Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over ‘Kritiek rechters op uitstel celstraffen’
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister voor Rechtsbescherming over het artikel «Kritiek rechters op uitstel celstraffen: «Tast gezag rechtspraak aan»» (ingezonden 29 december 2023).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming) (ontvangen 29 januari 2024). Zie
            ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr.  824.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Kritiek rechters op uitstel celstraffen: «Tast gezag
               rechtspraak aan»»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Hoe vindt u het uit te leggen dat een rechter heeft geoordeeld dat iemand de gevangenis
               in gaat, maar dit in de praktijk dus soms niet zal gebeuren?
            
Antwoord 2
            
Een persoon die door de rechter is veroordeeld tot een gevangenisstraf zal in beginsel
               altijd daadwerkelijk detentie ondergaan. Het niet opnemen van zelfmelders is een tijdelijke
               noodmaatregel als gevolg van personeelstekort bij DJI waardoor niet alle cellen inzetbaar
               zijn. De maatregel heeft daarmee geen structureel effect maar een opschortende werking.
               Door zelfmelders tijdelijk niet op te roepen ontstaat wel ruimte om andere maatregelen,
               die wel structureel effect sorteren, verder uit te werken. Ik beoog met aanvullende
               maatregelen er voor te zorgen dat zelfmelders zo spoedig mogelijk weer opgeroepen
               kunnen worden.
            
Vraag 3
            
In hoeverre vindt u het uit te leggen aan slachtoffers en de samenleving dat gedetineerden
               eerder, met een enkelband, vrijgelaten kunnen worden of soms niet de gevangenis in
               gaan?
            
Antwoord 3
            
Zoals hierboven aangegeven zal een persoon die door de rechter is veroordeeld tot
               een gevangenisstraf in beginsel altijd daadwerkelijk detentie ondergaan. In mijn brief
               van 30 november jl. heb ik aangekondigd aanvullende maatregelen te verkennen, waaronder
               de inzet van elektronische monitoring. Bij de verkenning van dit voorstel worden passende
               voorwaarden verkend die erop moeten toezien dat alleen gedetineerden in aanmerking
               komen die goed gedrag vertonen en bij wie de veiligheidsrisico’s kunnen worden beperkt.
               Ook het borgen van de slachtofferbelangen is een belangrijk aandachtspunt in het vervolgproces.
               Bij de uitwerking van dit voorstel wordt de inzet van elektronische monitoring aan
               het einde van de detentie overwogen voor gedetineerden met een straf tot maximaal
               een jaar. Gedetineerden die veroordeeld zijn voor een zwaar delict komen niet in aanmerking
               voor deze mogelijkheid. Ik streef er naar uw Kamer op korte termijn nader te informeren
               over de eventuele inzet van deze maatregel.
            
Vraag 4 en 5
            
Waarom kiest u ervoor om gedetineerden tegemoet te komen met verlichtende maatregelen
               voor hen, maar niet om gedetineerden een soberder bestaan te laten leiden, bijvoorbeeld
               door ze minder te laten luchten?
            
Waarom zijn de maatregelen die u heeft aangekondigd allemaal ten faveure van gedetineerden?
Antwoord 4 en 5
            
Inrichtingen die te maken hebben met personele krapte hebben maatregelen, die binnen
               de wettelijke kaders (zoals minimaal één uur luchten per dag) mogelijk zijn, al genomen.
               Zo is er op veel plaatsen al geruime tijd sprake van significante beperkingen in het
               dagprogramma.
            
De DJI en ik vinden een verdere versobering van de dagprogramma’s ten zeerste af te
               raden. Het leefklimaat en daarmee het effect op de orde en veiligheid in de inrichtingen
               zou zwaar onder druk komen te staan. Dit heeft een negatieve effect op het personeel.
               Daarmee beïnvloedt het ook de aantrekkelijkheid van DJI als werkgever en het aantrekken
               van nieuw personeel.
            
Vraag 6
            
Bent u het met de stelling eens dat een tekort aan capaciteit aan personeel of cellen
               nooit ten koste mag gaan van de veiligheid van en in Nederland?
            
Antwoord 6
            
Ja, ik ben het eens met deze stelling. De veiligheid van het personeel, de gedetineerden
               en de samenleving staat voor mij voorop.
            
Vraag 7
            
Bent u het eens met Henk Naves, de voorzitter van de Raad voor de rechtspraak, dat
               het kabinet met deze maatregelen het gezag en de geloofwaardigheid van de rechtspraak
               aantast? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 7
            
Rechters gaan over veroordelingen en het is belangrijk dat hun vonnissen worden uitgevoerd.
               Met de aangekondigde maatregelen probeer ik samen met de ketenpartners er juist voor
               te zorgen dat de straffen die zijn opgelegd door de rechtspraak zo adequaat mogelijk
               ten uitvoer worden gelegd binnen de beschikbare capaciteit.
            
Vraag 8
            
In hoeverre bent u het eens met Henk Naves, die vreest voor rechtsongelijkheid, omdat
               het kabinet een plan zou hebben om mensen niet langer op te sluiten als ze boetes
               van een bepaalde omvang niet betalen?
            
Antwoord 8
            
Samen met de ketenpartners heb ik diverse maatregelen besproken. Ik heb vooralsnog
               niet besloten om vervangende hechtenis bij geldboetes niet te executeren, omdat ik
               het belangrijk vind dat gevangenisstraffen daadwerkelijk ten uitvoer worden gelegd.
            
Vraag 9
            
In hoeverre geeft u de Dienst Justitiële Inrichting (DJI) meer speelruimte zodat zij
               zelf kunnen bepalen hoe straffen moeten worden uitgevoerd?
            
Antwoord 9
            
DJI houdt zich bij de tenuitvoerlegging van straffen aan het vonnis van de rechtelijke
               macht en wettelijke bepalingen en richtlijnen, zoals vastgelegd in onder andere de
               Penitentiaire beginselenwet. Het besluit om mannelijke volwassen zelfmelders tijdelijk
               niet meer op te roepen en de verkenning van aanvullende maatregelen gebeurt in nauwe
               samenwerking met DJI en de ketenpartners.
            
Vraag 10
            
In hoeverre bent u het eens met Richard Korver die namens de vereniging voor slachtofferadvocaten
               (NVSSA) stelt dat we niet meer in een rechtsstaat leven waarin de rechter degene is
               die rechtspreekt?
            
Antwoord 10
            
Zoals bij antwoord 8 aangegeven, rechters gaan over veroordelingen en het is belangrijk
               dat hun vonnissen worden uitgevoerd. Met de aangekondigde maatregelen probeer ik samen
               met de ketenpartners er juist voor te zorgen dat de straffen die zijn opgelegd door
               de rechtspraak zo adequaat mogelijk ten uitvoer worden gelegd binnen de beschikbare
               capaciteit.
            
Vraag 11
            
Afgelopen zomer werden de criteria voor de zogenoemde Beperkt Beveiligde Afdeling
               versoepelt, waardoor gedetineerden op die afdeling in de laatste fase buiten de gevangenis
               aan het werk mogen; kunt u inzichtelijk maken om hoeveel gedetineerden het gaat?
            
Antwoord 11
            
De verruiming van de criteria voor de Beperkt Beveiligde Afdeling (BBA) die in de
               zomer heeft plaatsgevonden zag op het uitbreiden van de definitie «leer-/werkplek»
               met «zinvolle dagbesteding bij een (niet-)betalende organisatie». Eind juli 2023 verbleven
               56 mannen en 2 vrouwen in de BBA. In de eerste week van 2024 zitten er 86 mannen en
               9 vrouwen in de BBA. In zes maanden is de bezetting van de BBA dus gestegen met 30
               mannen en 7 vrouwen. Het is niet bekend welke gedeelte van deze stijging in de bezetting
               het gevolg is van versoepeling van de criteria voor de BBA. Ook andere redenen kunnen
               er aan hebben bijgedragen dat er vaker gedetineerden die aan de criteria voor de BBA
               voldoen, doorstromen naar de BBA.
            
Vraag 12
            
Kunt u meer duidelijkheid geven hoe u van plan bent, samen met het Openbaar Ministerie
               (OM) en de politie, om de instroom van gevangenen te beperken? Bent u van plan om
               nog meer maatregelen te nemen waardoor gedetineerden nog meer voordelen kunnen genieten?
            
Antwoord 12
            
Ik werk momenteel samen met de ketenpartners een pakket van maatregelen uit om de
               druk op de capaciteit te verlagen. Maatregelen om de instroom tijdelijk te verlagen
               kunnen daar onderdeel van zijn. Ik zal u zo spoedig mogelijk uitgebreider informeren
               over de uitwerking daarvan.
            
Vraag 13
            
Kunt u de Kamer halfjaarlijks op de hoogte houden hoeveel gedetineerden geprofiteerd
               hebben van de versoepelde maatregelen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 13
            
Bij de voortgangsbrief «Recht doen, kansen bieden» zal ik u informeren over de ontwikkeling
               van de capaciteit bij DJI en de voortgang van de maatregelen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
