Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Helder en Markuszower over het bericht ‘Asielchaos zet politie klem’
Vragen van de leden Helder en Markuszower (beiden PVV) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Asielchaos zet politie klem» (ingezonden 25 augustus 2022).
Antwoord van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 4 oktober
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 4034.
Vraag 1
Kent u het bericht «Asielchaos zet politie klem»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waarom moet de politie-eenheid Amsterdam 10% van de beschikbare capaciteit bij de
Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel afstaan voor een probleem
dat is veroorzaakt door uw regering?
Antwoord 2
Als gevolg van het gebrek aan opvang in Ter Apel zijn asielzoekers naar noodopvanglocaties
elders in Nederland gebracht. Alleen asielzoekers die al geïdentificeerd zijn in Ter
Apel zouden naar een noodopvanglocatie gebracht mogen worden. Het COA heeft echter
een aantal asielzoekers, die nog niet waren geïdentificeerd ook naar noodopvanglocaties
gestuurd. Het is van belang dat deze asielzoekers alsnog geïdentificeerd worden. De
eenheden Noord-Nederland (Ter Apel) en Brabant-Oost (Budel) hebben niet voldoende
capaciteit om de ontstane achterstand weg te werken. Daarom zijn eenheden uit de rest
van Nederland gevraagd tijdelijk bijstand te leveren. Deze bijstand wordt afgeschaald
zodra de achterstanden met identificatie zijn weggewerkt.
Vraag 3 en 5
Beseft u dat dit ten koste gaat van de aanpak van mensenhandel, overlastgevende gelukszoekers
en de beschikbaarheid van de politie voor de gewone burgers?
Kunt u uitleggen wat dit voor gevolgen heeft voor de veiligheid in Nederland in zijn
geheel, aangezien deze problemen ook bij meerdere andere politie-eenheden spelen?
Antwoord 3 en 5
De inzet van AVIM-personeel in Ter Apel en Budel uit andere eenheden betreft een tijdelijke
situatie. Dit kan inderdaad invloed hebben op de overige werkzaamheden van AVIM, zoals
de toezicht- en handhavingstaken in het kader van de Vreemdelingenwet en deelname
in verschillende overleggroepen. De AVIM-taken in het kader van de bestrijding van
mensenhandel worden hierbij zoveel mogelijk ontzien.
Vraag 4
Beseft u dat de politie-eenheid Amsterdam al 350 mensen tekort komt en deze taken
er niet ook nog bij kunnen aangezien je mensen niet tot het oneindige kunt uitrekken?
Zo ja, waarom is deze volstrekt verkeerde keuze dan gemaakt, ofwel waarom wordt de
veiligheid van de burgers in Nederland en het welzijn van de politieagenten enerzijds
ondergeschikt gemaakt aan het dweilen met de kraan open door de asielinstroom geen
strobreed in de weg te leggen?
Antwoord 4
Ik realiseer mij zeer wel dat we veel van politiemensen door heel Nederland vragen
en dat zij zich elke dag enorm inzetten voor de veiligheid van iedereen. De identificatie
van asielzoekers is van groot belang om de asielaanvraag zo spoedig mogelijk af te
handelen.
Vraag 6 en 7
Bent u bereid om ervoor te zorgen dat de asielinstroom per gisteren een halt wordt
toegeroepen door de grenzen te sluiten? Zo nee, waarom niet?
Mocht u daarbij verwijzen naar verdragen, bent u bereid die verdragen dan opzij te
leggen met het argument dat uw regering ook (grond)wettelijke verplichtingen heeft
voor wat betreft de veiligheid en het welzijn van alle burgers in Nederland in het
algemeen en de politieagenten in het bijzonder? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6 en 7
Vanwege de opvangcrisis en de grote druk op het aanmeldcentrum in Ter Apel heeft het
kabinet besloten om maatregelen te treffen. Om uit de crisis te komen en te blijven
wordt integraal over de gehele keten gewerkt aan het (tijdelijk) beperken van de instroom
en het versnellen van de doorstroom en uitstroom. De maatregelen aangaande het tijdelijk
beperken van de asielinstroom betreffen het beperken van nareizigers en het tijdelijk
niet hervestigen van nieuwe personen onder de EU-afspraken in het kader van de EU-Turkije
Verklaring. Voor meer informatie omtrent deze maatregelen verwijs ik u naar de brief
die hierover aan uw Kamer gestuurd is.2
Zoals bekend is het kabinet van mening dat het sluiten van de Nederlandse grenzen
geen duurzame oplossing is voor het complexe migratievraagstuk. Het sluiten van de
grenzen zou bovendien zeer ongewenste gevolgen hebben voor Nederlandse ondernemers,
die baat hebben bij onze open economie.
Vanzelfsprekend is elke vorm van overlast en criminaliteit onacceptabel. Samen met
organisaties in de migratieketen, gemeenten, politie en het OM wordt continu ingezet
om de aanpak te versterken. In dat verband heeft het Kabinet structureel 45 miljoen
beschikbaar gesteld om de aanpak van overlast te intensiveren.3 Onderdeel van deze versterkte aanpak is de aanstelling van een Coördinator Nationale
Aanpak Overlast om ervoor te zorgen dat crimineel gedrag en overlast van vreemdelingen
middels dossieropbouw en een strafrechtelijke, repressieve aanpak nog effectiever
wordt. Hierover is uw Kamer op 16 september jl. geïnformeerd.4 Daarnaast zijn de middelen ter beschikking gesteld voor opvanglocaties voor kansarme
asielzoekers en voor intensivering van terugkeer van overlastgevende asielzoekers
door de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). De inzet van deze middelen wordt momenteel
verder uitgewerkt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.