Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over het bericht dat de aanpak van de fileknelpunten op de A4 op de lange baan is geschoven
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake het bericht dat de aanpak van de fileknelpunten A4 op de lange baan is geschoven (ingezonden 15 augustus 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 26 september
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 3861.
Vraag 1
Bent u bekend met de berichtgeving dat de aanpak van de fileknelpunten A4 op de lange
baan is geschoven?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat u boter bij de vis moet leveren bij het faciliteren van de ongebreidelde
immigratie ten gevolge van uw beleid en dat u congestie op de steeds drukker wordende
wegen moet bestrijden? Zo ja, deelt u de mening dat het daarom geen pas geeft om de
met bevolkingsgroei samenhangende files niet op te lossen door de verbreding van de
A4 tussen Leidschendam en Leimuiden uit te stellen, omdat er te weinig rekenmeesters
zijn om de stikstofberekeningen uit te voeren? Kunt u hierop een gedetailleerd antwoord
geven?
Antwoord 2
Ik vind het project A4 Knooppunt Burgerveen-N14 (door u genoemd de A4 tussen Leidschendam
en Leimuiden) een belangrijk project, ondanks het feit dat het project niet in de
lijst met prioritaire projecten is opgenomen. De reden hiervoor is het feit dat het
voor de verkeersdoorstroming beter is om eerst de capaciteit op het traject van de
A4 ter hoogte van Den Haag uit te breiden. Daarom is het project A4 Haaglanden-N14
opgenomen in de lijst met prioritaire projecten. Dit betekent echter niet dat het
project A4 Knooppunt Burgerveen-N14 niet meer zal worden uitgevoerd. Het project zal
meer vertraging oplopen dan bij de prioritaire projecten het geval is.
Elke vier jaar voert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de Integrale
Mobiliteitsanalyse2 (IMA) uit, de opvolger van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse. De IMA brengt
mobiliteits- en bereikbaarheidsopgaven voor de lange termijn in beeld, onder andere
die op ons Hoofdwegennet. Bevolkingsgroei wordt meegenomen in de prognoses, de scenario's
van de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving (WLO) van het Planbureau voor de
Leefomgeving.
De IMA-2021 toont aan dat de automobiliteit in het scenario WLO Hoog toeneemt. Daarom
voer ik diverse wegenprojecten uit ten behoeve van de verkeersdoorstroming.
Zoals u al stelt, zijn er niet voldoende deskundigen beschikbaar voor het uitvoeren
van alle stikstofonderzoeken. Daarom moet ik keuzes maken en de volgorde bepalen waarin
wegenprojecten kunnen worden voorbereid. Dit heb ik toegelicht in de Kamerbrief over
het MIRT van 23 juni jl.3 Het is daarbij onvermijdelijk dat sommige projecten meer vertraging oplopen. Omdat
het gaat om projecten die nodig zijn om Nederland bereikbaar, veilig en leefbaar te
houden, zijn dit geen gemakkelijke keuzes.
Vraag 3
Deelt u de mening dat gebruikers van de A4 dagelijks last hebben van het uitstellen
van de broodnodige infrastructurele investeringen door het kabinet, waarbij forensen
bumper aan bumper muurvast staan en het in de file staan ook het bedrijfsleven veel
geld kost? Zo ja, heeft u de bereidheid om de verbreding alsmede het aanpakken van
de overige file-hotspots op de A4 alsnog doorgang te laten vinden? Kunt u hierop een
gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 3
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan diverse wegenprojecten waarmee
de capaciteit van het wegennet wordt vergroot. Er wordt daarbij gekeken naar het functioneren
van het netwerk als geheel. Capaciteitsuitbreiding is echter niet het enige instrument
dat wordt ingezet om de verkeersdoorstroming te bevorderen.
Zo maakt de rijksoverheid afspraken met werkgevers over het reisgedrag van hun werknemers
en zet het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in op spreiding van verkeer
om te zorgen dat niet iedereen op hetzelfde drukke moment de weg op gaat. Een concreet
voorbeeld hiervan zijn afspraken die zijn gemaakt met acht bedrijven, de gemeente
Den Haag en de provincie Zuid-Holland om te reizen buiten de spits om de positieve
effecten van hybride werken na de coronapandemie vast te houden. Dergelijke afspraken
en maatregelen kunnen op de korte(re) termijn ook de drukte op het door u beschreven
traject verminderen.
Vraag 4
Heeft u bij een negatief antwoord op vraag de bereidheid om de door uw beleid getroffen
bloemen- en plantensector, met veilingen in het Westland en Aalsmeer, te compenseren?
Antwoord 4
De realisatie van het project A4 Burgerveen-N14 was gepland voor 2026 tot en met 2029.4 Door de recente ontwikkelingen op het gebied van stikstof schuift deze planning helaas
op. Dit betekent voor de weggebruikers dat de verbetering van de verkeersdoorstroming
langer op zich laat wachten. Ik acht compensatie hiervoor echter niet opportuun, omdat
er geen sprake is van minder capaciteit. De huidige capaciteit is en blijft beschikbaar.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.