Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Stoffer over de regionale zorgen omtrent de afsluiting van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in verband met renovatiewerkzaamheden
Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de regionale zorgen omtrent de afsluiting van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in verband met renovatiewerkzaamheden (ingezonden 30 januari 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 februari
2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de grote zorgen in de regio over de afsluiting van de Haringvlietbrug
en de Heinenoordtunnel in verband met renovatiewerkzaamheden in combinatie met ernstige
filevorming op onder meer de N571?
Antwoord 1
Ik ben mij bewust van de regionale zorgen over de afsluiting van de Haringvlietbrug
en de Heinenoordtunnel in verband met renovatie werkzaamheden. Ik wil daarbij benadrukken
dat de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel niet tegelijkertijd dicht gaan als gevolg
van de geplande renovatie werkzaamheden.
Vraag 2
Onderkent u de zorgen zoals verwoord in de brandbrief?
Antwoord 2
Ik begrijp de zorgen uit de regio zoals verwoord in de brief. Rijkswaterstaat neemt
maatregelen om de hinder te beperken. Rijkswaterstaat informeert en voert ook periodiek
overleg met de betrokken gemeenten, provincies, veiligheidsregio’s, (vaar)weggebruikers
en ondernemers over de hinder en de te nemen maatregelen. Ik ben zelf op 6 februari
langsgegaan bij de Heinenoordtunnel en heb daar gesproken met de ondernemersvereniging
uit de Hoekse Waard en Goeree-Overflakkee.
Vraag 3
Bent u voornemens overlast als gevolg van de genoemde afsluitingen zoveel mogelijk
te beperken, daarbij de in de brandbrief genoemde knelpunten en zorgen in acht te
nemen en de genoemde aanbevelingen in overweging te nemen?
Antwoord 3
Grote, complexe infrastructurele renovatie werkzaamheden als deze gaan onvermijdelijk
gepaard met hinder voor gebruikers en omwonenden. Samen met de betrokken partijen
zoekt Rijkswaterstaat naar oplossingen om de door u genoemde knelpunten en zorgen,
waar dat kan te mitigeren en waar mogelijk de veroorzaakte hinder te beperken. Daarbij
worden de ervaringen bij eerdere vervangings- en renovatieprojecten zoveel mogelijk
gebruikt bij volgende projecten. Bij de renovatie van de Heinenoordtunnel is bijvoorbeeld
gebruik gemaakt van de kennis en ervaring die is opgedaan bij de renovatie van de
Velsertunnel.
Voor zowel het project Haringvlietbrug als de renovatie van de Heinenoordtunnel is
een groot en divers pakket aan flankerende maatregelen voorzien en getroffen. Deze
richten zich op alternatieve vervoermogelijkheden. Hierbij kan o.a. gedacht worden
aan: extra openbaar vervoer (zowel trein als bus); extra capaciteit voor P+R-locaties;
tijdelijke aanpassingen aan infrastructuur voor extra doorstroming; grootschalige
omleidingsroutes; pendeldiensten van openbaar vervoer door de Tweede Heinenoordtunnel;
een tolvrije Kiltunnel tijdens werkzaamheden; het stand-by houden van bergers in geval
van snelle afhandeling bij pech en ongevallen; voorzieningen voor brandweer (dubbele
oproepen aan kazernes bij brand, zodat de aanrijdtijden altijd gehaald worden), voorzieningen
voor politie en ziekenwagens; aanpassingen aan verkeersregelinstallaties.
Ook zijn er gesprekken gevoerd met zeer veel ondernemers zoals zorginstellingen, landbouwbedrijven
en recreatieondernemingen over hun (alternatieve) vervoersmogelijkheden. Veel ondernemers
hebben momenteel al plannen en afspraken gemaakt om zich op de voorziene hinder in
te stellen. De Provincie Zuid-Holland, de gemeente Hoeksche Waard en waterschap Hollandse
Delta dragen financieel bij aan de kosten van de maatregelen die voor de Heinenoordtunnel
worden ingezet.
Vraag 4
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat onder meer de betrokken gemeenten tijdig en
volledig geïnformeerd worden over knelpunten en mitigerende maatregelen?
Antwoord 4
Vanaf de start van de projecten worden de stakeholders betrokken. De zorgpunten uit
de brief van de SGP-raadsleden komen daarbij ook aan de orde. Rijkswaterstaat informeert
de stakeholders periodiek en zal dat blijven doen tot het einde van het project. De
gemeenten worden periodiek zowel ambtelijk als bestuurlijk geïnformeerd. Naast de
periodieke overleggen worden regelmatig informatieavonden gehouden; worden webinars
georganiseerd; wordt een Nederlandse website onderhouden en een internationale website
in negen talen gefaciliteerd. Er wordt een digitale nieuwsbrief verspreid en ook zijn
50.000 flyers met informatie verspreid bij regionale benzinestations.
Vraag 5
Hoe wordt ervoor gezorgd dat cruciale voorzieningen als huisartsenposten en apotheek
niet in de problemen komen?
Antwoord 5
Rijkswaterstaat is in gesprek met de vier betrokken veiligheidsregio en met overkoepelende
hulp- en zorgorganisaties, de zogenaamde witte kolom. Met deze organisaties worden
afspraken gemaakt over de te treffen maatregelen, met name in verband met de afsluiting
van de Haringvlietbrug. Tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel kunnen hulpdiensten
gebruik blijven maken van de Tweede Heinenoordtunnel. Rijkswaterstaat verwacht op
korte termijn definitieve afspraken te kunnen maken.
Vraag 6
Hoe wordt gezorgd voor het faciliteren van medische spoedtransporten naar academische
ziekenhuizen?
Antwoord 6
In het periodieke zorgoverleg wordt samen met de ziekenhuizen en de ambulancediensten
gezocht naar oplossingen voor de verminderde bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden
aan de Haringvlietbrug. Daarbij wordt zoveel mogelijk ingezet op het verlenen van
zorg op het eiland zelf en op het verlenen van de zorg aan de zijde van het eiland
waar de zorg nodig is. In het maatregelenpakket dat door de veiligheidsregio’s en
de witte kolom aan Rijkswaterstaat is voorgelegd zijn onder andere tijdelijk extra
ambulances en extra personeel opgenomen. Hierover heeft op 8 februari een Bestuurlijk
Overleg plaatsgevonden met onder meer de vier betrokken Veiligheidsregio’s. De daarin
inmiddels overeengekomen afspraken en financiering worden binnenkort vastgelegd in
een bestuursovereenkomst.
Vraag 7
Op welke wijze wordt gezorgd voor goede alternatieve openbaar vervoer (ov)-verbindingen
met voldoende capaciteit?
Antwoord 7
De openbaar vervoerbedrijven moeten tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug,
net als het overige verkeer, gebruik maken van de omleidingsroutes. Als de Heinenoordtunnel
afgesloten wordt, is er voor het openbaar vervoer een alternatief via de Tweede Heinenoordtunnel.
Omdat de klep van de Haringvlietbrug één geheel is, is er tijdens de vervanging van
de klep geen verkeer over de brug mogelijk. Reizigers die van het openbaar busvervoer
gebruik maken moeten rekening houden met extra reistijd. Connexxion en Arriva zullen
hun dienstregelingen aanpassen. Routes, haltes en reistijden worden eveneens aangepast.
De NS verhoogt de capaciteit van de treinen tussen Zeeland/West-Brabant en Rotterdam.
Vraag 8
Ziet u mogelijkheden voor de in de brandbrief genoemde pontverbinding voor landbouwverkeer
tussen de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee en een veerverbinding voor werknemers?
Antwoord 8
Rijkswaterstaat spant zich in om een pontverbinding voor voetgangers en fietsers te
realiseren, evenals een pontverbinding voor het landbouwverkeer. Landbouwers worden
daarbij meegenomen. De onderzoeken naar deze verbindingen (doelgroepen, tijden, aantal,
locaties) zijn nagenoeg afgerond.
Vraag 9
Komt er voor inwoners van de Hoeksche Waard een tijdelijke vrijstelling voor de tolheffing
bij de Kiltunnel aangezien deze verbinding tijdens de genoemde afsluitingen de belangrijkste
ontsluitingsroute zal zijn?
Antwoord 9
Ja, zoals altijd bij afsluitingen van de Haringvlietbrug of Heinenoordtunnel zal de
Kiltunnel tolvrij zijn. Rijkswaterstaat heeft dat afgekocht.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.