Schriftelijke vragen : De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Staatssecretaris van Financiën over de berichtgeving over de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (ingezonden 8 februari 2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Organisatie die problemen ouders in toeslagenaffaire
moet oplossen dreigt vast te lopen»?1
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat het zoveelste onderdeel van de Belastingdienst haar taak niet
naar behoren kan uitvoeren? Kunt u een uitgebreide analyse geven over aan welke systeemfouten,
die inmiddels op ieder dossier waaraan deze organisatie gelieerd is zorgen voor uitvoeringsproblematiek,
de Belastingdienst onderhevig is?
Vraag 3
Kunt u ingaan op waarom de stappen die volgen na een verzoek om compensatie van gedupeerden
niet naar behoren kunnen worden gezet? Welke procesfouten liggen hieraan ten grondslag
en op welke manier zijn die ontstaan? Op welke manier is het compensatieproces vormgegeven
en door wie? Is dit proces op voorhand onderworpen aan een uitvoerings- en stresstest
en scenariovorming en is een adequate inschatting gemaakt van de kennis, expertise
en personele capaciteit die nodig was voor deze operatie? Zo ja, hoe kan het dan dat
het proces in de (uitvoerings)praktijk niet werkt? Zo nee, waarom is dit niet gebeurd?
Wie is er verantwoordelijk voor de operationele kant van deze hersteloperatie? Aan
wie legt deze persoon verantwoording af en welke evaluaties vinden er plaats? Op welke
manier wordt door de overheid toezicht gehouden op de uitvoering van deze operatie?
Vraag 4
Kunt u ingaan op de meldingen van medewerkers die aangeven dat er sprake is van een
angstcultuur bij de itvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)? Waarom hebben deze
personen het gevoel dat zij geen fouten mogen maken en om wat voor soort «fouten»
gaat het dan? Bent u op de hoogte van hoe er met hen is gecommuniceerd over het maken
van (eventuele) fouten?
Vraag 5
Klopt de insinuatie van deze melders dat de procesvoering bij de UHT dusdanig is vormgegeven
dat er geen ruimte is voor maatwerk? Zo ja, hoe is dat mogelijk, aangezien juist in
deze specifieke hersteloperatie iedere gedupeerde een unieke case vormt gezien de
individuele (gezins)situatie waar het om gaat?
Vraag 6
Hoe verhoudt zich de vermeende angstcultuur bij de UHT tot de rest van de Belastingdienst?
Heeft u vanuit andere departementen ook dergelijke signalen gekregen over de bedrijfscultuur
binnen deze organisatie?
Vraag 7
Waarom moeten medewerkers van de UHT blijkbaar «steeds inspelen op nieuwe regels»?
Om welke nieuwe regels gaat het dan en waarom worden deze regels steeds veranderd?
Waarom is er geen eenduidig proces dat structureel kan worden ingezet bij de afhandeling
van deze compensatieverzoeken? Hoe wordt over de veranderende regelgeving naar de
medewerkers gecommuniceerd en hoe worden deze geïmplementeerd?
Vraag 8
Kunt u uitleggen waarom het naar verwachting nog jaren zal duren voor alle gedupeerden
zijn geholpen? Bent u niet van mening dat, gezien de omvang van de toeslagenaffaire
en het enorme onrecht dat deze mensen door de overheid is aangedaan, voor het uitvoeren
van deze hersteloperatie een acute crisisstructuur moet worden opgetuigd, welke zich
met de hoogste en enige prioriteit zou moeten bezighouden met het verwerken en afhandelen
van alle compensatieverzoeken van gedupeerden? Bent u ook niet van mening dat hiervoor
een bewindspersoon als beleidsbepaler en bewaker moet worden ingezet/vrijgemaakt,
die zich slechts nog met deze operatie bezighoudt totdat deze volledig is afgerond?
Vraag 9
Bent u voornemens om een wervingscampagne voor personeel voor de UHT op touw te zetten,
teneinde op korte termijn de personele bezetting significant op te schroeven, zodat
de UHT meer capaciteit krijgt voor de hersteloperatie? Zo ja, hoeveel extra medewerkers
gaat u werven en bent u voornemens deze fulltime aan te stellen voor het uitvoeren
van deze operatie? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Welke impact denkt u dat de stroperige afhandeling van de compensatieoperatie op de
gedupeerden heeft? Wat doet de opeenstapeling van fouten met het toch al lage vertrouwen
dat mensen hebben in de Belastingdienst? Waarom lijkt de overheid maar geen werk te
willen, of kunnen maken van het grootschalig saneren van deze organisatie, terwijl
de vele problemen bij de Belastingdienst inmiddels beginnen te leiden tot brede maatschappelijke
ontwrichting?
Vraag 11
Gaat u de gedupeerden die zich melden bij het UHT inmiddels compenseren voor de uitvoeringsproblemen
en de vertraging in het afhandelen van hun verzoeken? Zo ja, op welke manier? Krijgen
zij hun compensatie straks bijvoorbeeld met rente uitgekeerd, of krijgen zij een extra
bedrag voor iedere maand dat zij langer moeten wachten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Gaat u de Belastingdienst sancties opleggen voor het verzaken van het adequaat uitvoeren
van deze hersteloperatie? Zo ja, wat voor sancties? Zo nee, waarom niet en vindt u
dat te verantwoorden naar de gedupeerden en de bevolking in het algemeen, die van
diezelfde Belastingdienst bij het verzaken van een betalings,- en/of andersoortig
verzoek ogenblikkelijk een boete krijgen?
Vraag 13
Bent u voornemens in gesprek te gaan met gedupeerden en medewerkers over hun ervaringen
met de UHT, teneinde een knelpuntenanalyse op te stellen, welke gebruikt kan worden
voor het verbeteren en optimaliseren van de procesvoering? Zo ja, wanneer kunnen wij
deze analyse verwachten?
Vraag 14
Bent u voornemens om externe experts in te zetten om de UHT te saneren en de operatie
vlot te trekken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wie heeft u daarvoor in gedachten?
Vraag 15
Volgen er consequenties/sancties voor de personen die op dit moment aan het roer staan
bij de UHT? Bent u voornemens deze mensen uit hun functie te ontheffen? Zo nee, waarom
niet?
Indieners
-
Gericht aan
A. de Vries, staatssecretaris van Financiën -
Indiener
W.R. van Haga, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.