bericht dat er een gebrek is aan beschikbare afspraken voor het vernieuwen van een Nederlands paspoort in het buitenland
Vragen van het lid Boswijk (CDA) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over het bericht dat er een gebrek is aan beschikbare afspraken voor het vernieuwen van een Nederlands paspoort in het buitenland (ingezonden 14 februari 2024).
Antwoord van Minister Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 4 maart 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat er een urgent probleem is met vernieuwen van het
paspoort in het buitenland?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in meerdere landen de wachttijden voor het vernieuwen van het Nederlandse
paspoort kunnen oplopen tot maanden – of dat er überhaupt nooit plek beschikbaar is?
Antwoord 2
Op een beperkt aantal locaties bij de diplomatieke posten in het buitenland zijn momenteel
wachttijden. Deze zijn het gevolg van de «paspoortpiek» (een toenemende vraag naar
vernieuwing van paspoorten omdat de in 2014 ingevoerde tien jaar geldigheidstermijn
ervan verstrijkt). Dit jaar verwachten we een verdrievoudiging van het aantal aanvragen
in het buitenland.
Het beeld dat wordt geschetst dat het onmogelijk zou zijn voor Nederlanders in het
buitenland om een nieuw paspoort aan te vragen herken ik niet. Op dit moment zijn
er op bijna alle aanvraaglocaties voldoende mogelijkheden om binnen enkele dagen of
weken een afspraak te maken voor een paspoort aanvraag. Het kan voorkomen dat aanvragers
binnen een stad naar een andere aanvraaglocatie moeten reizen, zoals bijvoorbeeld
in Madrid, Kaapstad en Londen. Daar kan het zijn dat er geen of een beperkte afspraakmogelijkheid
is op de Nederlandse vertegenwoordiging maar er wel mogelijkheden zijn bij de externe
dienstverlener (VFS). Nederlanders in het buitenland kunnen ook een paspoort aanvragen
of vernieuwen op Schiphol of bij een grensgemeente wanneer zij naar Nederland reizen.
Vraag 3
In welke landen speelt deze problematiek?
Antwoord 3
Momenteel kan in ieder land een afspraak worden ingepland om binnen een termijn van
4 weken een reisdocumentaanvraag in te dienen. Dreigt deze termijn overschreden te
worden, dan worden er maatregelen genomen door de Nederlandse vertegenwoordiging of
externe dienstverlener om de capaciteit te verhogen. Wel kan het zijn dat naar een
andere aanvraaglocatie moet worden gereisd.
Vraag 4
Wat is de reden dat het in deze landen schijnbaar vrijwel onmogelijk is om een afspraak
te maken bij de ambassade, het consulaat of bij het commerciële paspoortbureau van VFS Global voor het vernieuwen van het paspoort?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat Nederlanders in het buitenland niet
de mogelijkheid hebben om hun paspoort binnen een schappelijke tijd te vernieuwen?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 6
Hoe wordt dit probleem opgelost? Is het mogelijk om de capaciteit voor het vernieuwen
van paspoorten van Nederlanders in het buitenland op te schalen?
Antwoord 6
De balietijden op ambassades, consulaten en bij de externe dienstverlener (VFS) zijn
verruimd om de paspoortpiek zo goed mogelijk op te vangen. Ook in de backoffice is
meer capaciteit gecreëerd. Er zijn daarnaast maatregelen getroffen om Nederlanders
zo goed mogelijk te informeren. Zo roepen we Nederlanders in het buitenland al maanden
op hun reisdocument tijdig te vernieuwen. Er loopt sinds augustus 2023 een sociale
media campagne om Nederlanders erop te attenderen op tijd een afspraak te maken voor
het vernieuwen van hun paspoort.
Vraag 7
Klopt het dat er ook bij het maken van afspraken bij zogenaamde «pop-up»-locaties
problemen optreden? Zo ja, wat is hiervan de reden?
Antwoord 7
Het is een keer voorgekomen dat Nederlanders in het buitenland geen afspraak konden
maken door technische problemen. In dit specifieke geval in Spanje, was het behalve
een volle afsprakenkalender extra ongelukkig dat er ook technische problemen met het
afsprakensysteem waren. Het gaat hier om een incident.
De service, waarbij consulaire posten met mobiele aanvraagstations reizen naar regio’s
waar veel Nederlanders wonen, is vooral bedoeld voor mensen voor wie het moeilijker
is een eind te reizen, zoals bijvoorbeeld mensen boven de 67 jaar, kinderen onder
de 5 jaar en mensen die slecht ter been zijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.