Schriftelijke vragen : De waarborging van toegankelijkheid in het openbaar vervoer
Vragen van het lid Sylvana Simons (BIJ1) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de waarborging van toegankelijkheid in het openbaar vervoer (ingezonden 16Â november 2022).
Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat de hoge drukte in het openbaar vervoer de kans op besmetting
met COVID-19 vergroot, en dit het openbaar vervoer ontoegankelijk maakt voor mensen
die behoren tot een risicogroep? Worden er vanuit het kabinet maatregelen overwogen
om deze toegankelijkheid te bevorderen zoals het herinvoeren van een mondkapjesplicht
in het openbaar vervoer? Zou u kunnen toelichten hoe de veiligheid van deze risicogroepen
gewaarborgd zal worden in de toekomst?1
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat op veel stations liften regelmatig buiten gebruik zijn,
waardoor mensen met een mobiliteitsbeperking geen toegang hebben tot het perron, en
dat in het geval van een defecte lift NS Reisassistentie als alternatief wordt aangewezen?2 Bent u ervan op de hoogte dat er momenteel een tekort is aan NS Reisassistentie-personeel,
waardoor mensen met een beperking vaak lang moeten wachten op noodzakelijke hulpverlening?
Welke maatregelen worden genomen om dit personeelstekort op te lossen? Worden er vanuit
de overheid maatregelen overwogen om dit werk aantrekkelijker te maken, zoals pleiten
voor een loonsverhoging?
Vraag 3
Bent u ervan op de hoogte dat het voor blinden en slechtzienden moeilijk is om gebruik
te maken van het OV-chipkaart check-in systeem omdat eenrichtingspoortjes uitsluitend
door middel van visuele aanduidingen worden aangegeven, waardoor de beschikbaarheid
van de desbetreffende poortjes niet wordt gecommuniceerd aan blinden en slechtzienden?
Wordt er gewerkt aan een oplossing voor dit probleem, zoals ervoor zorgen dat alle
poorten voor blinden en slechtzienden aan beide kanten opengaan?
Vraag 4
Bent u ervan op de hoogte dat het voor veel blinden en slechtzienden moeilijk is om
in de trein het verschil tussen de eerste klas en tweede klas te herkennen? Wordt
er aan maatregelen gewerkt om dit verschil duidelijker te maken? Zo nee, zou u willen
reflecteren op de mogelijkheid om de eerste klas kosteloos ter beschikking te stellen
voor blinden en slechtzienden? Is het momenteel de norm in alle stations om treinvertraging
en dienstwijzigingen om te roepen via de intercom, zodat blinden en slechtzienden
er gemakkelijk van op de hoogte gesteld kunnen worden? Zo niet, zou u bereid zijn
om hier iets aan te doen?
Vraag 5
Bent u ervan op de hoogte dat het openbaar vervoer voor veel doven en slechthorenden
moeilijk te navigeren is? Bent u bekend met de klacht van doven en slechthorenden
dat mededelingen regelmatig alleen via de intercom omgeroepen worden en niet leesbaar
vermeld staan op schermen? Is er momenteel een mogelijkheid om deze informatie visueel
te communiceren aan reizigers? Zo nee, wordt er gewerkt aan het faciliteren hiervan?
Vraag 6
Zou u kunnen reflecteren op de doelstelling om het openbaar vervoer voor iedereen
toegankelijk te maken in 2040? Waarom is hier zo veel tijd voor nodig, gegeven de
urgentie van het probleem?
Vraag 7
Zou u kunnen reflecteren op de taak van de overheid om mobiliteit voor burgers te
garanderen ongeacht lichamelijke beperking? Vindt u het realistisch dat deze mobiliteit
voor iedereen gerealiseerd zal worden, zonder dat het zal leiden tot hogere kosten
voor private bedrijven, en vervolgens tot hogere kosten voor reizigers? In andere
woorden, hoe gaat u garanderen dat ook de private bedrijven in de sector zich zullen
committeren aan volledige toegankelijkheid, zonder dat het ten koste gaat van de betaalbaarheid
van het openbaar vervoer?
Vraag 8
Bent u het ermee eens dat het aanmoedigen van het gebruik van het openbaar vervoer
essentieel is om de landelijke stikstofuitstoot te verlagen? Zo ja, vindt u dan ook
dat het openbaar vervoer juist goedkoper (of gratis) moet worden, in plaats van duurder?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het openbaar vervoer een essentiële sector is waar iedereen
gebruik van moet kunnen maken, en dat het als zodanig eigenlijk geen winstgevende
sector zou moeten zijn? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat winstbejag uit de sector
wordt gehaald? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
S.H. (Sylvana) Simons, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.