Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Krul en Van den Berg over de afsluiting van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug
Vragen van de leden Krul en Van den Berg (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de afsluiting van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug (ingezonden 15 maart 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 5 april 2023).
Vraag 1
Zou u inzicht willen geven in hoe de motie Van der Molen/Koerhuis betreffende het
vóór 1 januari 2023 opstellen van een plan van aanpak voor het aanpakken van de overlast
voor woon-werkverkeer, en het voor diezelfde datum duidelijkheid verschaffen over
de inzet van de hulpdiensten op Goeree-Overflakkee, wordt uitgevoerd?1
Antwoord 1
Het plan van aanpak voor aanpak overlast woon-werk verkeer is gereed. Er is een uitgebreid
pakket maatregelen dat in samenspraak met o.a. Provincie en gemeenten is vastgesteld.
Het gaat dan onder meer om de volgende maatregelen:
– Grootschalig omleiden van het verkeer via het hoofdwegennet;
– Aanpassingen aan het rijkswegennet en provinciale wegen om de doorstroming te verbeteren
(A16, A17 en N217);
– Monitoring, wekelijkse analyse van het verkeer en zo nodig aanpassing van maatregelen;
– Bergers stand-by om effecten van ongevallen snel op te lossen;
– Inzet van extra OV als alternatief voor de auto. Tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel
is de 2e Heinenoordtunnel beschikbaar voor OV en fietsers;
– Pontverbinding voor fietsers en landbouwverkeer tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug;
– Tolvrij maken van de Kiltunnel, de verbinding van de N217 met de A16;
– Inzet van extra ambulances en brandweer om de aanrijdtijden voor hulpdiensten op peil
te houden. Met de overige zorg (huisartsen, verloskundigen en regionale ziekenhuizen)
worden maatregelen nog uitgewerkt;
– De 2e Heinenoordtunnel blijft bij het werk aan de Heinenoordtunnel beschikbaar voor hulpdiensten.
Met de betrokken veiligheidsregio’s zijn inmiddels afspraken gemaakt over de bereikbaarheid
voor hulpdiensten. De volgende maatregelen zijn noodzakelijk bevonden om de aanrijdtijden
van brandweer en ambulances op peil te houden:
– Inzet van extra ambulances en personeel van alle vier de veiligheidsregio’s;
– Tweezijdig aanrijden voor brandweer vanuit Dordrecht en Zwijndrecht;
– Dubbel alarmeren bij brandweer Midden West-Brabant.
Door het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) is voor huisartsen, verloskundigen en
regionale ziekenhuizen een pakket maatregelen voorgesteld, aanvullend op hetgeen met
de veiligheidsregio’s is afgesproken. Daar vindt nu nog afrondend overleg over plaats.
Het gaat daarbij om inzet van extra ambulances, inzet van een ambulancehelikopter
en inzet van extra zorgpersoneel.
Verder wordt ingezet op de beperking van de hinder doordat Rijkswaterstaat automobilisten
adviseert om, als dat mogelijk is, niet met de auto te reizen tijdens de spits. Wanneer
automobilisten die dat kunnen hun auto in de spits laten staan ontstaat er meer ruimte
voor weggebruikers die geen alternatief hebben.
De werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel vinden grotendeels in de meivakantie en zomervakantie
plaats. Ook dan zal het druk zijn op de weg, maar omdat de Tweede Heinenoordtunnel
geschikt is gemaakt voor busvervoer blijft er een directe verbinding mogelijk voor
personenverkeer tussen de Hoeksche Waard en de regio Rotterdam. Overig verkeer kan
gebruik maken van de omleidingsroutes via de tolvrije Kiltunnel en de Haringvlietbrug.
Vraag 2
Deelt u de opvatting dat het verstandig is om in de toekomst bij de planning van wegwerkzaamheden
nadrukkelijk rekening te houden met de bereikbaarheid van acute zorg? Zo ja, hoe gaat
Rijkswaterstaat dit doen?
Antwoord 2
Rijkswaterstaat houdt bij het maken van plannen voor afsluitingen altijd rekening
met de bereikbaarheid van acute zorg en hulpdiensten. Dat geldt voor regulier onderhoud,
voor vervanging en renovatie en voor nieuwbouw. Dit is regulier werk, en gebeurt in
overleg met de betreffende gemeenten en veiligheidsregio’s. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van de ervaringen bij eerdere afsluitingen. Zo nodig worden maatregelen bijgesteld
of aangevuld. Wat de situatie bij de afsluitingen op de A29 bijzonder maakt, is dat
door de vervanging van de klep van de Haringvlietbrug – die uit één stuk bestaat –
er vanuit één kant tijdelijk helemaal geen verkeer mogelijk is, ook geen verkeer van
acute zorg en hulpdiensten. Bij «gewone» onderhoudswerkzaamheden is het veelal mogelijk
door het werkvak of via een nabije alternatieve verbinding te rijden. Dat vraagt in
het geval van de A29 dus extra inspanningen, waarover inmiddels afspraken zijn gemaakt.
Op 16 maart jl. is in het debat met de Minister van VWS over personeelstekorten bij
ambulancediensten door de leden Krul en van den Berg een motie ingediend waarin de
Minister van VWS verzocht wordt «te bevorderen dat bij
wegwerkzaamheden op adequate wijze aandacht gegeven wordt aan bereikbaarheid van acute
zorg en hierbij expliciet aandacht te geven aan de acute
bereikbaarheidsproblemen vanwege de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug
en de N59». Deze motie is overgenomen.
Rijkswaterstaat voert met betrekking tot deze specifieke casus al regelmatig gesprekken
met de veiligheidsregio, het Regionaal Overleg Acute Zorg en het Ministerie van VWS.
Over de uitvoering van de motie in algemene zin is overleg gaande met het Ministerie
van VWS en uw Kamer zal uiterlijk in juni van dit jaar worden geïnformeerd.
Vraag 3
Welke acties gaat u ondernemen om de huidige problemen in de Hoeksche Waard met betrekking
tot gebrekkige bereikbaarheid voor de hulpdiensten, verstoppingen van het verkeer
en het nemen van sluiproutes aan te pakken?
Antwoord 3
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 4
Deelt u de opvatting dat wanneer de Haringvlietbrug in juni 2023 dichtgaat, er geen
sprake kan zijn van buitensporige overlast voor woon- en werkverkeer of in het bijzonder
een gebrekkige bereikbaarheid voor de hulpdiensten, gezien er onder andere middels
voornoemde motie ruim van te voren aandacht is gevraagd voor deze problematiek?
Antwoord 4
De uit te voeren werkzaamheden zijn grootschalig en gaan onvermijdelijk met hinder
gepaard. Zoals aangegeven in de beantwoording van deze Kamervragen treft Rijkswaterstaat
een uitgebreid pakket aan maatregelen om de impact van de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel
en de Haringvlietbrug deze zomer zo veel mogelijk te beperken. Daarbij wordt uitgebreid
overleg gevoerd met gemeenten, veiligheidsregio’s en de witte kolom. Daarmee wordt
invulling gegeven aan de motie Van der Molen/Koershuis.
Vraag 5
Zou u op een rij willen zetten hoeveel ambulancehelikopters er in de betreffende regio’s
zijn en bij welke ziekenhuizen in deze regio’s deze helikopters kunnen landen?
Antwoord 5
In Nederland bestaat er maar één ambulancehelikoptervoorziening, namelijk de Waddenhelikopter.
Die voorziening wordt uitgevoerd met twee toestellen, de Medic01 en Medic02 (reserve-helikopter).
Voorts kennen we in Nederland vier Mobiele Medische Teams (MMT) die gebruik maken
van een rijdend voertuig en een medische helikopter, ook wel bekend als de traumaheli’s.
Dit zijn echter geen ambulancehelikopters en zijn niet bedoeld om patiënten te vervoeren,
maar helikopters die een medisch team ter plaatse brengen om (trauma)zorg te verlenen,
in aanvulling op de reguliere ambulancezorg, voordat de patiënt naar een ziekenhuis
wordt vervoerd. De dichtstbijzijnde MMT-helikopter is gepositioneerd in Rotterdam,
maar de vier MMT’s zijn inzetbaar in het hele land.
De Regionale Overleggen Acute Zorg (ROAZ) van Zuidwest-Nederland en Brabant verkennen
momenteel samen met de vier betrokken ambulancediensten of in de zomer tijdens de
sluitingen van de Haringvlietbrug en eventueel de Heinenoordtunnel tijdelijk een ambulancehelikopter
kan worden gepositioneerd. Gekwalificeerd medisch personeel voor een ambulancehelikopter
is echter zeer schaars, dus het is nog niet zeker of de inzet van een ambulancehelikopter
ook praktisch haalbaar zal blijken.
De volgende ziekenhuizen in de betrokken vier ambulanceregio’s beschikken over een
bestaande helikopterlandingsplaats: het Erasmus Medisch Centrum (Rotterdam), het Maasstad
Ziekenhuis (Rotterdam), het Albert Schweitzer Ziekenhuis (Dordrecht), het Admiraal
de Ruyter Ziekenhuis (Goes), het ZorgSaam Ziekenhuis (Terneuzen), het Beatrixziekenhuis
(Gorinchem) en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (Tilburg). Indien het tijdelijk
positioneren van een ambulancehelikopter tijdens de wegafsluitingen haalbaar blijkt,
dan zijn het Van Weel Bethesda Ziekenhuis (Goeree-Overflakkee), Bravis Ziekenhuis
(locatie Bergen op Zoom) en Amphia Ziekenhuis (Breda) van zins om in de zomer een
tijdelijke helikopterlandingsplaats te realiseren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.