Schriftelijke vragen : Het bericht 'NS trapt op de rem vanwege drukte in buitenlandse treinen, reizigers woedend'
Vragen van het lid Bouchallikh (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «NS trapt op de rem vanwege drukte in buitenlandse treinen, reizigers woedend» (ingezonden 4 mei 2023).
Vraag 1
Kent u het bericht «NS trapt op de rem vanwege drukte in buitenlandse treinen, reizigers
woedend»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat ook naar België goede internationale treinen nodig zijn? Hoe
beoordeelt u in dat licht het compliceren van treinreizen naar België door het invoeren
van een reserveringsplicht?
Vraag 3
Bent u er mee bekend dat NS vanwege de groei van het aantal reizigers, in de voorwaarden
van het zogenoemde Early Bird-ticket verdere beperkingen wil opnemen door reizigers
te verplichten met een specifieke trein te reizen, door het aantal beschikbare early
bird tickets te beperken en door deze tickets in de spits bovendien duurder te maken?
Klopt het dat de consumentenorganisaties hierover herhaaldelijk negatief hebben geadviseerd?
Vraag 4
Heeft NS u inzicht gegeven hoeveel reizigers straks duurder uit zijn vanwege beperking
van het aantal tickets of de verhoging van het Early Bird tarief in de spits? Kunt
u aangeven om hoeveel reizigers dit gaat?
Vraag 5
Deelt u de mening dat NS de reizigers ook zou kunnen spreiden door de tarieven in
daluren verder te verlagen, bijvoorbeeld door kortingsabonnementen zoals Dal Voordeel
ook geldig te maken op het hele traject van deze trein? Heeft u NS gevraagd dergelijke
reizigersvriendelijke maatregelen uit te werken in plaats van het beperken van de
voorwaarden van Early Bird? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Heeft u onderzocht of extra binnenlandse treinen mogelijk zijn op de HSL aangezien
ICNG voor de binnenlandse treindienst wel al dit jaar beschikbaar komt? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 7
Bent u ermee bekend dat consumentenorganisaties eerder hebben geadviseerd extra IC
Brussel treinen te rijden in de dagranden? Bent u bereid, nu er sprake is van grote
drukte, NS te verplichten deze extra treinen in de dagranden te rijden? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 8
In hoeverre heeft de drukte afgelopen zomer in IC Brussel te maken met het gebrek
aan vervoercapaciteit bij Thalys? Klopt het dat deze trein in de zomer vrijwel structureel
uitverkocht is?
Vraag 9
Klopt het dat er nog geen plannen zijn voor de aanschaf van extra treinstellen voor
Thalys voor de verbinding Amsterdam-Parijs? Zo ja, wat vindt u er als concessieverlener
van dat die plannen er niet zijn terwijl de groei de laatste jaren fors is, de treinen
op het einde van de levensduur lopen en u als doelstelling heeft het treinvervoer
richting Parijs verder te laten groeien?
Vraag 10
Heeft u over het tekort aan materieel van Thalys al een gesprek gevoerd met deze vervoerder
en met NS gezien het feit dat deze trein onderdeel is van de huidige concessie? Zo
nee, wanneer gaat dit wel gebeuren?
Vraag 11
Herinnert u zich uw brief uit september 2022 (Kamerstuk 29 984 nr. 985) waarin u aangaf dat u de concessie heeft gewijzigd waardoor er niet meer met de
Eurostar tussen Amsterdam en Brussel gereisd mag worden en u dit beargumenteerde met
het feit dat er voldoende alternatieven beschikbaar zouden zijn voor reizigers tussen
Nederland en Belgie? Hoe beoordeelt u de huidige situatie en het voornemen van NS?
Vraag 12
Heeft u gezien de drukte al met NS gesproken om Eurostar alsnog open te stellen voor
reizigers richting Brussel in plaats van het beperken van de voorwaarden van Early
Bird? Wat was de reactie van NS en Eurostar? Zo nee, waarom niet en bent u van plan
dit alsnog te doen?
Vraag 13
Klopt het dat de huidige tarieven voor Intercity Brussel voor reizigers zonder early
bird circa 30% hoger liggen dan de tarieven voor een binnenlandse intercity over een
vergelijkbare afstand met een vergelijkbare reistijd (bijvoorbeeld Amsterdam Centraal
– Groningen 29,40 euro en Rotterdam Centraal – Brussel Centraal 38,70)?
Vraag 14
Deelt u de mening dat dit verschil er in de nieuwe concessie niet meer mag zijn en
dat reizen van Rotterdam naar Brussel net zo betaalbaar en laagdrempelig zou moeten
zijn als reizen van Amsterdam naar Groningen? Zo nee, wat rechtvaardigt volgens u
het forse prijsverschil cq. het forse verschil in voorwaarden tussen deze vergelijkbare
reizen?
Vraag 15
Klopt het dat via NS de nachttrein vanuit Wenen/Innsbruck in de richting Amsterdam
voor de komende maanden niet te boeken is omdat er mogelijk werkzaamheden in Oostenrijk
en/of Duitsland zijn en reizigers dan lastig geïnformeerd kunnen worden over gewijzigde
vertrektijden? Zo ja, deelt u de mening dat het niet acceptabel is dat reizigers hierdoor
voor deze trein dan maar helemaal geen tickets kunnen boeken via NS terwijl dit via
de ÖBB wel gewoon mogelijk is? Op welke wijze gaat dit (technische) probleem spoedig
worden opgelost? En wilt u bespoedigen dat zolang dit nog niet opgelost is reizigers
in elk geval via de NS-website en klantenservice actief worden gewezen op de mogelijkheid
dat de tickets via de ÖBB-site wel kunnen worden geboekt?
Vraag 16
Kunt u bovenstaande vragen los van elkaar beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
K. Bouchallikh, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.