Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) (ingezonden 16 juni 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) mede namens de Minister
            van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 10 juli 2023).
         
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van het feit dat op Schiphol wel concentratiemetingen voor ultrafijnstof
               (UPF) worden uitgevoerd, die iets zeggen over de blootstelling van (platform)medewerkers,
               maar dat zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), zoals benzeen en formaldehyde niet worden
               gemeten?
            
Antwoord 1
            
Ja, Schiphol voert (op dit moment) concentratiemetingen uit naar UFP, niet naar ZZS1. Schiphol geeft aan dat hieraan prioriteit is gegeven, omdat uit eerdere oriënterende
               metingen naar bepaalde stoffen van de ZZS-lijst (bijvoorbeeld PAK’s en benzeen) naar
               voren is gekomen dat de concentraties van deze stoffen zich ruim onder de arbogrenswaarden
               bevinden.
            
Dat prioriteit wordt gegeven aan UFP betekent niet dat andere stoffen uit beeld zijn.
               Zie hiervoor de antwoorden op de vragen 2 en 3.
            
Vraag 2
            
Wordt er op een andere wijze onderzoek gedaan naar de blootstelling van (platform)medewerkers
               aan ZZS uit de uitlaatgassen of aan andere schadelijke stoffen? Zo nee, is hier vanuit
               het voorzorgsbeginsel van de werkgever geen verplichting toe?
            
Antwoord 2
            
Schiphol heeft desgevraagd aangegeven dat het Institute for Risk Assessment Sciences
               van de Universiteit Utrecht (IRAS) in opdracht van Schiphol en het Samenwerkingsverband
               Vliegtuig- en Dieselmotoremissies (voorheen genaamd de Taskforce stoffen) een blootstellingsonderzoek
               aan het vormgeven is om inzicht te krijgen in blootstelling van platformmedewerkers
               aan ultrafijn stof (UFP) gedurende een werkdag. Het Samenwerkingsverband is momenteel
               met het IRAS in gesprek om te bezien of stoffen die als ZZS zijn aangemerkt, afkomstig
               van vliegtuigmotoren, onderdeel kunnen zijn van dit blootstellingsonderzoek.
            
Volgens de Arboregelgeving is de werkgever verantwoordelijk voor het vaststellen van
               de aard, mate en duur van blootstelling aan alle stoffen die gevaarlijk voor de gezondheid
               kunnen zijn. Vervolgens moeten maatregelen worden getroffen om blootstelling aan die
               stoffen weg te nemen of tot het minimale te beperken. Als stoffen kankerverwekkende,
               mutagene of reprotoxische eigenschappen hebben, gelden strengere eisen. Voor deze
               stoffen geldt dat werkgevers verplicht zijn maatregelen te nemen om blootstelling
               aan deze te stoffen tot het minimum te beperken. Ook als de werkelijke blootstelling
               lager is dan is toegestaan volgens de wettelijke grenswaarde voor die stoffen. Om
               werkgevers te helpen zijn de stoffen die die eigenschappen in elk geval hebben, vastgelegd
               in de SZW-lijst2. De voorbeelden die u noemt, benzeen en formaldehyde, zijn beide opgenomen in de
               SZW-lijst als kankerverwekkend. Zeer zorgwekkende stof (ZZS) is overigens geen begrip
               in de Arboregelgeving, maar komt uit de milieuregelgeving.
            
De Arbeidsinspectie eist als onderdeel van het eerste eisenpakket aan Schiphol en
               aan de werkgevers van platformmedewerkers het opstellen van een volledige Risico Inventarisatie
               & Evaluatie (RI&E) en een Plan van Aanpak. Daar horen de bovenstaande verplichtingen
               bij: vaststelling van de aard, mate en duur van blootstelling en het nemen van maatregelen
               conform de arbeidshygiënische strategie. De Arbeidsinspectie eist ook in meer detail
               wat (een deel van) die maatregelen moeten zijn en verbindt daar termijnen aan.
            
Vraag 3
            
Klopt het dat er voor medewerkers in de industrie blootstellingsnormen voor ZZS zijn
               en arboregels die de gezondheid van werknemers moeten beschermen?
            
Antwoord 3
            
De term ZZS komt niet voor in de Arboregelgeving, maar is een milieu-term die slaat
               op uitstoot naar de lucht, niet op blootstelling van medewerkers. Voor wat betreft
               blootstelling van werkenden aan gevaarlijke stoffen gelden er concrete normen op basis
               van de Arboregelgeving, namelijk grenswaarden. Voor veel stoffen zijn wettelijke grenswaarden
               vastgesteld. De werkgever is verplicht deze te gebruiken bij de invulling van zijn
               arboverplichtingen. De stoffen waarvoor grenswaarden zijn opgesteld komen vaak, maar
               niet per definitie overeen met stoffen op de ZZS-lijst.
            
Als er geen wettelijke grenswaarde is vastgesteld voor een stof, is de werkgever verplicht
               zelf een niveau vast te stellen waarbij blootstelling geen gezondheidsschade oplevert
               en die te gebruiken voor zijn arbobeleid. Voor kankerverwekkende en mutagene stoffen
               geldt dat, als het technisch niet mogelijk is om blootstelling volledig te voorkomen
               door het wegnemen van de bron van de blootstelling, de blootstelling altijd tot het
               technisch zo laag mogelijk niveau moet worden gebracht.
            
Vraag 4
            
Bent u het ermee eens dat een veilige werkomgeving een universeel recht is en ook
               voor medewerkers van een luchthaven vergelijkbare blootstellingsnormen zouden moeten
               gelden?
            
Antwoord 4
            
Ja, daar bestaat geen verschil van mening over: werkenden in ons land hebben recht
               op een gezonde en veilige werkomgeving. Zoals in het antwoord op vraag 3 is aangegeven,
               gelden voor alle bedrijven dezelfde blootstellingsnormen. De Arbeidsinspectie houdt
               toezicht op de naleving van de Arbowet- en regelgeving.
            
Vraag 5
            
Kunt u er, mogelijk na overleg met uw collega’s van VWS en SZW, voor zorgen dat ook
               Nederlandse luchthavens blootstellingsonderzoek gaan doen bij platformmedewerkers
               aangaande ZZS?
            
Antwoord 5
            
Het vaststellen van de aard, mate en duur van blootstelling aan gevaarlijke stoffen
                  van werknemers is de verantwoordelijkheid van de betreffende werkgevers. De Arbowet
                  verplicht hen hiertoe.
               
Schiphol heeft aangegeven regelmatig contact te hebben met de regionale luchthavens
                  om hen bij te praten over de status en aanpak van het programma vliegtuig- en dieselmotoremissies
                  op Schiphol. Daar waar Schiphol informatie en/of kennis kan delen, ervaringen kan
                  uitwisselen of samen met andere luchthavens kan optrekken, wordt dat gedaan. De regionale
                  luchthavens hebben over deze materie ook onderling contact.
               
Een kort overzicht:
• Bij Eindhoven Airport zijn de afgelopen twee maanden blootstellingsmetingen naar UFP
                        gedaan, hierbij zijn stoffen die als ZZS zijn aangemerkt niet meegenomen.
                     
• Rotterdam The Hague Airport gaat blootstellingsonderzoeken uitvoeren naar UFP, hiervan
                        zijn stoffen die als ZZS zijn aangemerkt geen onderdeel.
                     
• Bij Groningen Airport Eelde wordt in augustus 2023 een blootstellingsonderzoek uitgevoerd
                        voor UFP en koolstof.
                     
• Lelystad airport gaat dit jaar onderzoek doen naar stoffen die als ZZS zijn aangemerkt.
• Maastricht Aachen Airport heeft in mei 2022 een onderzoek laten uitvoeren naar UFP
                        en elementair koolstof.
                     
Zoals in het antwoord op vraag 2 is aangegeven, wordt met IRAS bezien of stoffen die
                  als ZZS zijn aangemerkt, onderdeel kunnen worden van het blootstellingsonderzoek op
                  Schiphol. Het resultaat hiervan zal worden gedeeld met de regionale luchthavens.
               
De Kamer wordt op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen op dit gebied.
Vraag 6
            
Kan parallel hieraan alvast bekeken worden hoe blootstelling aan schadelijke stoffen
               verminderd zou kunnen worden en wat er juridisch nodig is om dit te realiseren?
            
Antwoord 6
            
Zoals in de Kamerbrief van 22 december 2022 over luchtvaartemissies3 is opgenomen, is begin 2022 door de sector een Taskforce opgericht rond de aanpak
               van blootstelling van medewerkers aan UFP. Die aanpak is verbreed naar andere emissies.
               Vandaar ook de naamsverandering naar Samenwerkingsverband Vliegtuig- en Dieselmotoremissies.
               Dit Samenwerkingsverband zet in op maatregelen zoals het terugdringen van APU-gebruik
               en langere pushback, welke conform de eisen van de Arbeidsinspectie binnen nu en de
               komende jaren zullen worden gerealiseerd.
            
Wat de juridische borging betreft, schrijft de Arbowetgeving regels voor en liggen
               er (ontwerp)eisen van de Arbeidsinspectie, beide gericht op minimalisatie van de blootstelling
               aan schadelijke stoffen.
            
Voor de langere termijn is in het Duurzame luchtvaartakkoord vastgelegd dat op Schiphol
                  in 2030 zero carbon emissions voor de grondgebonden activiteiten geldt. Dat heeft
                  tot gevolg dat platformpersoneel dan niet meer blootgesteld wordt aan gevaarlijke
                  stoffen uit die grondgebonden activiteiten.
               
Daarnaast is afgesproken dat in 2030 duurzaam taxiën de standaardoperatie is op Schiphol,
                  wat zorgt voor een verdere vermindering van de uitstoot van gevaarlijke stoffen door
                  vliegtuigen. Ook zal op termijn de inzet van alternatieve brandstoffen tot minder
                  uitstoot leiden.
               
Vraag 7
            
Is bekend in hoeverre zorgen over gezondheid en arbeidsomstandigheden meespelen bij
               het tekort aan werknemers op Schiphol? Zou het vooruitzicht op verbetering Schiphol
               een aantrekkelijkere werkgever kunnen maken?
            
Antwoord 7
            
Het is niet bekend in hoeverre deze zorgen invloed hebben op de arbeidskrapte op Schiphol.
               Samen met de luchthaven en vakbonden zijn de Ministeries van IenW en van SZW in gesprek
               over verbeteringen van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Er zijn sinds 2022 dan
               ook verschillende ontwikkelingen ingezet met betrekking tot arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden
               en gezondheid. Zo zijn er (tijdelijke) toeslagen gegeven, rustruimtes verbouwd en
               wordt er onderzocht of het verminderen van het aantal grondafhandelingsbedrijven een
               positief effect heeft op de arbeidsomstandigheden.
            
Een gezonde werkplek met goede werkomstandigheden kan, evenals goede arbeidsvoorwaarden,
               een positieve invloed hebben op het aantrekken van nieuwe werknemers. Het is hierbij
               primair aan de werkgevers om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden naar behoren
               zijn en om nieuwe werknemers aan te trekken.
            
Vraag 8
            
Kunt u reageren op het bericht dat de FNV uit de «Taskforce Vliegtuiguitstoot» is
               gestapt?4 Heeft de vakbond gelijk in haar bewering dat werkgevers al vele jaren weten dat vliegtuiguitstoot
               schadelijk is, maar men de erkenning daarvan op de lange baan schuift om aan claims
               te ontkomen?
            
Antwoord 8
            
Het is belangrijk dat de uitstoot van schadelijke stoffen op Schiphol wordt teruggedrongen,
               dat is iets dat de volle aandacht heeft van de rijksoverheid.
            
Het vertrek van de FNV uit het Samenwerkingsverband wordt betreurd. Het was van toegevoegde
               waarde dat werknemers daarin vertegenwoordigd waren. De onafhankelijk voorzitter van
               de begeleidingscommissie van het Samenwerkingsverband heeft laten weten dat hij eerder
               geen signalen heeft gehad dat de FNV overwoog zich terug te trekken en de argumentatie
               van de FNV hiervoor niet herkent.
            
De Minister van SZW heeft tijdens het CD Gezond en veilig werken op 15 juni 2023 aangegeven
               dat ze in gesprek gaat met de FNV en Schiphol. Dit onder meer om meer kleuring te
               krijgen van de uitspraak van de FNV over het door de werkgevers op de lange baan schuiven
               van erkenning van de schadelijkheid van vliegtuiguitstoot.
            
Vraag 9
            
Bent u van plan om de drie eisen van de FNV over te nemen en uit te voeren dan wel
               uitvoering af te dwingen?
            
Antwoord 9
            
De Minister van SZW gaat in gesprek met de FNV en Schiphol, onder meer over de door
               de FNV genoemde onafhankelijkheid van de uit te voeren onderzoeken.
            
Daarnaast heeft de FNV aangegeven versnelling te willen in de plannen voor het creëren
               van een gezonde werkomgeving. Op dit punt zijn de termijnen relevant die de Arbeidsinspectie
               in haar eerste pakket eisen aan Schiphol en de afhandelingsbedrijven stelt. Op korte
               termijn, binnen enkele maanden, moeten de werkgevers op Schiphol zorgen voor een volledige
               RI&E samen met een Plan van Aanpak. Ook moeten zij hun werknemers een periodiek arbeidsgezondheidskundig
               onderzoek aanbieden, waarin wordt gekeken naar de gezondheidseffecten van blootstelling
               aan vliegtuiguitstoot en dieselmotoremissie. Schiphol en de afhandelingsbedrijven hebben aan de Arboregels en de eisen
               van de Arbeidsinspectie te voldoen binnen de gestelde termijnen. Anders krijgen de
               bedrijven een boete.
            
Vraag 10
            
Verwacht u schadeclaims door gezondheidsschade van werknemers op Schiphol? Wie is
               volgens u aansprakelijk? Treft de overheid blaam voor gezondheidsschade doordat regelgeving
               achterbleef en handhaving tekortschoot?
            
Antwoord 10
            
In de Arbowet- en regelgeving is geregeld dat de werkgever verantwoordelijk is voor
               een gezonde en veilige werkomgeving. Op naleving van de verplichtingen uit de Arbowet
               wordt toegezien door de Arbeidsinspectie.
            
In de civielrechtelijke arbeidsverhouding tussen een werknemer en een werkgever is
               het mogelijk dat de werknemer de werkgever aansprakelijk stelt voor schade die hij/zij
               heeft opgelopen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. De beoordeling hiervan
               geschiedt aan de hand van artikel 7:658 van het Burgerlijk Wetboek. De civiele rechter
               beoordeelt dergelijke aansprakelijkheidsclaims. Dit staat los van de instrumenten
               van de Arbeidsinspectie.
            
Er was en is geen sprake van achterblijvende regelgeving. Er bestond altijd al de
                  verplichting op grond van de Arbowetgeving om blootstelling van werknemers aan gevaarlijke
                  stoffen te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken. De werkgevers waren hier
                  dus al aan gehouden.
               
Zoals gezegd is het belangrijk dat iedereen veilig en gezond moet kunnen werken. Iedereen
                  die misstanden, onveilige of ongezonde arbeidsomstandigheden tegenkomt, kan laagdrempelig
                  en eenvoudig een melding doen bij de Arbeidsinspectie.5 Dat kan ook anoniem.
               
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
