Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Wassenberg over bedrijfsmatige houders van dieren die telkens opnieuw dieren mishandelen of verwaarlozen
Vragen van het lid Wassenberg (PvdD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over bedrijfsmatige houders van dieren die telkens opnieuw dieren mishandelen of verwaarlozen (ingezonden 9 maart 2023).
Antwoord van Minister Adema (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), mede namens de
Minister van Justitie en Veiligheid (ontvangen 3 april 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2022–2023, nr. 2081.
Vraag 1
Kent u het bericht «Verwaarloosde honden bij fokker in Deurne: «Verwondingen en schurftmijt»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van de wijze waarop honden bij de malafide fokker in Deurne worden gehouden
en gefokt, zoals omschreven door de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID)?
Antwoord 2
Dat vind ik treurig en niet acceptabel. Dieren moeten op een verantwoorde wijze worden
gefokt en gehouden en een goede verzorging en medische zorg krijgen. Het is een ernstige
zaak wanneer een fokker hierin tekortschiet.
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat door de LID 21 honden in beslag zijn genomen, maar nog zo’n
tachtig andere honden nog steeds zijn achtergelaten bij deze fokker, ondanks dat de
gezondheid, verzorging en huisvesting van deze honden slecht zijn? Zo ja, wat vindt
u hiervan?
Antwoord 3
Ik kan bevestigen dat de LID op 24 februari jl. in samenwerking met de politie en
in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), 21 honden bij een
houder in de gemeente Deurne in bewaring heeft genomen. Het in bewaring nemen van
dieren is een uiterst middel dat ingezet wordt wanneer herstel ter plaatse voor het
dier niet mogelijk wordt geacht. Dat was voor deze honden het geval.
Het klopt dat niet alle honden van deze houder in bewaring zijn genomen en dat er
nog 80 honden bij hem zijn gebleven. De gezondheid en het welzijn van deze honden,
was minder acuut in gevaar. Uiteraard ben ik van mening dat ook het welzijn van deze
honden gewaarborgd moet zijn. Daarvoor is noodzakelijk dat er op de locatie verbeteringen
gerealiseerd worden. Om dat af te dwingen zijn bestuurlijke herstelmaatregelen opgelegd.
Dat betekent dat de houder de kans krijgt om de overtredingen zelf te herstellen zoals
het verbeteren van de huisvesting en de overige omstandigheden die invloed hebben
op het welzijn van de honden. Mocht hij dit niet binnen de gestelde termijn doen,
dan zal dit door de LID gedaan worden (op kosten van de houder).
Vraag 4
Hoe vaak en wanneer hebben de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de LID
en de (dieren)politie controles uitgevoerd bij deze fokker? Zijn er bij deze controles
misstanden geconstateerd? Zo ja, welke?
Antwoord 4
Allereerst moet ik benadrukken dat ik niet kan ingaan op de details van individuele
zaken. Ik kan u wel het volgende melden.
Eind 2022 is er bij meldpunt 144 een melding gedaan over deze fokker, die is besproken
in de taskforce hondenhandel. De politie en de LID hebben deze melding gezamenlijk
opgepakt en inspecties uitgevoerd. Bij deze inspecties zijn misstanden geconstateerd.
De politie heeft naar aanleiding van de aangetroffen situatie een strafrechtelijk
dossier opgemaakt.
Bij de LID zijn in het verleden andere dossiers aangemaakt die betrekking hebben op
deze bedrijfsmatige houder. In het geval misstanden worden aangetroffen, stuurt de
LID de rapporten met bevindingen naar RVO, waarna eventueel een maatregel opgelegd
kan worden.
De NVWA heeft geen controles uitgevoerd bij deze fokker.
Vraag 5
Klopt het dat deze malafide fokker in het verleden andere fokkerijen in Nederland
heeft gehad en dat hij na eerdere procedures simpelweg in andere gemeenten opnieuw
kon beginnen? Zo ja, kunt u een overzicht geven van de eerdere locaties waar deze
fokker actief is geweest en de misstanden die per locatie zijn geconstateerd?
Antwoord 5
Volgens de gegevens van de LID is deze fokker in het verleden in ieder geval bedrijfsmatig
actief geweest in de gemeenten Veldhoven, Overbetuwe en Stein. Hier liepen eerder
bestuursrechtelijke en strafrechtelijke trajecten. Ik kan niet ingaan op de details
van deze casussen.
Vraag 6
Deelt u de zorgen van de dierenkliniek in Someren dat een malafide fokker vaak enige
tijd nadat dieren wegens verwaarlozing zijn weggehaald opnieuw begint met fokken,
omdat het lastig is om zo iemand een fokverbod op te leggen? Zo ja, waarom? Zo nee,
waarom niet?2
Antwoord 6
Die zorgen vind ik volstrekt begrijpelijk. Het is heel zorgwekkend als een malafide
fokker keer op keer dieren verwaarloost en deze die handelwijze na sanctionering op
andere locaties weer kan voortzetten. Zo’n fokker moet stevig aangepakt kunnen worden.
Ik ben dan ook blij dat met het wetsvoorstel Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing
het instrumentarium voor de aanpak van dit soort fokkers wordt uitgebreid en aangescherpt.
Dit wetsvoorstel biedt ook meer mogelijkheden voor handhavende instanties om herhaalde
verwaarlozing van dieren aan te pakken en te voorkomen. Het wordt op korte termijn
in de Tweede Kamer behandeld.
Vraag 7
Bent u van mening dat de Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing het voor
handhavende instanties makkelijker maakt om op te treden tegen malafide fokkers, zoals
die in Deurne? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ja. Dit wetsvoorstel bevat nieuwe, naar verwachting effectieve instrumenten om (illegale)
puppyhandel aan te pakken. Ten eerste zal een bedrijf, inrichting of locatie bij schending
van het welzijn van dieren tijdelijk geschorst of gesloten kunnen worden. Nu kan dat
op basis van artikel 5.12 van de Wet dieren enkel wanneer een bedrijf, inrichting
of locatie de gezondheid van mens of dier in gevaar brengt. Ten tweede kan door de
strafrechter straks een houdverbod als zelfstandige maatregel worden opgelegd. Dit
zelfstandige dierenhoudverbod kan in meer situaties en voor een fors langere duur
worden toegepast (in het geval van recidive maximaal 20 jaar) dan thans mogelijk is.
Bovendien kunnen (alle) aangetroffen dieren door het strafbaar stellen van de overtreding
van het houdverbod direct in beslag genomen worden op het moment dat betrokkene een
opgelegd zelfstandig houdverbod overtreedt, ook als geen sprake is is van mishandeling
of verwaarlozing van de gehouden dieren.
Vraag 8
Wanneer verwacht u de Kamer te kunnen informeren over het onderzoek naar het toevoegen
van het schorsen en stilleggen van de bedrijfsvoering van bedrijfsmatige houders van
dieren aan het handhavingsinstrumentarium van de NVWA? Bent u voornemens om de resultaten
van dit onderzoek ook te betrekken bij de Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing?
Antwoord 8
Met het genoemde wetsvoorstel wordt het toepassingsbereik van artikel 5.12 van de
Wet dieren uitgebreid door toevoeging van «het welzijn van het dier» als reden om
maatregelen te kunnen treffen. Wanneer dan het dierenwelzijn wordt geschaad – bijvoorbeeld
door slechte verzorging – kan op grond van dat wetsartikel worden overgegaan tot geheel
of gedeeltelijke sluiting van het bedrijf. Bij de implementatie van deze uitgebreide
maatregel uit het wetsvoorstel, bezie ik samen met de NVWA wat de mogelijkheden zijn
om dit instrument zo effectief en breed mogelijk in te zetten, zodat bij (herhaalde)
misstanden bij fokkerijen te allen tijde direct een einde gemaakt kan worden aan de
onveilige omgeving voor alle aanwezige dieren.
Vraag 9
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden, nog vóór de plenaire behandeling van
de Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit -
Mede namens
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.