Antwoord schriftelijke vragen (nader) : Antwoord op de vragen van het lid Van Haga over 'Wokegedram van het LAKS'
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over wokegedram van het LAKS (ingezonden 12 april 2023).
Antwoord van Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en van Minister
Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 6 juni 2023). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 2386.
Vraag 1
Bent u bekend met het krankzinnige voorstel van het LAKS om te komen voor een «inclusieve»
taalgids voor het onderwijs?1
Antwoord 1
We zijn bekend met de inclusieve taalgids die het LAKS heeft gepubliceerd.
Vraag 2 en 3
Deelt u de mening dat het voorstel om docenten «goedemorgen leerlingen» of «goedemorgen
allemaal» te zeggen, en niet «goedemorgen jongens en meisjes», alsmede te praten «die/diegene»,
in plaats van «hij/zij» knettergek wokegedram is, dat leraren, waarvan we toch al
een groot tekort hebben, met piepende banden doet wegrijden?
Deelt u voorts de mening dat deze nieuwe trieste episode in het wokisme zorgt voor
grote verwarring bij jonge kinderen die zich in veruit de meeste gevallen wel gewoon
een jongen of een meisje voelen?
Antwoord 2 en 3
Het is belangrijk dat alle leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen op school.
De kerndoelen van het burgerschapsonderwijs verplichten scholen in het primair en
voortgezet onderwijs om leerlingen te leren respectvol om te gaan met diversiteit
op het gebied van seksualiteit en gender. Daarnaast zijn scholen verplicht een (sociaal)
veilig klimaat te creëren voor alle leerlingen.
We waarderen het dat leerlingen en het LAKS constructief meedenken over hoe het onderwijs
een betere omgeving kan zijn voor alle leerlingen. Het LAKS heeft de inclusieve taalgids
op eigen initiatief ontworpen. De taalgids van het LAKS biedt ideeën en tips voor
meer inclusief taalgebruik. Het staat scholen vrij de taalgids wel of niet te gebruiken.
Vraag 4
Wilt u het onderwijs en onze kinderen beschermen tegen het wokegedram van het LAKS
door de subsidierelatie per direct te beëindigen2 en de vrijgekomen gelden te stoppen in het bestrijden van de werkelijke problemen
van het onderwijs, zoals het gigantische lerarentekort?
Antwoord 4
We proberen op dit moment alle mogelijke uitdagingen die in het onderwijs spelen het
hoofd te bieden. Het lerarentekort heeft dan ook onze onverminderde aandacht.
Onze aandacht gaat ook uit naar leerlingen die zich om wat voor reden dan ook niet
gehoord of gezien voelen op school. Dat is onacceptabel: iedereen moet zichzelf kunnen
zijn en zich thuis kunnen voelen binnen onze onderwijsinstellingen. Het LAKS is sinds
1984 een betrokken belangenbehartiger voor leerlingen in het voortgezet onderwijs,
die met projecten als de LAKS monitor en de LAKS examenklachtenlijn middelbare scholieren
een stem geeft.
We zijn blij met het werk dat het LAKS verricht en vinden het waardevol dat het bestuur
de vele onderwerpen die voor scholieren belangrijk zijn onder onze aandacht brengt.
We zien dan ook geen reden om de subsidierelatie met het LAKS te beëindigen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.