Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dijk over de overname van Tandartspraktijk Kennemerland door een Deens private-equityhuis
Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de overname van Tandartspraktijk Kennemerland door een Deens private-equityhuis (ingezonden 23 oktober 2023).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 4 december
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 379.
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht «Scandinavisch private-equityhuis Axcel zet eerste
stap in Nederlandse zorg met overname tandartspraktijk»?1
Antwoord 1
Ik ben bekend met de situatie die wordt geschetst in het aangehaalde artikel. In beginsel
staat het elke partij in Nederland vrij om een (mondzorg) praktijk te starten of over
te nemen mits vanzelfsprekend wordt voldaan aan de geldende wet- en regelgeving. Denk
hierbij aan wetgeving over sturing van de zorg (zoals de Wet toetreding zorgaanbieders
en de Mededingingswet) tot aan wetgeving over de kwaliteit van de zorg (zoals de Wet
kwaliteit, klachten en geschillen zorg). Voor de volledigheid merk ik op dat op grond
van art. 1.3 Uitvoeringsbesluit Wet toelating zorginstellingen voor mondzorgpraktijken
een winstoogmerk is toegestaan.
Wat betreft overnames, deze dienen vooraf gemeld en goedgekeurd te worden door de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Overnames
waarbij door één van de partijen met meer dan 50 personen zorg wordt verleend, dienen
bij de NZa te worden gemeld. Een melding bij de ACM dient gedaan te worden als sprake
is van bepaalde omzetdrempels die door de overname zullen worden gehaald.
In lijn met de door uw Kamer aangenomen motie die de leden Van den Berg en Dijk hebben
ingebracht tijdens het Wetgevingsoverleg in juni jl., laat ik zorgbreed een onderzoek
doen naar de omvang van private equity in diverse zorgsectoren en de invloed van private
equity op de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg.2 Ook zal met het onderzoek worden onderzocht hoe de groei van investeringsfondsen
en andere commerciële aanbieders in de zorg eventueel kan worden tegengegaan.
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het een onwenselijke ontwikkeling is dat private equitybedrijven
hiermee een nog groter deel van de tandartsenzorg in handen krijgen?
Antwoord 2
Het zorgbeleid is er op gericht dat de zorg betaalbaar is, van goede kwaliteit en
toegankelijk voor iedereen die haar nodig heeft. Het is hierbij belangrijk om zicht
te behouden op de effecten van private equity in onze gezondheidszorg zodat adequaat
ingegrepen kan worden indien nodig. Het onderzoek dat ik laat uitvoeren naar de omvang
van private equity in diverse zorgsectoren en de invloed van private equity op de
kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg, zal hieraan bijdragen. Naar
verwachting zullen de resultaten van het private equity onderzoek einde van het eerste
kwartaal 2024 beschikbaar komen.
Daarnaast heb ik navraag gedaan bij de IGJ of zij signalen hebben ontvangen waaruit
blijkt dat de kwaliteit van zorg in het geding is. De IGJ heeft aangegeven geen signalen
t.a.v. ketenvorming in de zorg ontvangen te hebben. Ik ben mij er bewust van dat er
zich kansen maar mogelijk ook risico’s voor kunnen doen bij private equity in de (mond)zorg,
bijvoorbeeld wanneer het realiseren van (uitkeerbare) winst van groter belang wordt
dan de kwaliteit of toegankelijkheid van zorg. Bij dergelijke situaties kunnen de
in vraag 1 genoemde toezichthouders handhavend optreden. Ook merk ik op dat zorgverzekeraars,
in het kader van de toegankelijkheid van zorg, als taak hebben te waarborgen dat verzekerden
toegang tot goede zorg houden (de zorgplicht). De NZa toetst vervolgens op het naleven
van de wettelijke zorgplicht door de verzekeraars.
Vraag 3
Zijn er volgens u redenen om aan te nemen dat de groei van private equity in de tandartsenzorg
minder negatieve effecten heeft dan in de jeugdzorg en de huisartsenzorg, ten aanzien
waarvan de Kamer eerder al moties over de onwenselijkheid van private equity aannam?3, 4
Antwoord 3
Het is te voorbarig om hier nu uitspraken over te doen. In lijn met de door uw Kamer
aangenomen motie van de leden Van den Berg en Dijk laat ik zorgbreed een onderzoek
uitvoeren om beter inzicht te krijgen in de daadwerkelijke positieve en negatieve
effecten van private equity in de zorg op de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
van de zorg.5 Ook zal met het onderzoek worden onderzocht hoe de groei van investeringsfondsen
en andere commerciële aanbieders in de zorg eventueel kan worden tegengegaan.
Vraag 4
Bent u bereid om stappen te zetten tegen de opmars van private equity in de tandzorg?
Antwoord 4
Zoals ik hiervoor heb aangegeven vind ik het belangrijk om eerst beter zicht te krijgen
op de rol en het effect van private equity in de zorg om te bepalen of, en zo welke,
nadere maatregelen gewenst zijn en laat ik daarom zorgbreed een onderzoek uitvoeren
naar private equity in de zorg. Doel van dit onderzoek is om beter inzicht te krijgen
in de daadwerkelijke positieve en negatieve effecten van private equity in de zorg
op de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. Indien één van de
conclusies van dat onderzoek is dat de toezichthouders aanvullende middelen nodig
hebben voor effectief toezicht, verwacht ik dat zij dit zullen aangeven. Daarna kan
bepaald worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.