Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Klink over het bericht dat Nederlands plan om Jakarta te redden van de zee hapert door «stroperig Indonesisch bestuur»
Vragen van het lid Klink (VVD) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over het bericht dat Nederlands plan om Jakarta te redden van de zee hapert door «stroperig Indonesisch bestuur» (ingezonden 30 november 2022).
Antwoord van Minister Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking)
(ontvangen 21 december 2022).
Vraag 1
Is het kabinet op de hoogte van de berichtgeving «Nederlands plan om Jakarta te redden
van de zee hapert door stroperig Indonesisch bestuur»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe kan het dat door traag Indonesisch bestuur een Nederlands-Koreaans plan om de
kust van Jakarta voor de lange termijn beter te beschermen niet wordt opgepakt?
Antwoord 2
De plannen voor het National Capital Integrated Coastal Development project (NCICD) zijn ontwikkeld onder aansturing van de Indonesische overheid met
technische assistentie van experts uit Zuid-Koreaanse en Nederlandse bedrijven. De
plannen omvatten zowel korte als lange termijn maatregelen. Het is aan de Indonesische
overheid te besluiten of ze de voorgestelde maatregelen willen uitvoeren, hoe ze dat
willen doen en wanneer. Zoals het artikel zelf ook aangeeft, vergt dat niet alleen
technische en ambtelijke inzet, maar ook eensgezinde en politieke besluitvorming op
nationaal en provinciaal niveau.
Vraag 3
Klopt de opvatting van het Bandung Institute of Technology dat het Nederlands-Koreaanse
plan slechts een kortetermijnoplossing is en te veel geld kost?
Antwoord 3
Het Bandung Institute of Technology is een van de bij het publieke debat betrokken
partijen. De NCICD plannen omvatten aanbevolen maatregelen voor de korte en lange
termijn. De benodigde maatregelen op de lange termijn worden mede bepaald door de
kwaliteit en effectiviteit van de maatregelen op korte termijn. Voor een goede kustbescherming
van Jakarta zijn flinke financiële investeringen nodig. Daarom bevatten de plannen
voor NCICD ook een financieringsstrategie.
Vraag 4
Is dit project volgens u een langetermijnoplossing voor de wateroverlast voor de kust
van Jakarta? Zo nee, waarom participeert Nederland in dit project? Zo ja, waarom stellen
de lokale autoriteiten dat het geen langetermijnoplossing is?
Antwoord 4
Het valt niet binnen mijn mandaat om hierover een oordeel te vellen.
Vraag 5
Welke Nederlandse ondernemingen zijn betrokken bij dit project? Heeft de Nederlandse
overheid goed contact met Nederlandse ondernemers in Indonesië?
Antwoord 5
De Nederlandse technische en financiële bijdrage aan het project is in 2020 afgesloten.
Witteveen+Bos, Royal Haskoning DHV, Rebel Group, Sweco Nederland, Ecorys en Deltares
hebben van 2016–2020 technische assistentie geleverd bij de totstandkoming van de
plannen voor NCICD. De Nederlandse overheid onderhoudt actief contact met bedrijven,
ngo’s en kennisinstellingen die actief zijn in Indonesië.
Vraag 6
Wat zijn de kosten van dit project? Wat is de bijdrage van de Nederlandse overheid
en via welke programma’s wordt dit gefinancierd?
Antwoord 6
De totale kosten voor de uitvoering van de huidige plannen voor NCICD worden geschat
op EUR 40–50 miljard. De Nederlandse bijdrage aan dit project bestond uit de financiering
van een consortium van Nederlandse partijen die technische assistentie hebben geleverd
ten behoeve van het NCICD project. Dit bedroeg tussen 2016 en 2020 ca. EUR 9 miljoen.
Met de uitfasering in 2020 van de ontwikkelingssamenwerking met Indonesië is de Nederlandse
financiële bijdrage aan NCICD gestopt.
Vraag 7
Zijn er meer projecten ter bevordering van de kustbescherming van Indonesië waar Nederlandse
bedrijven bij betrokken zijn? Zo ja, welke rol speelt de Nederlandse overheid hierin?
Antwoord 7
Ja, het Nederlandse bedrijfsleven is bijvoorbeeld ook betrokken bij projecten in en
rond Semarang in Centraal Java. De Nederlandse overheid mobiliseert op verzoek van
de Indonesische overheid Nederlandse kennis en kunde om bij te dragen aan verbeterde
kustbescherming en integraal watermanagement. Deze inzet wordt mede gefinancierd door
de Nederlandse overheid, via instrumenten als Partners voor Water, Fonds Duurzaam
Water en Develop2Build.
Vraag 8
Hoe kan vermeden worden dat er eerst een grote watersnood moet plaatsvinden voordat
er grote stappen worden gezet op het gebied van kustbescherming van Jakarta?
Antwoord 8
Jakarta heeft de afgelopen jaren al regelmatig in mindere of meerdere mate met watersnood
te maken gehad. Die problemen hebben wel tot actie geleid, bijvoorbeeld t.a.v. vernieuwing
of versterking van de huidige kust- en rivierdijken en verhoging van pompcapaciteit.
Nederland heeft via het NCICD project over deze maatregelen advies gegeven. Het is
aan de nationale en regionale Indonesische overheid om stappen te zetten richting
een meer lange termijn aanpak, zoals dat in de met hulp van Nederlandse bedrijven
tot stand gekomen NCICD plannen is voorgesteld.
Vraag 9
Bent u bereid om met uw Indonesische collega’s te spreken om de impasse te doorbreken?
Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Het is aan de Indonesische overheid om haar prioriteiten te bepalen, tot politieke
besluitvorming te komen en vervolgens ook concreet gevolg te geven aan de plannen.
Indien de Indonesische overheid de samenwerking op het gebied vanñ watermanagement
en kustbescherming wenst te intensiveren en daarin behoefte heeft aan Nederlandse
kennis en kunde, dan ben ik graag bereid hierover in gesprek te gaan, bijvoorbeeld
tijdens de VN 2023 Water Conferentie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.N.A.J. Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.