Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kathmann over het Tijdelijk Noodfonds Energie
Vragen van het lid Kathmann (PvdA) aan de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen over het Tijdelijk Noodfonds Energie (ingezonden 17 maart 2023).
Antwoord van Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) (ontvangen
11 april 2023).
Vraag 1
Wat is de stand van het aantal aanvragen bij het Tijdelijk Noodfonds Energie?
Antwoord 1
Het Tijdelijk Noodfonds Energie monitort dagelijks het aantal aanvragen, waarover
ik periodiek word geïnformeerd. Op 29 maart jl. waren er circa 70.000 gedaan. Hiervan
hebben circa 39.000 aanvragen betrekking op het vierde kwartaal van 2022 en circa
31.000 aanvragen op het eerste kwartaal van 2023. Circa 50.000 aanvragen zijn goedgekeurd,
circa 10.000 aanvragen zijn afgekeurd en circa 10.000 aanvragen worden nader beoordeeld.
Vraag 2
Welk gedeelte van het beschikbare budget is reeds uitgegeven?
Antwoord 2
Het Tijdelijk Noodfonds Energie heeft tot op heden € 49 miljoen aan bijdragen opgehaald.
Daarvan is € 24,5 door private partijen ingebracht. De rijksoverheid heeft daarop
een eerste tranche van € 24,5 miljoen (van maximaal € 50 miljoen) aan het Noodfonds
via een subsidie beschikbaar gesteld. Daarbij geldt de voorwaarde dat de bijdrage
van de rijksoverheid alleen bestemd is voor ondersteuning aan huishoudens. De uitvoeringskosten
worden door private partijen gefinancierd.
Tot en met 29 maart is € 42 miljoen gereserveerd voor ondersteuning aan huishoudens
(onder voorbehoud van beoordeling). De eerste betalingen aan energieleveranciers om
de energienota te verlagen, hebben plaatsgevonden. Dit vindt vanaf heden iedere week
plaats.
Vraag 3
Bent u bereid om het loket open te houden zolang er aanvragen binnen blijven komen?
Antwoord 3
Het Noodfonds betreft een tijdelijk initiatief. De start van het Noodfonds heeft enige
vertraging opgelopen, waarop het bestuur van het Noodfonds toestemming heeft gevraagd
om de aanvraagperiode te mogen verlengen 1 mei. Ik ben daarmee graag akkoord gegaan,
zodat mensen die wachtten op de desktopversie of die nog niet beschikten over een
DigiD meer tijd zouden hebben om een aanvraag in te dienen. Inmiddels is een desktopversie
beschikbaar. Het Noodfonds kan eigenstandig besluiten of en onder welke voorwaarde
het Noodfonds actief blijft; dit geldt ook voor het indienen van een nieuwe subsidieaanvraag.
Vraag 4
Vindt u dat mensen met blokverwarming die een te hoge energierekening hebben, ook
recht hebben op steun?
Antwoord 4
Ja, ik vind dat zij ook recht hebben op steun.
Vraag 5
Waarom kunnen mensen met blokverwarming geen aanspraak maken op het Tijdelijk Noodfonds
Energie?
Antwoord 5
Huishoudens met een blokaansluiting voor warmte, gas of elektriciteit hebben vaak
geen voordeel van het Noodfonds, omdat een eigen energiecontract een van de voorwaarden
is. Het kabinet heeft gewerkt aan een mogelijkheid om hen steun te kunnen bieden,
zie hiervoor ook het antwoord op vraag 6.
Vraag 6
Bent u bereid om aanvullende maatregelen te treffen om mensen met blokverwarming te
helpen waar dat nodig is?
Antwoord 6
Het kabinet wil dat ook mensen met een blokafsluiting kunnen profiteren van steun,
in de vorm van een passende tegemoetkoming. De Ministeries van Financiën, Economische
Zaken en Klimaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Belastingdienst
en het Kadaster hebben in gezamenlijkheid hard gewerkt aan een Tijdelijke subsidieregeling
tegemoetkoming blokaansluitingen voor het jaar 2023 en het inrichten van een uitvoeringsproces
en -organisatie. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voert hierbij regie
op de regeling en de Belastingdienst op de uitvoering. Het kabinet heeft de conceptregeling
31 maart jl. naar uw Kamer gestuurd. De verwachting is dat de regeling 25 april open
wordt gesteld voor aanvragen.
Vraag 7
Welke maatregelen neemt u om problemen bij de indiening van aanvragen te verhelpen?
Antwoord 7
Het Noodfonds wordt sinds het actief is door veel mensen gevonden. Echter voor sommigen
bleek de aanvraag erg ingewikkeld. Het Noodfonds werkt daarom sinds de start doorlopend
aan manieren om de aanvraag toegankelijker te maken. Het Noodfonds is in gesprek gegaan
met verschillende organisaties (waaronder de ouderenbond ANBO en KBO-PCOB) om te kijken
hoe het aanvraagproces zo toegankelijk mogelijk kan worden gemaakt. Dit heeft ertoe
geleid dat het inmiddels voor mensen zonder smartphone en app ook mogelijk is een
aanvraag te doen via een computerversie. De ouderenbond ANBO is met hulpverleners
beschikbaar om leden te helpen met de aanvraag. Ook staan in veel gemeenten en bij
organisaties als Humanitas hulpverleners klaar om mensen te helpen die moeite hebben
de aanvraag zelfstandig te doen. Op verschillende plekken in het land, bijvoorbeeld
in Helmond, worden er spreekuren georganiseerd waar maatschappelijke organisaties
zoals bijvoorbeeld Schuldhulpmaatje mensen helpen bij het aanvragen van DigiD en bij
het invullen van de aanvraag voor het Noodfonds.
Vraag 8
Is het aantal klachten rondom de gebruiksvriendelijkheid afgenomen met de mogelijkheid
om via de computer een aanvraag te doen?
Antwoord 8
Het Noodfonds heeft desgevraagd laten weten, dat het aantal klachten over de gebruiksvriendelijkheid
significant is afgenomen. Daarnaast blijft het Noodfonds alert en voert het continu
verbeteringen door. Daarbij helpen ervaringen en tips van individuele burgers en van
organisaties zoals de Nationale ombudsman en de ANBO.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.