Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kwint over het bericht dat uitgeverijen boeken pas leveren in november en dat tienduizenden mbo’ers nog zonder boeken zitten
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht dat uitgeverijen boeken pas leveren in november en dat tienduizenden mbo’ers nog zonder boeken zitten (ingezonden 19 september 2022).
Antwoord van Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en van Minister
            Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 2 november 2022).
         
Vraag 1
            
Wat is uw reactie op de berichten dat verschillende educatieve uitgevers boeken pas
               in november leveren en de online methode niet werkt alsmede dat tienduizenden mbo’ers
               nog zonder boeken zitten, terwijl de scholen al zijn begonnen?1,2
Antwoord 1
            
Het is uitermate vervelend dat een deel van de scholieren en studenten langer heeft
               moeten wachten op hun lesmateriaal.
            
Voor het mbo geldt dat de leverproblemen ervoor hebben gezorgd dat een deel van de
               studenten op een later moment (een deel van) hun bestellingen van boeken hebben ontvangen.
               De MBO Raad heeft laten weten dat instellingen en docenten hun best hebben gedaan
               om ervoor te zorgen dat de studenten die nog niet over al het materiaal beschikten,
               zo optimaal mogelijk hun studiejaar konden starten. Dit hebben zij gedaan door lessen
               aan te passen en door hun studenten te voorzien van alternatieve leermiddelen, het
               aandragen van alternatieve openbare bronnen en door het kopiëren van boeken. Daarnaast
               geldt dat de digitale licenties voor digitale leermiddelen vaak worden aangeboden
               in combinatie met fysieke producten. Normaal gesproken worden de digitale licenties
               vrijgegeven op het moment dat de fysieke producten verstuurd worden. Omdat de levering
               van fysieke producenten vertraging heeft opgelopen, werden de digitale licenties in
               eerste instantie ook later geleverd. Inmiddels is het leveren van de digitale licenties
               losgekoppeld van de levering van de fysieke producten. Hierdoor zouden de meeste getroffen
               studenten inmiddels over hun digitale licenties moeten beschikken, of die op zeer
               korte termijn moeten ontvangen. Met deze inzet zijn de negatieve gevolgen voor de
               leerontwikkeling zoveel mogelijk beperkt. Dit betekent echter niet dat studenten helemaal
               geen last ondervinden van de leveringsproblemen. Van instellingen verwachten wij daarom
               dat zij waar mogelijk samen met studenten tot passende oplossingen komen, om eventuele
               leerachterstanden te voorkomen en te beperken.
            
Vraag 2
            
Hoe komt het dat educatieve uitgeverijen niet op tijd kunnen leveren?
Antwoord 2
            
In het voortgezet onderwijs is er sprake van een te late levering van foliomateriaal
               (lesboeken) bij een van de grote uitgeverijen (Noordhoff) door een logistiek probleem.
               Door een staking in de containerhaven van Hamburg deze zomer is een aantal containers
               met een vertraging in Rotterdam gelost. Als alternatief en noodoplossing is vervolgens
               door deze uitgeverij in samenspraak met de leermiddelendistributeurs het digitale
               materiaal in de vorm van pdf’s beschikbaar gesteld. Scholen en docenten hebben de
               afgelopen weken de schouders eronder gezet om de noodoplossingen werkend te krijgen
               voor hun leerlingen. Wat daarnaast voor vertraging zorgt is dat een deel van de scholen
               pas vlak voor de zomer hun bestellingen hebben geplaatst. Dit maakt het voor distributeurs
               en uitgevers lastig om tijdig de juiste voorraden te bestellen.
            
In het mbo bestaat eveneens een leveringsprobleem. Hier is het probleem veroorzaakt
               doordat een van de grootste distributeurs (Studers) een belangrijk deel van haar logistieke
               dienstverlening heeft uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Deze uitbesteding
               is niet vlekkeloos verlopen waardoor een deel van de mbo-studenten later (een deel
               van) hun leermiddelen hebben ontvangen. Instellingen en docenten hebben hun best gedaan
               om ervoor te zorgen dat de studenten die nog niet over al het materiaal beschikten,
               zo optimaal mogelijk hun studiejaar konden starten. Dit hebben zij gedaan door lessen
               aan te passen en door hun studenten te voorzien van alternatieve leermiddelen, het
               aandragen van alternatieve openbare bronnen en door het kopiëren van boeken. Ook is
               ervoor gezorgd dat de meeste studenten die nog geen boek hebben ontvangen, wel beschikken
               over een digitale licentie. Op korte termijn zouden alle studenten hierover moeten
               beschikken.
            
Vraag 3
            
Hoe gaat u ervoor zorgdragen dat studenten en leerlingen hun studiemateriaal alsnog
               krijgen?
            
Antwoord 3
            
Scholen en marktpartijen hebben samen tijdelijke oplossingen gevonden, vooruitlopend
               op de definitieve levering van het lesmateriaal. Wij roepen alle partijen op om het
               belang van leerlingen en studenten voorop te zetten en een zo spoedig mogelijke levering
               van het resterende lesmateriaal te realiseren.
            
In de beantwoording van de vragen 4 tot en met 10 gaat de Minister voor Primair en
               Voortgezet Onderwijs nader in op de situatie in het voortgezet onderwijs.
            
Vraag 4
            
Vindt u dat educatieve uitgeverijen verplicht moeten worden boeken te leveren die
               ze aanbieden? Kunt u uw antwoord toelichten?
            
Antwoord 4
            
Scholen gaan met leveranciers van schoolboeken contracten aan over het leveren van
               schoolboeken. Hierin wordt afgesproken dat schoolboeken, voordat het nieuwe schooljaar
               begint, geleverd worden. Indien er van deze afspraken wordt afgeweken zullen deze
               partijen samen tot een oplossing moeten komen.
            
Vraag 5, 6 en 7
            
Hoeveel scholen kampen met te late levering van schoolmateriaal door educatieve uitgevers?
Hoeveel leerlingen zijn de dupe van te late levering van schoolmateriaal?
Om welke uitgeverijen gaat het?
Antwoord 5, 6 en 7
            
Een van de grote uitgeverijen in het voortgezet onderwijs (Noordhoff) kampte met leverproblemen
               op een aantal specifieke vakken zoals wiskunde, enkele talen en een aantal exacte
               vakken (natuur en scheikunde). Het gaat om ruim honderdduizend titels op een totaal
               van 5 miljoen. Aangezien een zeer groot deel van de scholen de wiskunde methode van
               Noordhoff gebruikt, is duidelijk dat een heel groot aantal scholen -voor dit specifieke
               vak- te maken had met het leveringsprobleem. In de praktijk betekende dit dat een
               deel van de klas wel de beschikking had over het foliomateriaal en een deel niet.
               Dit maakt het voor de docent lastig om de les in het klaslokaal goed uit te voeren.
               Wij vinden het daarom belangrijk dat marktpartijen en het onderwijs afspraken maken
               om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.
            
Vraag 8
            
Kunt u garanderen dat leerlingen geen leerachterstand ontwikkelen door de te late
               levering van Noordhoff en andere educatieve uitgevers? Kunt u uw antwoord toelichten?
            
Antwoord 8
            
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen de lessen vanaf het begin van het schooljaar
               goed kunnen volgen, zodat er geen leerachterstanden ontstaan. Door de ontstane problemen
               konden sommige scholen dat tijdelijk niet voor alle vakken van elke leerling garanderen.
               Wij zien dat scholen de schouders eronder hebben gezet om noodoplossingen voor de
               ontstane problemen te vinden. Hier ligt ook een belangrijke taak en verantwoordelijkheid
               voor uitgevers en distributeurs om scholen hier optimaal in te ondersteunen. Uitgevers
               hebben ervoor gezorgd dat digitaal lesmateriaal en printmateriaal zonder aanvullende
               kosten beschikbaar is voor scholen die last hebben van de problematiek. Deze tijdelijke
               oplossingen zijn niet ideaal, maar zorgen er wel voor dat leerlingen hun lessen kunnen
               volgen, zodat scholen eventuele leerachterstanden kunnen voorkomen en beperken.
            
Vraag 9
            
Vindt u dat wanneer educatieve uitgeverijen boeken niet leveren ze gratis codes voor
               online gebruik moeten leveren of boeken zonder toegangscode online moeten zetten?
            
Antwoord 9
            
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 8 hebben educatieve uitgeverijen hierin
               voorzien.
            
Vraag 10
            
Vindt u dat, vanwege het beperkte aantal aanbieders, de uitwerking van de Wet Gratis
               Schoolboeken op de prijsvorming en de onmogelijkheid om als eindgebruiker zelf te
               kiezen er van een functionerende markt niet of nauwelijks sprake is?
            
Antwoord 10
            
Wij vinden een goede marktwerking op de leermiddelenmarkt van groot belang. Dit najaar
               ontvangt Uw Kamer de beleidsreactie op de evaluatie van de Wet Gratis Schoolboeken.
               In de beleidsreactie gaan wij nader in op recente ontwikkelingen en knelpunten op
               de leermiddelenmarkt.
            
Toelichting:
            
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid El Yassini
               (VVD), ingezonden 16 september 2022 (vraagnummer 2022Z17165).
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 
              
                  Mede ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.