Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Tony van Dijck over het bericht dat een onverwachte strop dreigt voor ABN AMRO als de staat haar aandelen verkoopt
Vragen van het lid Tony van Dijck (PVV) aan de Minister van Financiën over het bericht dat een onverwachte strop dreigt voor ABN Amro als de staat haar aandelen verkoopt (ingezonden 26 juni 2023).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) (ontvangen 9 oktober 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Onverwachte strop dreigt voor ABN Amro als staat aandelen
verkoopt»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat het onder de 50 procent brengen van het belang van de Nederlandse staat
in ABN Amro negatieve gevolgen kan hebben voor de bank, omdat ABN Amro gedwongen kan
worden verzekeraar Nationale Nederlanden (NN) uit te kopen bij hun gezamenlijke verzekeringsbedrijf?
Zo ja, kunt u dit nader toelichten?
Antwoord 2
Uit de prospectussen blijkt dat ABN AMRO en Nationale Nederlanden (NN) beide op basis
van de overeenkomst in principe de mogelijkheid hebben om uit het samenwerkingsverband
te stappen als bij de samenwerkingspartner een verandering van zeggenschap plaatsvindt.ABN
AMRO en Nationale Nederlanden hebben vorig jaar de samenwerking verlengd tot 2038.
Vraag 3
Hoeveel financiële schade, uitgedrukt in euro's, kan ABN Amro eventueel oplopen?
Antwoord 3
Inmiddels heeft NN ABN AMRO geïnformeerd geen gebruik te zullen maken van de beëindigingsclausule
nu het staatsbelang onder de 50% is gekomen. ABN AMRO loopt dus geen schade op.
Vraag 4
Kunt u nader toelichten wat de ontsnappingsclausule inhoudt, met welk doel deze is
opgesteld en welke eventuele gevolgen deze kan hebben?
Antwoord 4
Uit de prospectussen blijkt dat ABN AMRO en NN beide in principe de mogelijkheid hebben
afgesproken om uit het samenwerkingsverband te stappen als bij de samenwerkingspartner
een verandering van zeggenschap plaatsvindt. Ik heb van NLFI en ABN AMRO begrepen
dat dergelijke afspraken vaak voorkomen bij langlopende overeenkomsten, omdat een
nieuwe eigenaar impact kan hebben op de onderlinge samenwerking.
In het prospectus van ABN AMRO is over de gevolgen van een gedwongen overname het
volgende opgenomen:
As a result of the forced acquisition of the NN interest, the Issuer (ABN AMRO) would hold 100% of ABN AMRO Verzekeringen. This would require the Issuer to consolidate
ABN AMRO Verzekeringen into its financial statements, which could adversely affect
the Issuer's financial condition and results of operations, for example as a result
of lower capital and liquidity ratios. In such event, if ABN AMRO Verzekeringen were
to suffer significant losses, for example because of unexpected large claims in relation
to insurance mis-selling or otherwise, the Issuer might be forced to recapitalise
ABN AMRO Verzekeringen, which could have a material adverse effect on the Issuer's
business, financial condition and its results of operations. Because it would then
own 100%, the amounts involved would be remarkably higher as would have been the case
if it still held 49%.
Vraag 5
Waarom heeft u de Kamer niet eerder geïnformeerd over dit negatieve gevolg en welke
andere negatieve gevolgen zijn er nog meer?
Antwoord 5
ABN AMRO heeft het volgende aangegeven: zogenoemde change of control-clausules zijn zeer gebruikelijk in joint venture-contracten en de mogelijke impact van de clausule is al enkele jaren in de prospectussen
van ABN AMRO opgenomen. Bovendien was de verwachting van ABN AMRO dat NN deze clausule
niet zou inroepen. Inmiddels heeft NN aan ABN AMRO bevestigd inderdaad de clausule
niet in te roepen. ABN AMRO zag daarom geen noodzaak NLFI hier eerder expliciet op
te wijzen.
NLFI was hierdoor niet bekend met de betreffende clausule en heeft mij hier logischerwijs
dus ook niet over geïnformeerd. Hoewel ABN AMRO verwachtte dat de clausule niet zou
worden ingeroepen, betrof het hier wel een clausule die door de afbouw van het aandelenbelang
door de staat kon worden getriggerd en daarom had het in de rede gelegen als ABN AMRO dit voorafgaand aan de beslissing
om af te bouwen tot onder de 50% wel onder de aandacht had gebracht. Volledigheidshalve
merk ik op dat het niet gebruikelijk is om de Tweede Kamer te informeren over dergelijke
operationele aangelegenheden van de onderneming, waarbij de aandeelhouder geen betrokkenheid
heeft.
ABN AMRO heeft daarnaast aangegeven dat de bank bekend is met een (beperkt) aantal
andere overeenkomsten met een dergelijke clausule. Echter zijn er geen overeenkomsten
bekend die in potentie een vergelijkbare impact konden hebben als de ABN AMRO Verzekeringen
joint-venture.
Vraag 6
Wat is de huidige stand van zaken wat betreft het verkopen van aandelen van ABN Amro?
Wanneer verwacht u het belang onder de 50 procent te hebben gebracht?
Antwoord 6
Ik heb uw Kamer op 25 september 2023 geïnformeerd dat het staatsbelang daadwerkelijk
onder de 50% gedaald is en dat ik de Tweede Kamer nader zal informeren wanneer het
verkoopprogramma volledig is afgerond.2
Vraag 7
Welke maatregelen bent u bereid te treffen om te voorkomen dat ABN Amro wordt benadeeld
bij het onder de 50 procent brengen van het belang van de Nederlandse Staat?
Antwoord 7
Er is geen sprake van benadeling van ABN AMRO. NN heeft ABN AMRO namelijk geïnformeerd
geen gebruik te zullen maken van de beëindigingsclausule nu het staatsbelang onder
de 50% is gekomen.
Ook als er wel sprake geweest was van benadeling dan lag het niet in de rede dat de
staat hiervoor maatregelen had genomen. De bank is namelijk zelf verantwoordelijk
voor haar contractuele afspraken. De aandeelhouder staat hierbij op afstand.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.