Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over nieuwe onaanvaardbare chaos op Schiphol
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over nieuwe onaanvaardbare chaos op Schiphol (ingezonden 24 mei 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 juni 2022).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 3126.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Schiphol opnieuw toneel van «zeer gevaarlijke» chaos»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat extra en zeer broodnodige handjes van het leger – tijdelijk
– een oplossing kan bieden voor het gigantische personeelstekort op Schiphol, zeker
bij de controleposten en bij de bagagebanden? Zo ja, wilt u uw eerdere blokkade om
het leger in te zetten als de wiedeweerga opheffen en zorgen dat de chaos op Schiphol
subiet tot een einde komt? Kunt u hierop een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 2
Het is primair de verantwoordelijkheid Schiphol om hun personeelstekort op te lossen
of andere maatregelen te nemen om de zaken op orde te krijgen. Vanuit het Rijk zorgen
we voor de inzet van de Koninklijke Marechaussee voor de paspoortcontrole en het uitvoeren
van politietaken op de luchthaven. Overige inzet van het leger is niet aan de orde.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de complete chaos op Schiphol slecht is voor onze economie,
omdat reizigers voor andere vervoersmiddelen en/of concurrente luchthavens zullen
kiezen? Zo ja, wat heeft u de afgelopen gedaan om deze chaos tot het verleden te laten
behoren? Kunt u hierop een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 3
Zoals in de antwoorden op eerdere vragen van uw Kamer is aangegeven2, hecht ik veel waarde aan de goede kwaliteit van dienstverlening waar Schiphol om
bekend staat en waar de luchthaven internationaal een sterke reputatie aan ontleent.
Het bestendigen van een goed verloop van de operatie en een betrouwbare dienstverlening
is niet alleen belangrijk voor de reizigers die via Schiphol reizen, maar ook voor
de concurrentiepositie van Schiphol. Daarom hecht ik er ook zeer aan dat Schiphol
maatregelen neemt om herhaling te voorkomen. Ik heb de luchthaven opgeroepen tot het
nemen van maatregelen en laat mij wekelijks informeren over de voortgang. Zoals ik
aan uw Kamer heb toegezegd informeer ik u over de stand van zaken en de voortgang
die Schiphol maakt met de zomeraanpak. De eerste update heb ik vandaag met uw Kamer
gedeeld3
Vraag 4 en 5
Kunt u een volledig beeld geven wat er de afgelopen maand is gedaan aan werving van
nieuw en broodnodig personeel? Hoeveel bijstandscliënten zijn aan het werk geholpen?
Kunt u hierop een gedetailleerd antwoord geven?
Heeft Schiphol het minimumloon al verhoogd, zodat werken bij de luchthaven aantrekkelijker
wordt? Kunt u hierop een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 4 en 5
Een van de actielijnen om het luchthavenproces beheersbaar te laten verlopen is gericht
op het aantrekken van nieuw personeel. Acties die worden genomen zijn onder meer het
organiseren van een banenmarkt. Deze heeft op 11 juni plaatsgevonden. Ook start een
wervingscampagne voor verschillende beroepen op Schiphol en worden voormalige beveiligers
actief benaderd. Het sociaal akkoord dat Schiphol heeft afgesloten met FNV en CNV
betekent daarnaast een betere beloning voor de vele mensen die op Schiphol werken.
Dit akkoord waarin onder andere zomertoeslag voor de operationele beroepen op Schiphol
is opgenomen, maakt het aantrekkelijker om op Schiphol te werken.
Vraag 6
Wat vindt u van het feit dat luchthavendirecteur Benschop in het Zwitserse Davos duur
zit te tafelen en de interessante meneer aan het uithangen is, terwijl zijn klanten
urenlang in dikke rijen staan en Schiphol het decor is van knokpartijen en onwelwordingen?
Kunt u in uw beantwoording aangeven of en hoe u deze tekortschietende faaldirecteur
gaat berispen of liever nog gaat adviseren om zijn biezen te pakken?
Antwoord 6
Zoals ik ook eerder in het debat heb aangegeven staat voor mij voorop dat Schiphol
de maatregelen treft die nodig zijn om het luchthavenproces in de zomer beheersbaar
te laten verlopen. De positie van de heer Benschop is een zaak van de Raad van Commissarissen.
Daar heb ik als Minister van Infrastructuur en Waterstaat geen directe betrokkenheid
bij.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.