Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Verbijstering over sluiting van het Auris College in Goes: ‘Onze kinderen verzuipen op de reguliere school’
Vragen van het lid Ceder (ChristenUnie) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht «Verbijstering over sluiting van het Auris College in Goes: «Onze kinderen verzuipen op de reguliere school»» (ingezonden 14 februari 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht: «Verbijstering over sluiting van het Auris
College in Goes: «Onze kinderen verzuipen op de reguliere school»»1?
Vraag 2
Heeft u contact gehad met het Auris College over het sluiten van de drie locaties
die het college heeft, te weten Leiden, Rotterdam en Goes?
Vraag 3
Is het besluit om het Auris College in overleg met de bijbehorende samenwerkingsverbanden
gemaakt? Hebben de andere middelbare scholen (regulier en speciaal) hun medewerking
toegezegd om voor toekomstige leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte een plek
te creëren? Is een bestuurlijke fusie verkend om de financiële situatie van Auris
te verbeteren?
Vraag 4
Begrijpt u de zorgen van ouders dat hun kinderen niet zullen gedijen op andere scholen,
ook gezien de specifieke problematiek waarin de school in is gespecialiseerd? Welke
plicht heeft de school om een passende plek te vinden voor de huidige leerlingen?
Welke rol ziet u hierbij voor uzelf?
Vraag 5
Is het reguliere onderwijs in de omgeving van het Auris College al voldoende ingericht
om leerlingen die voorheen naar het speciaal onderwijs zouden gaan op te nemen? Hoe
ondersteunt de Minister de scholen in de samenwerkingsverbanden waar het Auris College
nu aan deelneemt om nu en in de toekomst leerlingen op te nemen?
Vraag 6
Verwacht u dat er leerlingen zijn die geen passende plek zullen vinden en daardoor
gedwongen thuis komen te zitten? Op welke manier wilt u dit risico ondervangen?
Vraag 7
Deelt u de analyse van de school dat de sluiting van de school te maken heeft met
de landelijke ontwikkeling waarbij kinderen op het speciaal onderwijs steeds vaker
naar een reguliere school gaan? Ziet u dit risico ook voor scholen elders in het land?
Vraag 8
Zijn er andere scholen voor voortgezet speciaal onderwijs die de financiën nu slecht
rond krijgen? Is er op basis van leerlingenprognoses aan te geven hoeveel vso-scholen
een flinke leerlingendaling kunnen verwachten, waarvoor in de toekomst sluiting dreigt?
Hoe is de regionale spreiding van deze scholen?
Vraag 9
Welk aandeel van de huidige leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs past,
als de beweging van inclusief onderwijs voltooid is, naar verwachting niet in het
reguliere onderwijs met extra ondersteuning maar zal een beroep moeten doen op het
speciaal onderwijs?
Vraag 10
Hoe ondervangt u de negatieve gevolgen van schoolsluitingen van speciaal onderwijs
in de reisafstanden van leerlingen, zeker buiten de Randstad? Op welke manier is speciaal
onderwijs nog toegankelijk voor kinderen als de reisafstand heel groot wordt?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid