Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boulakjar over het bericht ‘Je starterswoning is opeens 35 mille duurder’
Vragen van het lid Boulakjar (D66) aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht «Je starterswoning is opeens 35 mille duurder» (ingezonden 10 oktober 2022).
Antwoord van Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) (ontvangen
30 november 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Je starterswoning is opeens 35 mille duurder»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat (houten) Prefab-woningen een belangrijke bijdrage kunnen leveren
aan het behalen van de doelstelling om 900.000 woningen te bouwen tot 2030?
Antwoord 2
Ja, dat deel ik met u. Daarom zet ik met mijn Programma Woningbouw in op het vergroten
van de toepassingsmogelijkheden van flexibele en industriële woningbouw, zoals prefab.
Het streven is om in 2030 de helft van de jaarlijkse nieuwbouwproductie circulair
en industrieel te realiseren.
Vraag 3
Herkent u de problemen, geschetst in het artikel, dat houten prefab-woningen niet
vallen onder de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en de starterslening van het Stimuleringsfonds
Volkshuisvesting (SVn), en dat hierdoor projecten stilvallen? Zo ja, wat gaat u hier
aan doen?
Antwoord 3
Houten prefab-woningen kunnen wel gefinancierd worden in combinatie met NHG en de
starterslening van SVn. Meerdere aanbieders van soortgelijke (houten) prefab-woningen
beschikken immers over het benodigde waarborgcertificaat, ook wel bekend als nieuwbouwgarantie.
Initiatiefnemers van houten prefab-woningen kunnen, bij een instelling aan wie de
Stichting GarantieWoning haar keurmerk heeft verleend, een certificaat aanvragen.
Op dit moment beschikken de Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK), Woningborg
en Stichting BouwGarant over dit keurmerk. Als een partij aan alle door de instelling
gestelde voorwaarden voldoet en ook het project de toets van de instelling doorstaat,
ontvangt zij het benodigde certificaat waarmee de kopers vervolgens in aanmerking
komen voor een NHG-hypotheek en daarmee ook voor de Starterslening van SVn.2 Uit gesprekken die ik met de verzekerende partijen heb gevoerd, heb ik wel begrepen
dat het met name voor startups lastig kan zijn om een certificaat te ontvangen, omdat
zij niet aan de solvabiliteitseisen die worden gesteld kunnen voldoen. Daarom heb
ik de afbouwverzekeraars gevraagd of zij kunnen kijken naar hoe startups die innovatief
bouwen geholpen kunnen worden om toch een certificaat te verkrijgen.
Er zijn mij geen signalen bekend dat er als gevolg van het hierboven beschreven proces
projecten stilvallen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat projecten die starters
moeten helpen aan een betaalbare woning worden gestimuleerd en niet worden geremd
door onvolledige of onduidelijke wetgeving? Zo ja, hoe gaat u dit te realiseren?
Antwoord 4
Ik deel met u dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat projecten die starters
aan een betaalbare woning helpen moeten worden gestimuleerd. Ik ben niet van mening
dat dit op dit moment wordt afgeremd door onvolledige of onduidelijke wetgeving. De
Voorwaarden & Normen die NHG stelt ter verkrijging van een NHG-hypotheek vind ik transparant.
Bovendien zijn deze bedoeld om extra zekerheid te bieden aan consumenten en waarborgen
zij een verantwoorde en veilige hypotheekverstrekking. Dat geldt ook voor de algemene
bepalingen van SVn.
Overigens stellen ook veel kredietverstrekkers (banken) een certificaat dat is afgegeven
door een instelling met een keurmerk van de Stichting GarantieWoning als eis alvorens
zij overgaan tot financiering van het bouwproject. Zij volgen daarmee het beleid van
NHG om voldoende zekerheid te verkrijgen over de dekking van de nieuwbouwgarantie.
Eerder heb ik, naar aanleiding van de situaties die in Helmond en Brielle ontstonden
door het ontbreken van een nieuwbouwgarantie afgegeven door een instelling met een
keurmerk van de Stichting GarantieWoning, alle kredietverstrekkers via de Nederlandse
Vereniging van Banken (NVB) opgeroepen om de lijn van NHG te volgen.3 Ook biedt een certificaat ondernemers het voordeel dat consumenten vanwege de vele
zekerheden mogelijk eerder geneigd zijn om met hen een contract te sluiten.
Ik hecht eraan hier ook te vermelden dat enkel bouwondernemingen die een financieel
en technische screening doorstaan in aanmerking komen voor een certificaat. Ook worden
bouwprojecten technisch, financieel en juridisch getoetst voordat een certificaat
wordt afgegeven. Hierdoor worden zoveel mogelijk risico’s voorkomen voor kopers van
een nieuwbouwwoning.
Vraag 5
Kent de NHG nog andere limiteringen waardoor bepaalde bouwprojecten gevaar lopen in
de uitvoering? Zou u dit kunnen inventariseren, met ons delen en aanpakken?
Antwoord 5
De Voorwaarden & Normen van NHG beperkt de financiële risico’s die het kopen van een
woning met zich meebrengt. Zo biedt NHG een vangnet op het moment dat huishoudens
door baanverlies of echtscheiding niet meer aan de betalingseisen van hun hypotheekverstrekker
kunnen voldoen. Ook faciliteert NHG woningbehoud en oplossingen bij mogelijke betaalproblemen
van de hypotheek.
Constructiefouten of gebreken worden niet door NHG gedekt aangezien de borgstelling
van NHG zich beperkt tot zogeheten life events (scheiding, onvrijwillige werkloosheid, arbeidsongeschiktheid etc.). Juist om deze
reden vind ik het goed dat consumenten in de regel beschermd worden door een nieuwbouwgarantie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.