Schriftelijke vragen : Het bericht 'Duizenden truckers werken onder schrijnende omstandigheden: ‘Ik voel me als een hond aan de lijn’'
Vragen van het lid Patijn (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Duizenden truckers werken onder schrijnende omstandigheden: «Ik voel me als een hond aan de lijn»» (ingezonden 15 februari 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het Telegraafartikel «Duizenden truckers werken onder schrijnende
omstandigheden: «Ik voel me als een hond aan de lijn»»?1
Vraag 2
Wat vindt u van het feit dat arbeidsmigranten uit derde landen onder schrijnende omstandigheden
moeten werken in Nederland? Kunt u hierop reflecteren?
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat vrachtwagenchauffeurs die de facto in Nederland werken ook
dezelfde bescherming van de arbeidswetten en dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten krijgen
als Nederlandse vrachtwagenchauffeurs? Zo ja, hoe gaat u dit handhaven? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 4
Welke beleidsmaatregelen heeft u tot uw beschikking om de werkomstandigheden te verbeteren
voor deze mensen? Welke beleidsmaatregelen zijn er om de werkgevers, ofwel multinationals
die opdracht geven aan transportbedrijven, ofwel de transportbedrijven of onderaannemers,
aan te spreken en aan te pakken?
Vraag 5
Bent u bekend met de publicatie van Road Transport Due Diligence (RTDD) «Widespread
exploitation in the EU road transport industry»?2
Vraag 6
Bent u ermee bekend dat in het RTDD-rapport wordt uitgelegd hoe vrachtwagenchauffeurs
uit onder andere Midden Azië in Nederland werken en dat dit gebeurt met werkvergunningen
verstrekt in met name Polen en Litouwen, waarna chauffeurs via werkgevers uit deze
landen «gedetacheerd» worden naar Nederland? Bent u bekend met de cijfers dat ruim
100.000 vrachtwagenchauffeurs uit derde landen in 2021 op deze manier in Nederland
aan het werk waren, en dat in de Staat van Migratie 2023 van het Ministerie van Justitie
en Veiligheid staat dat het gaat om 102.980 gedetacheerde chauffeurs? Wie draagt er
verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden van deze mensen?
Vraag 7
Ook wordt in dit rapport gesteld dat deze vrachtwagenchauffeurs die gedetacheerd worden,
nooit in het land hebben gewerkt van waaruit zij gedetacheerd worden, maar onder andere
in Nederland verblijven en werken, waarmee niet voldaan wordt aan de die de regels
die gelden voor Posted Worker, kunt u aangeven of de aard en omvang van deze schijnconstructie
bij de Nederlandse Arbeidsinspectie ook bekend is? Hoe kan er volgens u paal en perk
gesteld worden aan deze grootschalige schijndetachering?
Vraag 8
De Europese Commissie presenteerde onlangs de Europese Unie (EU-)talentenpool waardoor
het makkelijker wordt voor werkzoekenden uit niet-EU landen om in EU-lidstaten aan
het werk te komen, daarmee kan via een vergelijkbare (schijn)constructie als omschreven
in het rapport van de RTDD nog meer arbeidsmigratie via detachering verwacht worden,
kunt u in dat verband reflecteren op de mogelijke gevolgen van de talentpool?
Vraag 9
Is het kabinet voornemens deel te nemen aan deze optionele talentpool? Deelt u de
zorgen dat op deze manier op nog grotere schaal schijndetachering zou kunnen plaatsvinden
van arbeidsmigranten uit derde landen in de EU? Op welke manier gaat u ervoor zorgen
dat dit voorstel niet voor dit doel wordt misbruikt?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Mariëtte Patijn, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.