Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Koerhuis en Strolenberg over het bericht dat dagelijkse dronevluchten tussen ziekenhuizen Meppel en Zwolle een stap dichterbij zijn
Vragen van de leden Koerhuis en Strolenberg (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat dagelijkse dronevluchten tussen ziekenhuizen Meppel en Zwolle een stap dichterbij zijn (ingezonden 24 februari 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 maart 2023).
Vraag 1
Kent u het bericht «Dagelijkse dronevluchten tussen ziekenhuizen Meppel en Zwolle
stap dichterbij»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit bericht?
Antwoord 2
Het kabinet geeft onbemande luchtvaartuigen de ruimte om vernieuwende technologie
en diensten mogelijk te maken. De onbemande luchtvaartuigen vormen een innovatieve
aanvulling en kunnen ervoor zorgen dat bestaande werkwijzen efficiënter en duurzamer
worden uitgevoerd. Denk aan inspecties met drones op moeilijk bereikbare plekken zoals
daken en bruggen, toezicht op bedrijventerreinen of bij incidentmanagement in het
verkeer, metingen van zwaveluitstoot en zoek- en reddingsacties. Ook film- en televisiemakers
maken vaak gebruik van drones. Het Ministerie van IenW werkt aan het beleid en de
aanpassing van de bestaande regelgeving om de verschillende toepassingen van drones
door professionals eenvoudiger te maken, en ruimte te geven voor testen en experimenten
met nieuwe toepassingen, zoals de medicijnbezorging tussen ziekenhuizen in Meppel
en Zwolle.
Vraag 3
Wat is de stand van zaken van de Europese wet- en regelgeving en de implementatie
in Nederland om drones in te zetten voor goederenvervoer? In hoeverre anticipeert
de Nederlandse wet- en regelgeving al op de Europese wet- en regelgeving?
Antwoord 3
De huidige EU Drone regelgeving maakt het vervoer van goederen onder voorwaarden mogelijk.
Echter, aanverwante Europese regelgeving (onder andere de Europese luchtverkeersregels)
moeten nog wel aangepast worden om dit in bepaalde gevallen op een veilige, adequate
en geharmoniseerde wijze mogelijk te maken. Nederland speelt hier een actieve rol
in. In het kader van testen en experimenteren wil het Ministerie van IenW vluchten
met goederen, mits aan de voorwaarden wordt voldaan, stimuleren.
Vraag 4
Kent u het initiatief van de drie noordelijke provincies om drones in te zetten voor
het vervoer van organen tussen luchthaven Eelde en universitair ziekenhuis Groningen?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Bent u bereid om in gesprek te gaan met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en tevens
pilots toe te staan om drones in te zetten voor het vervoer van organen tussen luchthaven
Eelde en universitair ziekenhuis Groningen?
Antwoord 5
Het Ministerie van IenW staat positief tegenover nieuwe verzoeken om te testen en
te experimenteren. IenW treedt hier faciliterend op, net zoals bij de pilot tussen
Meppel en Zwolle.
Vraag 6
Kent u het initiatief van de drie noordelijke provincies om drones in te zetten voor
het vervoer van medicijnen naar de Waddeneilanden?
Antwoord 6
Ja.
Vraag 7
Klopt het dat het Besluit Beperkingen Burgerluchtverkeer Waddenzee op dit moment beperkingen
oplegt om drones in te zetten naar de Waddeneilanden?
Antwoord 7
Ja.
Vraag 8
Klopt het dat u het Besluit Beperkingen Burgerluchtverkeer Waddenzee op dit moment
wijzigt? Wanneer verwacht u dat u deze wijziging naar de Kamer kan sturen?
Antwoord 8
Ja, één van de initiatieven uit het Uitvoeringprogramma Waddengebied 2021–2026 is
om duidelijkheid te krijgen over regelgeving voor het vliegen met drones in het Waddengebied.
Het Besluit Beperkingen Burgerluchtverkeer verbiedt dronevluchten onder 450 m (1500
voet) en voor drones zijn geen ontheffingen mogelijk. Drones met nuttige toepassingen
en minder verstoring dan huidige alternatieven zijn ook niet toegestaan. Het Ministerie
van IenW wil het totale verbod op drones vervangen door een geografische zone waarin
drone operaties onder strikte voorwaarden mogelijk is. Het besluit wordt daarop gewijzigd
en zal zo spoedig mogelijk naar de Kamer worden gestuurd.
Vraag 9
Hoe kijkt u er tegenaan om de beperkingen uit het Besluit Beperkingen Burgerluchtverkeer
Waddenzee weg te nemen om drones in te zetten naar de Waddeneilanden?
Antwoord 9
Drones kunnen taken vervullen met naar verwachting minder overlast dan andere alternatieven,
ook boven de Waddenzee. We werken aan het wegnemen van deze beperkingen met inachtneming
van de hoofddoelstelling voor de Waddenzee.
Vraag 10
Bent u het ermee eens dat de Waddeneilanden goede pilots kunnen zijn om drones in
te zetten voor het vervoer van medicijnen, omdat de Waddeneilanden niet via land zijn
te bereiken en er boven de Waddenzee geen overlast voor bewoners zal zijn?
Antwoord 10
Op meerdere locaties in Nederland ziet het Ministerie van IenW potentie voor de inzet
van drones, in lijn met antwoord 8 kan de Waddenzee hier ook onder vallen.
Vraag 11
Klopt het dat het luchtruim tot 450 meter hoogte boven de Waddenzee beperkingen kent
voor vliegtuigen?
Antwoord 11
Ja.
Vraag 12
Bent u bereid om in gesprek te gaan met LVNL om pilots toe te staan om drones tot
450 meter hoogte in te zetten voor het vervoer van medicijnen naar de Waddeneilanden?
Antwoord 12
Zie het antwoord op vragen 5 en 8.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.