Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Brekelmans en Valstar over het rapport 'Stormbreak: Fighting through Russian defences in Ukraine’s 2023 offensive'
Vragen van de leden Brekelmans en Valstar (beiden VVD) aan de Ministers van Defensie en van Buitenlandse Zaken over het rapport «Stormbreak: Fighting through Russian defences in Ukraine’s 2023 offensive» (ingezonden 13 september 2023).
Antwoord van Minister Ollongren (Defensie) mede namens de Minister van Buitenlandse
Zaken (ontvangen 5 oktober 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het rapport «Stormbreak: Fighting through Russian defences in Ukraine’s
2023 offensive»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de veiligheidseisen die gelden op trainingsfaciliteiten van lidstaten
van de Europese Unie (EU) en de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) ook gelden
als er Oekraïense militairen worden getraind?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3 en 4
Deelt u de analyse uit het rapport dat deze veiligheidseisen soms goed passen bij
een leger in vredestijd, maar beperkend werken voor realistische trainingen waar het
Oekraïense leger behoefte aan heeft?
Klopt het dat er strikte veiligheidseisen gelden aan het gebruik van onbemande vliegtuigjes
tijdens oefeningen, en dat deze systemen daarom niet zo prevalent zijn tijdens oefeningen
als boven het slagveld in Oekraïne?
Antwoord 3 en 4
Het is evident dat de Oekraïense militairen zo realistisch mogelijk getraind moeten
worden. Echter moeten deze trainingen worden georganiseerd binnen de gestelde veiligheidseisen,
voortkomend uit wet- en (interne)regelgeving, waarbij ook zicht wordt gehouden op
de veiligheid van de trainers. Het is ook in het belang van de Oekraïense militairen
om te trainen binnen de gestelde veiligheidseisen. Immers, trainen onder onveilige
omstandigheden kan onacceptabele of beperkende gevolgen hebben voor de capaciteiten
en inzetbaarheid van de Oekraïense militairen. Ook optreden in het hoogste geweldsspectrum
vergt aandacht voor veiligheid.
De Nederlandse eenheden die belast zijn met het geven van de trainingen, zijn verantwoordelijk
voor het uitvoeren van risicomanagement.
Vraag 5
Klopt het dat tijdens de trainingen die Oekraïense militairen van EU- of NAVO-partners
ontvangen er meer nadruk is op individuele tactische vaardigheden dan de omgang met
artilleriedreiging?
Antwoord 5
Het aanbod van trainingen wordt voortdurend aangepast op basis van de ontwikkelende
behoeften van Oekraïne en door lessen te trekken uit eerdere trainingsactiviteiten.
Op basis van de opgedane ervaring verschuift de aandacht van de trainingen steeds
meer naar de realiteit en de realiteiten van het slagveld waarmee de Oekraïense militairen
te maken hebben of zullen gaan krijgen.
Daarnaast doorlopen de Oekraïense militairen vaak verschillende fasen van training,
waar de individuele (tactische) vaardigheden vaak aan ten grondslag liggen. Deze worden
aangevuld met ander soortige trainingen.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de training aan Oekraïense militairen zo realistisch mogelijk
moet zijn, om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de strijd? Hoe bent u van plan
zich in te zetten voor verbeteringen op dit vlak?
Antwoord 6
Ja, het is van belang om de Oekraïense militairen zo goed mogelijk voor te bereiden
op situaties waar zij daadwerkelijk mee te maken (kunnen) krijgen. Hiervoor wordt
onder andere gebruik gemaakt van speciaal ingerichte trainingslocaties, bijvoorbeeld
om te oefenen voor militaire operaties in bebouwd gebied of loopgraven. Dit is onder
andere het geval bij de Interflex trainingen. De training van Oekraïense militairen
wordt doorlopend doorontwikkeld aan de door hen aangeven operationele behoefte (zie
vraag 5.).
Vraag 7
Deelt u de analyse dat er significante tekortkomingen zijn in de trainingen die Westerse
landen aanbieden voor Oekraïne op het niveau van brigadestaven?
Antwoord 7
Nee. Ik herken dit beeld niet. NAVO-bondgenoten zijn gewend om brigadestaven te trainen
en zijn hier goed op toegerust. Uiteraard dient er zoveel mogelijk eenduidigheid en
synchronisatie te zijn tussen de diverse trainingen die worden aangeboden. Dit wordt
onder andere nagestreefd via multinationale afstemmingsbijeenkomsten gericht op de
verbetering van trainingen. De trainingen worden zo goed mogelijk aangepast aan de
behoeften van Oekraïne en aan de beperkt beschikbare tijd.
Vraag 8
Deelt u de mening dat het verbeteren van de brigadestaven cruciaal is om Oekraïne
grootschaliger en complexer operaties uit te laten voeren, en om nieuwe wapensystemen
(waaronder in de toekomst ook F-16»s) in operaties te integreren?
Antwoord 8
Om effectief op te kunnen treden in grootschalige(r) en complexe(re) operaties, waaronder
met grotere wapensystemen zoals F-16»s, zijn goed functionerende staven, zoals brigadestaven
essentieel. Geleerde lessen worden toegepast in nieuwe trainingsmodules. Het beeld
dat er significante tekortkomingen zijn in de manier waarop trainingen nu vorm hebben
die een dergelijke integratie zou bemoeilijken, deel ik niet.
Vraag 9
Deelt u de analyse dat staftraining gebaseerd zou moeten zijn op de manier waarop
Oekraïense brigadestaven daadwerkelijk functioneren, en niet op tekstboeken hoe ze
dat volgens een NAVO-doctrine zouden moeten doen?
Antwoord 9
Nee. Uiteraard vormt het functioneren van de Oekraïense krijgsmacht en hun ervaring
in de oorlog tegen Rusland de basis van de trainingen. Tegelijkertijd wil Oekraïne
zijn krijgsmacht vernieuwen. Aansluiting bij de NAVO is het uiteindelijke doel en
daarom zijn trainingen gericht op het aanleren van NAVO-werkwijzen en -doctrines waar
dit nuttig is.
Vraag 10
Hoe bent u van plan zich in te zetten voor een accurater beeld van hoe Oekraïense
brigadestaven functioneren en een vertaling hiervan naar trainingen die Westerse landen
aanbieden? Bent u bereid, gebaseerd op de aanbevelingen uit het rapport, te pleiten
voor verbetermaatregelen bij relevante gremia zoals de EU-trainingsmissie voor Oekraïne?
Antwoord 10
Nederland draagt geregeld bij aan brigadestaftrainingen die Duitsland via de Militaire
Assistentie Missie (EUMAM) voor Oekraïne aanbiedt. Vanuit deze bijdrage en deelname
aan internationale afstemmingsoverleggen van o.a. het Ukraine Defense Contact Group (UDCG), Security Assistance Group Ukraine (SAG-U) en EUMAM Oekraïne streven we ernaar om dit proces zo goed mogelijk te ondersteunen
en waar nodig te verbeteren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Defensie -
Mede namens
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.