Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over reactie op verzoek commissie over bericht 'Continurooster op basisschool schaadt eetgedrag kinderen' (Kamerstuk 31293-661)
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 683 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 1 juni 2023
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de brief van 16 maart 2023
over reactie op verzoek commissie over bericht «Continurooster op basisschool schaadt
eetgedrag kinderen» (Kamerstuk 31 293, nr. 661).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 31 mei 2023. Vragen en antwoorden
zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Michon-Derkzen
De griffier van de commissie, Huls
1
Welke kaders zijn ontwikkeld, zodat de medezeggenschapsraad kan bepalen of de onderwijsactiviteiten,
die tijdens de lunch worden uitgevoerd, in overeenstemming zijn met de wettelijke
opdrachten voor het onderwijs?
Er zijn geen specifieke kaders ontwikkeld voor de oudergeleding met betrekking tot
de onderwijsactiviteiten tijdens de lunch. Het is de verantwoordelijkheid van het
bevoegd gezag om de wettelijke opdrachten voor het onderwijs uit te voeren. De voorstellen
voor onderwijsactiviteiten tijdens de lunch, die het bevoegd gezag ter instemming
aan de oudergeleding voorlegt, dienen dus in overeenstemming te zijn met de wettelijke
opdracht.
2
Op welke manier kunt u de keuzes, die medezeggenschapsraden met betrekking tot het
inzetten van lunchtijd als onderwijstijd kunnen maken, meer bij hen onder de aandacht
brengen?
Het is aan het bevoegd gezag van de school om voorstellen te doen aan de oudergeleding
voor instemming. Mogelijke keuzes die daarin gemaakt kunnen worden, kan het bevoegd
gezag dan ook voorleggen. Verstandig is daarom om als bevoegd gezag vroegtijdig met
de oudergeleding in gesprek te gaan over de wens om (een deel van) de lunchtijd in
te zetten als onderwijstijd en de mogelijkheden daartoe.
3
Hoe gaan scholen, die binnen het programma schoolmaaltijden kiezen voor het organiseren
van een maaltijd op school, om met het inzetten van lunchtijd als onderwijstijd? Heeft
u deze scholen hierover een advies gegeven?
Binnen het Programma Schoolmaaltijden kunnen scholen die een maaltijd op school verzorgen
er zelf voor kiezen op wat voor manier zij dat doen, bijvoorbeeld met een ontbijt
voor schooltijd, een uitdeelbak of met een maaltijd tijdens de lunchtijd. Scholen
zijn vrij om te kiezen voor wat het best past bij hun school en hun leerlingen. Ik
heb deze scholen hierover geen advies gegeven. Scholen en besturen moeten ervoor zorgen
dat de urennorm gehaald wordt, maar kunnen daarbinnen kiezen voor hoe zij het onderwijs
inrichten. Dat betekent dat zij kunnen kiezen voor kortere of langere pauzes.
4
Kunt u uitleggen waarom in de onderwijswetgeving geen pauzerecht voor leerlingen is
opgenomen?
De Wet op het primair onderwijs geeft geen voorschriften voor de indeling van de onderwijstijd.
Er wordt voorgeschreven dat de onderwijstijd evenwichtig over de dag verdeeld dient
te zijn (artikel 8, lid 7, WPO), maar het is aan de school of het bestuur om te bepalen
hoe het rooster er precies uitziet. Dat geeft de school de mogelijkheid om voor een
model te kiezen, zoals het Hoorns model, het continurooster of het bioritme-model.
5
Kunt u onderbouwen waarom er wel wettelijke pauzetijden voor volwassenen zijn en niet
voor leerplichtige kinderen?
Leerlingen zijn geen werknemers en lesdagen zijn doorgaans korter dan werkdagen. Daarnaast
bestaat voor het organiseren van de onderwijstijd in zijn algemeenheid meer flexibiliteit,
ook ten aanzien van start- en eindtijden. Voor leerplichtige kinderen bestaan geen
wettelijke pauzetijden, maar er bestaan voor deze kinderen ook geen wettelijk vastgestelde
onderwijstijden. De wet schrijft voor hoeveel uren onderwijs een school een leerling
moet bieden gedurende de basisschool, maar scholen kunnen zelf bepalen hoe zij de
onderwijstijd indelen. De wet schrijft wel voor dat onderwijstijd evenwichtig verdeeld
dient te zijn over de dag. Sommige scholen kiezen voor kortere pauzes, maar daar staat
dan ook vaak een kortere lesdag tegenover.
6
Klopt het dat wanneer een school kinderen met aandacht laat eten (dus zonder het uitvoeren
van een andere activiteit, bijvoorbeeld het opzetten van een onderwijs gerelateerd
filmpje), het pertinent niet mogelijk is om de lunch als onderwijstijd te rekenen,
aangezien de onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd in overeenstemming
dienen te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (artikel 9 WPO1) en de onderwijsactiviteiten, die tijdens de lunch worden uitgevoerd, in overeenstemming
dienen te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs, die de school zich stelt
en zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma alsmede staan beschreven in het schoolplan
van de school (artikel 12, tweede lid WPO)?
Het klopt dat onderwijsactiviteiten tijdens de lunch in overeenstemming moeten zijn
met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs om de lunchtijd te kunnen meerekenen
als onderwijstijd (artikel 9 WPO). Ook moeten de activiteiten in overeenstemming zijn
met de eigen opdrachten van de school en moeten die opdrachten beschreven staan in
het schoolplan (artikel 13 WPO). Dat betekent dat een lunch zonder andere activiteiten
niet wordt meegerekend als onderwijstijd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier