Verslag van een schriftelijk overleg : Verslag van een schriftelijk overleg over de aantallen vluchten zaken- en privéjets Schiphol (Kamerstuk 29665-470)
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 477 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 6 juli 2023
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen en opmerkingen
voorgelegd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brief van 2 mei
2023 over de aantallen vluchten zaken- en privéjets Schiphol (Kamerstuk 29 665, nr. 470).
De vragen en opmerkingen zijn op 5 juni 2023 aan de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat voorgelegd. Bij brief van 4 juli 2023 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inhoudsopgave
blz.
Inleiding
2
VVD-fractie
0
CDA-fractie
0
SP-fractie
0
GroenLinks-fractie
0
Partij voor de Dieren-fractie
0
BBB-fractie
0
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief van de
Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de aantallen vluchten zaken- en privéjets
Schiphol. Zij hebben hierbij nog enkele vragen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de brief over de aantallen vluchten
zaken- en privéjets. Zij hebben nog enkele vragen.
De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de brief van
de Minister over de aantallen privévluchten op Schiphol. Deze leden constateren dat
het aantal privévluchten op Schiphol sterk is gegroeid over 2022. Deze stijging is
in lijn met de wereldwijde toename van privévluchten die na corona ontstond als gevolg
van de logistieke problemen en personeelstekorten op luchthavens.
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de brief met betrekking
tot privéjets en hebben hier vragen en opmerkingen bij.
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie hebben kennisgenomen van de brief over
de aantallen zaken- en privéjets. Zij hebben daarover nog enige vragen.
Het lid van de BBB-fractie heeft kennisgenomen van de brief betreffende de aantallen
vluchten zaken- en privéjets op Schiphol.
VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie beschikken graag over een overzicht van de aantallen privévluchten
op Nederlandse luchthavens, graag uitgesplitst per type privévlucht (maatschappelijk,
zakelijk en vakantie) en per luchthaven (Schiphol, Eindhoven, Rotterdam-Den Haag,
Groningen-Eelde, Maastricht-Aachen, Lelystad en kleine luchthavens).
De leden van de VVD-fractie willen weten wat de stand van zaken is van de motie van
het lid Koerhuis c.s. (Kamerstuk 31 936, nr. 1062) om de regie te pakken op de zakenvluchten die regionale luchthavens kunnen overnemen
van Schiphol. Deze leden willen weten in hoeverre de regionale luchthavens de betreffende
17.000 privévluchten zouden kunnen overnemen van Schiphol, graag uitgesplitst per
regionale luchthaven (Eindhoven, Rotterdam-Den Haag, Groningen-Eelde, Maastricht-Aachen,
Lelystad).
De leden van de VVD-fractie beschikken graag over een overzicht van bedrijven die
privévluchten op Schiphol uitvoeren. Deze leden willen weten in hoeverre de Minister
de signalen herkent dat deze bedrijven op zoek zijn naar verenigings- en bedrijfsgebouwen
op kleine luchthavens. Deze leden willen weten van wie deze gebouwen nu zijn en wie
deze gebouwen nu huren. Deze leden willen weten hoeveel van deze eigenaren en huurders
nu maatschappelijke organisaties, eigen vliegtuigbezitters, (vlieg)verenigingen en
kleine bedrijven zijn.
De leden van de VVD-fractie vragen naar een visie en een plan van de Minister ten
aanzien van kleine luchthavens en vragen tevens wie gebruik maken van kleine luchthavens.
Deze leden vragen naar het vooruitzicht voor maatschappelijke organisaties, eigen
vliegtuigbezitters, (vlieg)verenigingen en kleine bedrijven op kleine luchthavens.
Maatschappelijke organisaties, eigen vliegtuigbezitters, (vlieg)verenigingen en kleine
bedrijven maken nu vaak al jaren gebruik van verenigings- en bedrijfsgebouwen op kleine
luchthavens die straks worden opgekocht door grote bedrijven die nu nog privévluchten
uitvoeren op Schiphol.
CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie horen graag of in de toekomst wel onderscheid gemaakt
kan worden tussen zaken- en privéjets binnen de categorie general aviation (GA). Deze
leden horen ook graag wat volgens de Minister de oorzaken zijn van de toename aan
het aantal vluchten met zaken- of privéjets in 2022 ten opzichte van de jaren voor
de uitbraak van de coronapandemie. Deze leden horen graag waarom de Minister verwacht
dat het hier gaat om een tijdelijke toename, en er volgens hem weer sprake lijkt te
zijn van een afvlakking van de aantallen. Deze leden zijn ook benieuwd hoe de Minister
deze cijfers ziet in het licht van de aangekondigde plannen van Schiphol om te stoppen
met het faciliteren van vluchten met privéjets. Eveneens horen deze leden graag of
de Minister een verschuiving ziet of nog verwacht van vluchten met zaken- of privéjets
naar andere vliegvelden in binnen- en buitenland. Indien hij dit verwacht, dan zijn
deze leden benieuwd of hier cijfers of scenario’s over verstrekt kunnen worden.
De leden van de CDA-fractie horen graag op welke manier er een vliegtaks betaald wordt
bij verplaatsing met een privéjet. Daarnaast zijn deze leden benieuwd hoe de vliegtaks
gekoppeld is aan het gewicht van een vliegtuig. Deze leden horen graag of het klopt
dat er geen of weinig vliegtaks betaald wordt voor privéjets, vanwege het gewicht
van deze privéjets. Deze leden zijn benieuwd wat het zou opleveren als het gewicht
van vliegtuigen waarover vliegtaks moet worden betaald, omlaag wordt gebracht. Zij
vragen ook wat Nederland aan extra inkomsten van vliegtaks zou ontvangen, als de vliegtaks
ook van toepassing zou zijn op alle privéjets. Deze leden zien graag een overzicht
van het aantal verplaatsingen met privéjets vanaf het jaar voor invoering van de vliegtaks
tot nu. Daarnaast zouden zij graag eenzelfde overzicht krijgen voor wat betreft zakenvluchten.
Daarnaast hebben de leden van de CDA-fractie vragen over transferpassagiers. Zij horen
graag of er in Europa landen zijn waar transferpassagiers wel vliegtaks betalen. Indien
dit het geval is, horen deze leden graag hoe deze landen dit georganiseerd hebben.
Daarnaast horen zij graag wat de mogelijkheden en voor- en nadelen zijn van een vergelijkbare
organisatie in Nederland.
SP-fractie
De leden van de SP-fractie beschouwen privévluchten als onnodig belastend voor het
milieu. Het kleine aantal inzittenden per toestel maakt dat deze vluchten relatief
vervuilend zijn. Bovendien worden privévluchten vaak benut voor bestemmingen op korte
afstanden die ook per spoor of over de weg prima te bereiken zijn. En voor vluchten
naar verder gelegen bestemmingen kunnen gebruikers van privévluchten net als ieder
ander kiezen voor de reguliere burgerluchtvaart. Wat deze leden betreft wordt er een
einde gemaakt aan de mogelijkheid die vermogenden hebben om de wachtrijen op luchthavens
te omzeilen en zijn privévluchten niet meer welkom op Nederlandse luchthavens. Het
recente besluit van Schipholbestuurder Ruud Sondag om privévluchten te verbieden,
juichen deze leden dan ook toe. Deze leden moedigen de Minister aan om Schiphol bij
dit voornemen te steunen en vragen welke (juridische) belemmeringen hierbij mogelijk
optreden. Kan de Minister daarop reageren? En wat kan de Minister doen om te voorkomen
dat privéjets uitwijken naar nabij gelegen luchthavens?
De leden van de SP-fractie vragen de Minister om zich blijvend in te spannen, ook
in internationaal verband, voor het verbieden van privévluchten. Indien het verbieden
van privéjets niet op korte termijn lukt, kunnen maatregelen als extra beprijzing
of het wegnemen van landingsrechten worden ingezet.
GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie zijn blij met het inzicht in de aantallen zaken-
en privéjets die het overzicht verschaft. De tabel laat duidelijk de grote stijging
zien in het aantal zakelijke vluchten, waar het maatschappelijk verkeer redelijk stabiel
blijft. De verwachting van de Minister dat deze stijging tijdelijk is, is hoopvol,
maar wellicht te optimistisch.
Wat de leden van de GroenLinks-fractie betreft, is het sowieso, los van de verwachting,
onwenselijk dat een kleine groep te rijke mensen zich per privéjet verplaatst. De
overlast van een startende of landende zakenjet is maar marginaal kleiner dan die
van een passagiersvliegtuig, terwijl hier slechts de belangen van één of enkele personen
mee is gediend. De milieu en klimaatschade van deze vorm van reizen is exorbitant
hoger dan van de reguliere luchtvaart. En gezien de vervangbaarheid van de meeste
van deze vluchten, is het maatschappelijk belang verwaarloosbaar klein.
Wat de leden van de GroenLinks-fractie betreft is het evident dat we deze vorm van
luchtvaart zoveel mogelijk moeten reguleren en beperken. Dat ook Schiphol haar milieugebruiksruimte
niet langer wil besteden aan zaken en privéjets, is een omslag die we moeten omarmen.
Zoals eerder in het commissiedebat Verduurzaming luchtvaart besproken, is de vraag
hoe er beperkingen gelegd kunnen worden aan het gebruik van zaken- en privéjets. Het
weren van Schiphol, bijvoorbeeld door deze onder de Slotverordening te laten vallen,
is een mogelijke stap. Het nadeel hiervan is wel dat een deel zal uitwijken naar andere
luchthavens. Een één-op-éénverplaatsing leidt dan alleen tot verplaatsing van de overlast,
zonder verbetering van de gevolgen voor het klimaat. Ook komt hiermee weer meer geluidsruimte
op Schiphol vrij die dan mogelijk wordt opgevuld met meer groot commercieel verkeer
met nóg meer emissies.
De leden van de GroenLinks-fractie vragen de Minister dan ook hoe het gebruik van
zaken- en privéjets effectief beperkt kan worden. Deze leden ontvangen graag een aantal
opties die nationaal of Europees in regelgeving omgezet kunnen worden en zo bijdragen
aan een eerlijkere verdeling van de klimaatopgave.
Partij voor de Dieren-fractie
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie vragen de Minister of hij overleg heeft
gehad met Schiphol over het vormgeven van het verbod op zaken- en privéjets. Kan de
Minister de Kamer informeren over de laatste stand van zaken op dit dossier? Deelt
hij de ambitie van de heer Sondag (ceo Schiphol) die stelt: «We willen vanaf eind
2025 af van de 17.000 zakenvluchten per jaar»?1 Zo ja, hoe helpt hij die ambitie verwezenlijken? Zo nee, waarom niet? Kan de Minister
aangeven waarom hij inzet op verduurzaming van de privévluchten met duurzame brandstoffen,
terwijl hem bekend moet zijn dat er a) een gigantisch tekort is aan duurzame brandstoffen,
b) de productie van die brandstoffen gigantische hoeveelheden energie en/of grondstoffen
vraagt en c) het gebruik ervan voor privéjets bijzonder inefficiënt is? Kan de Minister,
namens de Staatssecretaris van Financiën, ook aangeven wat de stand van zaken is ten
aanzien van het beloofde onderzoek naar het verlagen van de gewichtsgrens voor de
vliegbelasting (waardoor ook privéjets belastingplichtig zouden worden)? Dit onderzoek
was beloofd in de eerste helft van 2023. Hoe staat het met het onderzoek naar belastingontwijking
door eigenaren en verhuurders van privéjets?2 Zijn er nationaal of Europees maatregelen te nemen tegen vliegtuigen waarvan bekend
is dat ze gebruikt worden om belasting te ontwijken? Zo ja, welke maatregelen zijn
dat?
BBB-fractie
Het lid van de fractie BBB heeft nog wel een vraag. In de brief van de Minister staat
dat «het ontbreekt aan informatie om een gedetailleerd onderscheid te maken tussen
zaken- en privéjets binnen de categorie GA.» Is het mogelijk om in de nabije toekomst
deze informatie wel te vergaren voor een specifieker beeld en wat is hiervoor nodig?
II Reactie van de bewindspersoon
1.
(VVD) Overzicht van aantallen privévluchten op Nederlandse luchthavens. Uitgesplitst
per type privévlucht (maatschappelijk, zakelijk en vakantie) en per luchthaven (Schiphol,
Eindhoven, Rotterdam-Den Haag, Groningen-Eelde, Maastricht-Aachen, Lelystad en kleine
luchthavens)
Het is niet mogelijk vluchten op deze manier uit te splitsen, omdat het doel of soort
vlucht niet geregistreerd wordt. Zakelijke en privévluchten worden uitgevoerd met
alle soorten vliegtuigen en andersom worden alle soorten vliegtuigen gebruikt voor
andere soorten vluchten. Op Schiphol blijkt in de praktijk het overgrote deel van
niet-maatschappelijke General Aviation bewegingen Business Aviation te zijn. Op andere
luchthavens is het gebruik meer divers, wat het verkrijgen van een bruikbaar overzicht
van zaken- en privévluchten onmogelijk maakt.
2.
(VVD) Stand van zaken motie van het lid Koerhuis c.s. (Kamerstuk 31 936, nr. 1062) om regie te pakken op zakenvluchten die regionale luchthavens kunnen overnemen van
Schiphol. In hoeverre de regionale luchthavens de vluchten zouden kunnen overnemen
van Schiphol, (Eindhoven, Rotterdam-Den Haag, Groningen-Eelde, Maastricht-Aachen,
Lelystad).
Het kabinet heeft geen sturingsmogelijkheden op alternatieve bestemmingen van vluchten
die nu op Schiphol worden uitgevoerd. Het is niet aannemelijk dat de regionale luchthavens
van nationale betekenis gemakkelijk vluchten kunnen overnemen. Eindhoven Airport en
Rotterdam The Hage Airport hebben vrijwel geen gebruiksruimte in de vergunning om
een toename te accommoderen en voor Lelystad ligt nog geen besluitvorming over de
toekomst van de luchthaven voor handelsverkeer. Voor Groningen en Maastricht zouden,
in theorie, mogelijkheden liggen binnen de huidige vergunningen, maar eventuele verplaatsing
moet ook binnen het profiel van de luchthaven passen en passen binnen het beleid om
te komen tot vermindering van hinder.
Het kabinet moedigt luchthavens aan om, conform de Luchtvaartnota (Kamerstuk 31 936, nr. 820), vanuit een marktperspectief samen te werken om tot een eventuele oplossing te komen
voor het voldoen aan de vraag naar bewegingen, bijvoorbeeld binnen het verband van
de Nederlandse Vereniging voor Luchthavens.
1.
(VVD) Overzicht van bedrijven die privévluchten op Schiphol uitvoeren.
Een dergelijk overzicht heeft IenW niet beschikbaar. Tevens geldt hier de privacywetgeving.
2.
(VVD) In hoeverre herkent Minister signalen dat bedrijven op zoek zijn om verenigings-
en bedrijfsgebouwen op kleine luchthavens op te kopen.
IenW is niet bekend met signalen dat bedrijven voornemens zijn gebouwen van clubs
of bedrijven op te kopen. Wel zou het beperken van General Aviation op Schiphol kunnen
leiden tot toenemende behoefte aan hangarruimte op regionale luchthavens. Dit kan
een kans zijn op bedrijvigheid voor die luchthavens.
3.
(VVD) Visie en plan t.a.v. kleine luchthavens
Met de Regelgeving Burger- en Militaire Luchthavens (RBML) is de bevoegdheid voor
de regionale luchthavens, niet van nationale betekenis, belegd bij de provincies.
Het is dan ook aan de luchthavens en de provincies om beleid rond deze luchthavens
te formuleren.
4.
(VVD) Wie er nu gebruik maken van kleine luchthavens.
Dit verschilt per luchthaven maar beslaat luchtvaart in de breedste zin. Hiertoe behoren
zowel commerciële als niet-commerciële activiteiten, maatschappelijke luchtvaart en
luchtsporten als zweefvliegen en ballonvaren.
5.
(VVD) Vooruitzicht voor maatschappelijke organisaties, eigen vliegtuigbezitters, vliegverenigingen
en kleine bedrijven op kleine luchthavens.
Een dergelijk vooruitzicht heeft IenW niet beschikbaar.
1.
(CDA) Kan nu of in de toekomst wel onderscheid gemaakt worden tussen zaken- en privéjets
binnen General Aviation?
Het is niet mogelijk vluchten op deze manier uit te splitsen, omdat het doel of soort
vlucht niet geregistreerd wordt. Het type toestel is daarbij niet indicatief voor
het soort vlucht dat ermee gemaakt wordt, omdat kleine jets voor allerlei toepassingen,
ook naast privé of zakenvluchten, gebruikt worden. Ook kunnen andere soorten kleine
vliegtuigen worden gebruikt voor privé of zakenvluchten waar het hier over gaat.
2.
(CDA) Wat zijn volgens de Minister de oorzaken van de toename aan het aantal vluchten
met zaken- of privéjets in 2022 t.o.v. de jaren voor de coronapandemie?
Zoals toegelicht in de brief aan de Kamer van 2 mei jl.3 wordt verwacht dat deze toename vooral is veroorzaakt door de drukte en capaciteitsproblemen
op Schiphol, dit heeft reizigers doen zoeken naar alternatieven om het handelsverkeer
aldaar te vermijden.
3.
(CDA) Waarom verwacht de Minister dat het hier gaat om een tijdelijke toename en er
weer sprake zou zijn van een afvlakking?
Voorlopige cijfers van bewegingen tijdens het huidige gebruiksjaar tot nu toe laten
aantallen zien die meer overeenkomen met 2019.
4.
(CDA) Hoe ziet de Minister deze cijfers in het licht van de plannen van Schiphol om
te stoppen met het faciliteren van vluchten met privéjets.
IenW is nog in gesprek met Schiphol over de aangekondigde plannen van de luchthaven
en de juridische haalbaarheid hiervan. Schiphol is tevens bezig de plannen uit te
werken en de doelen en beoogde resultaten toe te lichten.
1.
(CDA) Ziet of verwacht de Minister een verschuiving van vluchten met zaken- of privéjets
naar andere vliegvelden in binnen- en buitenland. Zo ja, zijn hier cijfers of scenario’s
over beschikbaar?
Dit zou een gevolg kunnen zijn als deze vluchten niet meer op Schiphol worden uitgevoerd.
In het binnenland zijn de alternatieven echter beperkt, zie hiervoor het antwoord
op vraag 2.
2.
(CDA) Op welke manier wordt vliegtaks betaald bij verplaatsing met een privéjet?
De vliegbelasting wordt geheven over alle vanuit Nederland vertrekkende passagiers.
Ongeacht de reisklasse; economy, business of privé. De belastingplichtige is de luchthaven
van vertrek, deze berekent dit door aan vliegtuigmaatschappijen en/of gebruikers.
Om aan te sluiten bij de administratie van de luchthavens is er ten tijde van invoering
gekozen voor een maximaal toegelaten startgewicht (zogeheten MTWO) van meer dan 8.616
kilogram. Hierdoor valt 73% van de in Nederland geregistreerde privéjets onder de
vliegbelasting en wordt er over deze vertrekkende passagiers vliegbelasting geheven.
3.
(CDA) Hoe is deze gekoppeld aan het gewicht van een vliegtuig?
Zie antwoord op vraag 13.
4.
(CDA) Klopt het dat er geen of weinig vliegtaks wordt betaald voor privéjets, vanwege
het gewicht hiervan?
Nee. Er wordt evenveel vliegbelasting geheven over vertrekkende passagiers van privéjets
als vertrekkende passagiers van commerciële lijnvluchten. Op dit moment moeten passagiers
van 73% van de in Nederland geregistreerde privéjets vliegbelasting afdragen omdat
deze toestellen boven de gewichtsgrens vallen.
1.
(CDA) Wat zou het opleveren als het minimumgewicht van vliegtuigen waarover vliegtaks
moet worden betaald, omlaag wordt gebracht, of op alle privéjets van toepassing zou
zijn?
De Ministeries van IenW en Financiën zijn momenteel aan het onderzoeken of de gewichtsgrens
verlaagd kan worden. Over de uitkomsten hiervan wordt de Kamer op korte termijn geïnformeerd.
2.
(CDA) Overzicht van het aantal verplaatsingen met privéjets van het jaar van invoering
van de vliegtaks tot nu.
Schiphol en Rotterdam The Hague Airport rapporteren periodiek over al het verkeer
en vervoer van en naar de luchthaven. De categorie «zakenvluchten» maakt onderdeel
uit van een grotere categorie en verschilt in de rapportage per luchthaven. De aantallen
vluchten door General Aviation op Schiphol zijn eerder vermeld in de Kamerbrief van
2 mei 20234. Voor Rotterdam zijn de gerapporteerde aantallen in de volgende tabel opgenomen.
Jaar
Rotterdam (#privéjets)1
2019
7.589
2020
7.900
2021
8.207
2022
8.130
X Noot
1
Bron Rotterdam: Feiten en cijfers – Rotterdam The Hague Airport.
3.
(CDA) Eenzelfde overzicht voor wat betreft zakenvluchten.
Zie antwoord op vraag 17.
1.
(CDA) Zijn er in Europa landen waar transferpassagiers wel vliegtaks betalen?
In alle Europese landen met een vliegbelasting zijn transferpassagiers uitgezonderd.
2.
(CDA) Zo ja, hoe hebben deze landen dit georganiseerd?
Zie antwoord vraag 19.
3.
(CDA) Wat zijn de mogelijke voor- en nadelen van een vergelijkbare organisatie in
Nederland?
Er loopt momenteel een onderzoek naar het al dan niet belasten van transferpassagiers
vanaf Schiphol. Over de resultaten wordt de Kamer op korte termijn geïnformeerd.
4.
(SP) De leden roepen de Minister aan om Schiphol bij het voornemen om privévluchten
te verbieden te steunen. Welke (juridische) belemmeringen treden hierbij mogelijk
op?
Europese regelgeving biedt geen aanknopingspunten hiertoe. Mogelijk zouden beperkingen
in strijd kunnen zijn met het vrij verkeer van diensten en/of goederen. Er worden
gesprekken met Schiphol gevoerd over de manier waarop zij de uitvoering van de plannen
voor zich zien.
5.
(SP) Wat kan de Minister doen om te voorkomen dat privéjets uitwijken naar nabij gelegen
luchthavens?
Zie antwoord op vraag 2.
1.
(SP) De leden vragen de Minister om zich blijvend in te spannen, ook in internationaal
verband, voor het verbieden van privévluchten. Indien het verbieden van privéjets
niet op korte termijn lukt, kunnen maatregelen als extra beprijzing of het wegnemen
van landingsrechten worden ingezet.
Nederland blijft zich binnen Europa, in lijn met de Transportraad van oktober 2022
en juni 2023, uitspreken voor meer handvatten om te sturen op verduurzaming van privéjets.
2.
(GL) Hoe kan het gebruik van zaken- en privéjets effectief beperkt worden? Graag een
aantal opties die nationaal of Europees in regelgeving omgezet kunnen worden.
o (GL) Het weren van Schiphol, bijvoorbeeld door het gebruik van zaken- en privéjets
onder de Slotverordening te laten vallen, is een mogelijk stap. Met als nadeel dat
een deel zal uitwijken naar andere luchthavens, wat alleen tot verplaatsing van de
overlast leidt, zonder verbetering van de gevolgen voor het klimaat.
o (GL) Ook komt hierdoor geluidsruimte op Schiphol vrij die mogelijk wordt opgevuld
met meer groot commercieel verkeer met nog meer emissies.
Deze opties zijn er momenteel niet of heel beperkt. Uitgebreide afweging van opties
is te lezen in de Kamerbrief over de wenselijkheid en mogelijkheden om privéjets meer
onderdeel te maken van het klimaatbeleid voor de luchtvaart5. Nederland blijft zich binnen Europa, in lijn met de Transportraad van oktober 2022
en juni 2023, uitspreken voor meer handvatten om te sturen op verduurzaming van privéjets.
Zaken- en privéjets vallen reeds onder de Slotverordening, indien deze vluchten worden
uitgevoerd van een gecoördineerde luchthaven. Op basis van de Slotverordening is immers
al het verkeer slotplichtig (met uitzondering van overheidsvluchten, noodlandingen
en humanitaire vluchten).
1.
(PvdD) Heeft de Minister overleg gehad met Schiphol over het vormgeven van het verbod
op zaken- en privéjets? Zo ja, wat is de laatste stand van zaken op dit dossier.
Er vinden gesprekken plaats tussen het Ministerie van IenW en Schiphol. Schiphol heeft
in haar zienswijze in het kader van de balanced approach procedure m.b.t. reductie
van geluidemissies onder andere het weren van privéjets als een alternatieve geluidsreducerende
maatregel ingediend.
2.
(PvdD) Deelt de Minister de ambitie van de heer Sondag (CEO Schiphol) die stelt: «We
willen vanaf eind 2025 af van de 17.000 zakenvluchten per jaar»? Zo ja, hoe helpt
hij die ambitie verwezenlijken? Zo nee, waarom niet?
Het Ministerie van IenW zet in op het verduurzamen van de hele luchtvaartsector, inclusief
business aviation. Hierin wordt geen apart beleid gemaakt voor privéjets en business
aviation, omdat zij al grotendeels onder het huidige klimaatbeleid voor de luchtvaart
vallen. Uitgebreide onderbouwing hiervan is terug te lezen in de Kamerbrief over de
wenselijkheid en mogelijkheden om privéjets meer onderdeel te maken van het klimaatbeleid
voor de luchtvaart6.
3.
(PvdD) Kan de Minister aangeven waarom hij inzet op verduurzaming van de privévluchten
met duurzame brandstoffen, terwijl hem bekend moet zijn dat er a) een gigantisch tekort
is aan duurzame brandstoffen, b) de productie van die brandstoffen gigantische hoeveelheden
energie en/of grondstoffen vraagt en c) het gebruik ervan voor privéjets bijzonder
inefficiënt is?
Het Ministerie van IenW streeft naar verduurzaming van de gehele luchtvaartsector.
Hierbij wordt er door het kabinet gestreefd naar zo min mogelijk uitzonderingen op
het klimaatbeleid.
1.
(PvdD) Kan de Minister, namens de Staatssecretaris van Financiën, ook aangeven wat
de stand van zaken is ten aanzien van het beloofde onderzoek naar het verlagen van
de gewichtsgrens voor de vliegbelasting (waardoor ook privéjets belastingplichtig
zouden worden)?
De Kamer wordt op korte termijn geïnformeerd over de uitkomsten van dit onderzoek.
2.
(PvdD) Hoe staat het met het onderzoek naar belastingontwijking door eigenaren en
verhuurders van privéjets?
Zie hiervoor het antwoord op vraag 14 in de beantwoording van de vragen van het lid
Van Raan over privéjachten en privévliegtuigen naar aanleiding van de artikelen «The
huge impact of private jets» en «Superyachts symbolize climate breakdown» van 3 oktober
20227.
3.
(PvdD) Zijn er nationaal of Europees maatregelen te nemen tegen vliegtuigen waarvan
bekend is dat ze gebruikt worden om belasting te ontwijken?
Zie hiervoor het antwoord op vraag 14 in de beantwoording van de vragen van het lid
Van Raan over privéjachten en privévliegtuigen naar aanleiding van de artikelen «The
huge impact of private jets» en «Superyachts symbolize climate breakdown» van 3 oktober
20228.
4.
(PvdD) Zo ja, welke maatregelen zijn dat?
Zie hiervoor het antwoord op vraag 14 in de beantwoording van de vragen van het lid
Van Raan over privéjachten en privévliegtuigen naar aanleiding van de artikelen «The
huge impact of private jets» en «Superyachts symbolize climate breakdown» van 3 oktober
20229.
1.
(BBB) Is het mogelijk, of wat is er nodig, om in de nabije toekomst wel informatie
te vergaren voor een specifieker beeld om een gedetailleerd onderscheid te maken tussen
zaken- en privéjets binnen de categorie GA?
Het is op dit moment niet mogelijk een specifieker beeld te verkrijgen. Zie hiervoor
het antwoord op vraag 1.
Om dit te realiseren zou de registratie van vliegtuigbewegingen bij de luchthaven
moeten worden uitgebreid met een classificatie van het doel en/of soort vlucht. Het
is echter niet te verwachten dat hier betrouwbare conclusies uit te trekken zijn,
omdat de definitie van het doel of soort vlucht niet eenduidig te bepalen is. Daarnaast
is de grens tussen een zakelijke- of privévlucht vaak vaag. Zo kan een privépersoon
een zakelijke reis combineren met een privéactiviteit op de bestemming. Tevens is
het niet mogelijk het type toestel te gebruiken als afbakening, zie hiervoor antwoord
op vraag 1. Gelet hierop lijkt dit daarom niet uitvoerbaar.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier