Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over een nieuw ongeluk naast bocht van de A59 naar de A2 bij knooppunt Empel
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over een nieuw ongeluk naast bocht van de A59 naar de A2 bij knooppunt Empel (ingezonden 29 maart 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 mei 2023).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 2317.
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat er vrijdagavond 24 maart 2023 rond 18.50 uur opnieuw
een auto het water in gereden is in de bocht van de A59 naar de A2 bij knooppunt Empel,
de plek waar Sanne en Hebe eerder dodelijk verongelukten?1
Antwoord 1
Ja, met dat droevige feit ben ik bekend.
Vraag 2 en 3
Deelt u de mening dat het triest te noemen is dat er eerst nieuwe ongelukken moeten
gebeuren, voordat er eindelijk ingegrepen wordt, zeker omdat u op onze eerdere schriftelijke
vragen toegaf dat er met de kennis van nu wel een vangrail zou komen als de weg opnieuw
zou worden aangelegd? Graag een gedetailleerd antwoord.
Heeft u na het ongeluk van jongstleden vrijdag wél de bereidheid om eindelijk een
vangrail op de plek des onheils te plaatsen? Graag een gedetailleerd antwoord.
Antwoord 2 en 3
Na het tragische ongeluk van oktober van vorig jaar, waarbij Sanne en Hebe om het
leven zijn gekomen, zijn er helaas meerdere (niet-dodelijke) ongevallen op het Knooppunt
Empel gebeurd.
Naar aanleiding van het tragische ongeval van oktober jl. is er zowel door de politie
als door Rijkswaterstaat onderzoek gedaan. In de beantwoording van Kamervragen over
dit ongeval4 is aangegeven dat indien uit deze onderzoeken nieuwe informatie komt met betrekking
tot de rol van de weginrichting, hier uiteraard opvolging aan zal worden gegeven.
Uit het onderzoek van de politie is gebleken dat er sprake was van een noodlottig
ongeval. Rijkswaterstaat heeft een analyse gedaan naar de rol van de infrastructuur
bij het ontstaan en de invloed van de infrastructuur op de afloop van het ongeval.
De conclusie hieruit is dat de infrastructuur een rol heeft gespeeld bij de ernst
van de afloop. Naast de ongevalslocatie heeft Rijkswaterstaat ook de veiligheid in
de andere verbindingsbogen van dit knooppunt bekeken. Alle vier de verbindingsbogen
in het Knooppunt Empel zijn door de wegontwerpers uitgebreid getoetst op diverse aspecten
zoals wegverloop, inrichting berm en bebakening. Ook heeft Rijkswaterstaat de mogelijke
verbetermaatregelen en de kosten hiervan geïnventariseerd. Op basis hiervan is besloten
om verbetermaatregelen in alle vier de verbindingsbogen van het knooppunt Empel uit
te voeren zodat de veiligheidsrisico’s sterk worden verminderd. Het gaat dan o.a.
om het plaatsen van geleiderails, het aanbrengen van reflectoren en het aanbrengen
van beplanting voor een betere detectie van de bocht.
In de avond en nacht van 3 op 4 mei wordt de eerste geleiderail geplaatst. Op het
knooppunt Empel stonden in de avond en nacht van 2 op 3 mei én 3 op 4 mei namelijk
reeds werkzaamheden gepland. De mogelijkheid deed zich voor om tijdens de werkzaamheden
van 3 op 4 mei direct een geleiderail te plaatsen in de verbindingsboog waar het tragische
ongeval van oktober jl. heeft plaatsgevonden, de boog Waalwijk – Eindhoven. Rijkswaterstaat
heeft daarom besloten om direct over te gaan tot het aanbrengen van deze geleiderail.
De overige maatregelen, waaronder die in de andere bogen, zullen de komende maanden
worden voorbereid. Het was in de beperkte tijd tijdens bovengenoemde momenten niet
mogelijk om die werkzaamheden ook al uit te voeren. De uitvoering hiervan is naar
verwachting nog dit jaar (2023).
Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat de petitie die oproept tot het plaatsen van een
vangrail al bijna 400 keer is ondertekend?2
Antwoord 4
Ja, daarvan ben ik op de hoogte.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.