Schriftelijke vragen : Het bericht 'Arbonormen bagagepersoneel Schiphol jarenlang overschreden, deel heeft gezondheidsklachten'
Vragen van de leden Palland en Van der Molen (beiden CDA) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over het bericht «Arbonormen bagagepersoneel Schiphol jarenlang overschreden, deel heeft gezondheidsklachten» (ingezonden 8 september 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van de NOS «Arbonormen bagagepersoneel Schiphol jarenlang
overschreden, deel heeft gezondheidsklachten»1 en zou u willen reflecteren op de conclusies en bevindingen uit dit onderzoek van
NOS en Nieuwsuur?
Vraag 2
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol hun personeel
te zwaar werk (hebben) laten uitvoeren, juist ook na de eis van de Nederlandse Arbeidsinspectie
(de Inspectie) in 2009 dat dit niet meer zou gebeuren, en welke acties bent u hieraan
van plan te verbinden?
Vraag 3
Hoe beziet u de waarschuwing van bedrijfsartsen dat als het werk op dezelfde manier
gedaan blijft worden, de helft van het grondpersoneel een beroepsziekte krijgt, welke
conclusies trekt u hieruit en welke acties bent u van plan hieraan te verbinden?
Vraag 4
Klopt het dat de Inspectie de afgelopen twaalf jaar geen controles heeft uitgevoerd
bij deze bedrijven? Zo ja, kunt u nagaan en uitleggen waarom de Inspectie de afgelopen
twaalf jaar geen controles heeft uitgevoerd op deze problematiek? Hoeveel meldingen
zijn er door de Inspectie ontvangen vanuit bagageafhandelingpersoneel, bedrijfsartsen
en/of vakbonden? Is er opvolging van de meldingen geweest?
Vraag 5
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat de bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol al jarenlang
van deze problematiek afweten zonder hier afdoende naar te handelen?
Vraag 6
Reeds in juli 2021 is er een rapport opgeleverd door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum
(NLR), Ecorys en de Universiteit Leiden, naar aanleiding van een motie vanuit de Tweede
Kamer, waarin de conclusie wordt getrokken dat «de intensievere handhaving van de
arbeidsomstandigheden, een aantal gerichte veiligheidsmaatregelen en een welwillender
houding tegenover vakbondswerk in de sector goede arbeidsverhoudingen en arbeidsomstandigheden
kunnen bevorderen», is hier invulling aan gegeven? Hebben de vakbonden voldoende toegang
tot de werkvloer? Zijn hier signalen over?
Vraag 7
Welke concrete acties wat betreft verbetering van de arbeidsomstandigheden zijn er
gerealiseeerd sinds de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in de brief van 2 november
2021 inzake het voornoemde rapport aangaf een overleg te organiseren met de betrokken
organisaties (onder andere Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV)) welke maatregelen
kunnen worden getroffen en wie welke maatregelen moet oppakken?
Vraag 8
Deelt u de mening dat de onderlinge concurrentie van de vele bagageafhandelingsbedrijven
wat arbeidsomstandigheden betreft een race naar de bodem heeft ingezet waarvan de
werknemers de dupe zijn?
Vraag 9
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie van de leden
Alkaya (SP) en Van der Molen (CDA)2 die toeziet regels te maken om te voorkomen dat nieuwe afhandelaren kunnen concurreren
op arbeidsvoorwaarden, werkomstandigheden en veiligheid, en het aantal afhandelaren
te beperken als betrokken partijen daarom verzoeken? Is het inperken van het aantal
grondafhandelingsbedrijven op Schiphol een overweging nu deze problematiek aanhoudt?
Vraag 10
Hoe kijkt u vanuit uw rol als aandeelhouder – Schiphol is een staatsdeelneming in
beheer van het Ministerie van Financiën – naar het inzetten van een race naar de bodem
wat betreft arbeidsomstandigheden bij (bedrijven die werken voor) deze staatsdeelneming?
Vraag 11
Hoe beziet u de mate van zelfregulering bij Schiphol, waarbij twaalf jaar niet op
locatie door de Inspectie zelf is gecontroleerd? Zou u willen reflecteren in hoeverre
en op welke manier het wenselijk is om uit te gaan van deze mate van zelfregulering
wanneer er sprake is van een race naar de bodem wat betreft arbeidsomstandigheden?
Vraag 12
Hoe beziet u de verantwoordelijkheden van Schiphol en de bagage- en vrachtbedrijven
met betrekking tot de aanschaf en het gebruik van tilhulpen in de kelder?
Vraag 13
Hoe beziet u de oplossingen die de bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol en Schiphol
zelf aandragen? Zijn deze oplossingen afdoende en waarom hebben de betrokken partijen
hier niet eerder op gehandeld?
Vraag 14
Zou u alle mogelijke oplossingen en actielijnen voor het aanpakken van de geschetste
problematiek op een rij willen zetten? Welke acties gaat u uitvoeren om zowel Schiphol
als de bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol op hun verantwoordelijkheid te wijzen
en te helpen bij het aanpakken van deze problematiek?
Indieners
-
Gericht aan
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Gericht aan
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
H.M. Palland, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
H. van der Molen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.