Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de Algemene Rekenkamer, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Kamerstuk 36360-XVI-2)
2023D22008 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek
2022 bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Kamerstuk 36 360 XVI, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Smals
De adjunct-griffier van de commissie,
Bakker
Nr.
Vraag
1
In hoeverre is een verbetering te zien als het gaat om het financieel beheer sinds
de Verantwoordingsdag 2022?
2
Wat is naar uw inschatting de reden dat de verbetering van het financieel beheer zo
slecht verloopt? Is er een gebrek aan prioriteit of spelen hier andere factoren?
3
Kunt u uitleggen waarom opnieuw het oordeel van een ernstige onvolkomenheid voor het
financieel beheer is gegeven, terwijl wel stappen zijn gezet door het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport in het verbeteren van het financieel beheer?
4
Kunt u aangegeven in hoeverre de arbeidsmarkt en ook de tekorten in de financiële
functie een rol hebben gespeeld bij de knelpunten op het gebied van financieel beheer?
5
Heeft u ook verbeteringen gezien bij het financieel beheer van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport?
6
Welke stappen zou het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport concreet moeten
zetten om tot een «cultuurverandering» te komen?
7
Wanneer verwacht u dat het financieel beheer van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport op orde is, indien de Minister in het huidige tempo doorgaat met
het verbeteren daarvan?
8
Kunt u een kort overzicht verstrekken van de genoemde «enkele organisaties waar de
Minister veel geld aan gaf», die niet konden aantonen dat alle goederen of diensten
waarvoor was betaald ook echt zijn geleverd? Welke organisaties zijn dit? Kunt u van
die organisaties ook de bedragen noemen waar het om gaat en de goederen en/of diensten
waarvan niet aangetoond kon worden dat ze zijn geleverd?
9
Waarom blijft het aantal fte bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
ook in 2022 zo sterk groeien, terwijl de heftigheid van de coronacrisis in dat jaar
juist afnam?
10
Zou de subsidie van € 529,1 miljoen aan stichting Landelijke Coördinatie COVID-19
Bestrijding (LCCB) wel rechtmatig zijn geweest als het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport de stichting niet had aangemerkt als een rechtspersoon met een wettelijke
taak? Is deze status met andere woorden ook noodzakelijk voor een rechtmatige subsidieverlening?
11
Kunt u een overzicht verstrekken van de (belangrijkste) leveranciers waarbij goederen
en diensten zijn ingekocht die direct zijn gegund zonder voldoende onderbouwing? Kunt
u de onderbouwing die wél is geleverd voor de directe gunning naar de Kamer sturen?
12
Wat is volgens u de oorzaak van de onzekerheid van € 230,5 miljoen op de uitbetaling
van zorgtoeslag?
13
Waarom is er een onzekerheid van € 230,5 miljoen op de uitbetaling van de zorgtoeslag?
14
Van welke adviesdiensten zijn de overeenkomsten ter waarde van € 19,5 miljoen onrechtmatig
verlengd? Waarom is dit het geval? Moest er bijvoorbeeld aanbesteed worden en is dit
niet gebeurd? Waarom is in dat geval niet opnieuw aanbesteed, zoals volgens de procedures
vereist is?
15
Wat zijn de meest voorkomende fouten die worden gemaakt en waarom is het zo moeilijk
dit op te lossen, aangezien op pagina 24–25 het volgende over de onvolkomenheid van
het financieel beheer staat: «Voornaamste oorzaak hiervan is dat bij het aangaan van
nieuwe verplichtingen en het doen van uitgaven nog te veel fouten worden gemaakt»?
16
Hoe oordeelt u over de keuze van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
om een groot deel van de voorschotten waarbij de rechtmatigheid niet kon worden vastgesteld,
in 2022 af te rekenen?
17
Wat kan volgens u gedaan worden om het risico dat het programma Structurele en culturele
borging financieel beheer vertraging oploopt, te minimaliseren?
18
Waarom gaf de «financiële administratie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport» geen goed beeld over 2022? Wat waren de belangrijkste fouten die u heeft
aangetroffen? Kunt u de Kamer enkele voorbeelden geven van de correctieboekingen die
gemaakt moesten worden? Hebben deze late correctieboekingen de kwaliteit van het verantwoordingsonderzoek
dat u heeft verricht, beïnvloed?
19
Waarom was de onderbouwing van de dwingende spoed-inkopen gerelateerd aan corona of
als gevolg van de oorlog in Oekraïne volgens u ontoereikend? Kunt u dit per onterechte
dwingende spoed-inkoop kort weergeven, bijvoorbeeld door de Kamer voor elke onrechtmatige
dwingende spoed-inkoop de bijbehorende onderbouwing vanuit het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport te sturen en de reden waarom deze onderbouwing volgens u onvoldoende
is? Kan de Kamer hieruit concluderen dat alle inkopen door het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport die in 2022 op basis van «dwingende spoed» werden gedaan, onrechtmatig
(dat wil zeggen onvoldoende onderbouwd) waren?
20
Kunt u enkele voorbeelden geven van niet-coronagerelateerde inkopen waarvan u ziet
«dat sommige facturen onvoldoende zijn onderbouwd door een goede prestatieverklaring»?
21
Kunt u achterhalen hoeveel testen Stichting Open Nederland heeft ingekocht en voor
welke prijs, zodat tenminste enig zicht is op welk deel van de € 405 miljoen aan voorschotten
daadwerkelijk door deze stichting is besteed? Kunt u hetzelfde doen voor de door deze
stichting gemaakte loonkosten?
22
Kan de Kamer het genoemde «accountantsrapport van EY» ontvangen? Welk voorschotbedrag
is door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nog niet afgerekend,
aangezien wordt gesproken over «het eerste deel van het openstaande voorschot» bij
Mediq? Waarom is onzeker of de prijzen die door Mediq zijn opgegeven wel of niet zorgvuldig
tot stand zijn gekomen?
23
Welke aanpassingen waren noodzakelijk over de administratie van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het jaar 2022, die tot maart 2023 zijn doorgevoerd?
24
Waarom konden de dienstverleningsovereenkomsten tussen het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport en Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie
in de Regio (GHOR) niet rechtmatig worden verlengd? Was rechtmatig aanbesteden, dus
zonder een onterecht beroep op dwingende spoed, geen optie? Hoe kan het zo zijn dat
aan de stichting Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB) door het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een «wettelijke taak» zonder de daarbij behorende
«wettelijke grondslag» wordt toegeschreven?
25
Hoe vaak is door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in 2022 een
beroep gedaan op een afwijking van de Aanbestedingswet, hoe vaak was dit «achteraf»
en hoe vaak was de afwijking naar uw oordeel voldoende onderbouwd en waarom?
26
Kunt u, aangezien u stelt dat de kwaliteit van de risicoanalyses bij diverse subsidies
ontoereikend is, schetsen op welke specifieke punten binnen de analyses volgens u
verbeteringen nodig zijn?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
J. Bakker, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.