Jaarverslag : Verslag van de commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten over haar werkzaamheden in 2021
36 134 Verslag van de commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten over haar werkzaamheden in 2021
Nr. 1
                   VERSLAG
            
Vastgesteld 16 juni 2022
De commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten heeft de eer verslag uit
                  te brengen over haar werkzaamheden in 2021.
               
De voorzitter van de commissie, Hermans
1. Inleiding
               
De commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (hierna: de commissie) is
                  belast met de parlementaire controle op de geheime aspecten van het overheidsbeleid
                  aangaande de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (hierna: de AIVD) en de Militaire
                  Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (hierna: de MIVD). Omdat de door de verantwoordelijke
                  bewindspersonen aan de commissie verstrekte inlichtingen geheim zijn, vergadert de
                  commissie in beslotenheid. De commissie acht het van belang zich tegenover de Kamer
                  te verantwoorden over de wijze waarop zij de haar door de Kamer toevertrouwde taak
                  heeft uitgevoerd. In dit jaarverslag beoogt de commissie een zo transparant mogelijk
                  overzicht te geven van haar werkzaamheden in 2021.
               
Het jaarverslag gaat in op de taak en de grondslag van de commissie, en geeft een
                  korte toelichting op de verschillende (type) vergaderingen en activiteiten van de
                  commissie, en de stukken die daar behandeld worden. Daarnaast komt de samenstelling
                  en ondersteuning van de commissie aan bod, en de frequentie en opkomst van de vergaderingen
                  in 2021. Tot slot geeft dit verslag een beknopt chronologisch overzicht van de in
                  2021 geagendeerde onderwerpen en (beleids)stukken die de commissie ontving en besprak.
                  Vanwege het staatsgeheime karakter, betreft dit geen uitputtende opsomming van de
                  onderwerpen die in de commissie aan de orde zijn geweest.
               
2. Taak en grondslag van de commissie
               
Uitgangspunt is dat het kabinet informatie over de AIVD en de MIVD zoveel mogelijk
                  openbaar aan de Tweede Kamer verstrekt. In de praktijk gebeurt dit respectievelijk
                  aan de vaste commissies voor Binnenlandse Zaken en Defensie. Wanneer het belang van
                  de staat zich tegen deze verstrekking verzet, biedt de Wet op de inlichtingen- en
                  veiligheidsdiensten 2017 (hierna: de Wiv 2017) de mogelijkheid beide Kamers der Staten-Generaal
                  vertrouwelijk te informeren.1 In de Tweede Kamer gebeurt dit in de commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
                  Dit betekent dat deze commissie in principe alleen kennisneemt van staatsgeheime informatie.
               
Het bestaan en de samenstelling van de commissie is geregeld in het Reglement van
                  Orde van de Tweede Kamer (artikel 7.5). De commissie is belast met de parlementaire
                  controle op de operationele taakuitvoering van de AIVD en de MIVD. Verder bepaalt
                  de Wiv dat de commissie op de hoogte dient te worden gebracht door de verantwoordelijke
                  Ministers van (meldingen van) misstanden bij de AIVD en de MIVD, wanneer staatsgeheime
                  gegevens daarin een rol spelen.2 Sinds de invoering van de Wiv 2017 is dit nog niet voorgekomen.
               
3. Vergaderingen en activiteiten van de commissie
               
De commissie komt minstens één keer per maand bijeen voor vergaderingen, gesprekken
                  en werkbezoeken.
               
Reguliere vergaderingen
In de reguliere vergaderingen worden (beleids)stukken van de Minister van Binnenlandse
                  Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna: de Minister van BZK), de Minister van Defensie
                  en de Minister van Justitie en Veiligheid (hierna: de Minister van J&V) over de AIVD,
                  de MIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (hierna: de
                  NCTV) besproken. Daarnaast worden gerubriceerde stukken van de Commissie van Toezicht
                  op de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (hierna: de CTIVD), de Algemene Rekenkamer
                  en de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (hierna: de TIB) besproken, alsook de
                  reacties van de betreffende Ministers hierop. Tot slot wordt de commissie schriftelijk
                  en mondeling geïnformeerd over actualiteiten, en ontvangt de commissie presentaties
                  over specifieke thema’s of landen.
               
In de regel wonen de betrokken Ministers (BZK, Defensie en J&V), de secretarissen-generaal
                  van het Ministerie van BZK en van Defensie, de (plaatsvervangend) directeur-generaal
                  van de AIVD (vergezeld door maximaal één AIVD-medewerker), de (plaatsvervangend) directeur
                  van de MIVD (vergezeld door maximaal één MIVD-medewerker) en de (plaatsvervangend)
                  NCTV (vergezeld door maximaal één NCTV-medewerker), de vergadering bij.
               
Extra vergaderingen
Extra vergaderingen worden ad hoc ingepland met de betrokken Minister(s), bijvoorbeeld
                  naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis.
               
Gesprekken
Naast de vergaderingen met de Ministers, voert de commissie gesprekken met de CTIVD,
                  de Algemene Rekenkamer en de TIB. De commissie bespreekt dan onder andere de geheime
                  bijlagen bij toezichtsrapporten van de CTIVD, gerubriceerde rapportages van de Algemene
                  Rekenkamer en gerubriceerde brieven van de TIB.
               
Vergaderingen in besloten kring
Bij vergaderingen in besloten kring zijn alleen de commissieleden aanwezig. Deze vergaderingen
                  zijn over het algemeen besluitvormend van aard. Zo neemt de commissie besluiten over
                  haar jaarplanning en haar jaarverslag, over haar werkwijze, en over specifieke onderwerpen
                  die behandeld zijn in de reguliere vergaderingen. Daarnaast benut de commissie deze
                  vergaderingen in besloten kring om de eerstvolgende reguliere vergadering voor te
                  bespreken. Tot slot beslist de commissie over de behandeling van brieven van derden
                  en over verzoeken om inzage in het archief van de commissie, of over de ontvangst
                  van buitenlandse delegaties.
               
Werkbezoeken
De commissie streeft er naar jaarlijks enkele werkbezoeken af te leggen aan de AIVD,
                  de MIVD en/of de NCTV. Daarnaast hebben de commissieleden de mogelijkheid om op individuele
                  basis een werkbezoek af te leggen.
               
Naast de leden van de commissie zijn ook de griffier en de adviseur van de commissie
                  aanwezig bij alle activiteiten.3 De griffier stelt verslagen op van vergaderingen en gesprekken, die de commissie
                  vaststelt in de daarop volgende vergadering. Deze verslagen zijn staatsgeheim gerubriceerd.
               
4. Vergaderstukken van de commissie
               
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van de verschillende (beleids)stukken die de commissie
                  behandelt.
               
4.1 Begrotings- en verantwoordingsinformatie AIVD/MIVD
               
Geïntegreerde Aanwijzing Inlichtingen- en Veiligheid
De Geïntegreerde Aanwijzing Inlichtingen- en Veiligheid (hierna: de GA I&V) beschrijft
                  de behoefte aan inlichtingen vanuit verschillende behoeftestellers. De Minister-President
                  en de Ministers van BZK en van Defensie stellen deze vast, na overleg met de Ministers
                  van J&V en van Buitenlandse Zaken. De GA I&V bestaat uit een openbaar deel dat gepubliceerd
                  wordt in de Staatscourant, en een geheim deel. Het geheime deel bestaat uit de onderzoeksdoelstellingen
                  voor de komende vier jaar en de werkverdeling tussen de AIVD en de MIVD, en wordt
                  in de commissie besproken.
               
Jaarplannen
De Ministers van BZK en van Defensie werken de GA I&V uit in de jaarplannen (onderzoeksplannen)
                  voor respectievelijk de AIVD en de MIVD. Deze jaarplannen zijn vanwege hun inhoud
                  staatsgeheim, maar worden op hoofdlijnen openbaar gemaakt en aan de Tweede Kamer aangeboden
                  (aan de vaste commissies voor Binnenlandse Zaken en voor Defensie). De geheime jaarplannen
                  worden door de Ministers aan de commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
                  aangeboden.
               
Voortgangsrapportages
De AIVD en de MIVD leveren drie keer per jaar een voortgangsrapportage aan (waaronder
                  een geheim jaarverslag). In deze voortgangsrapportages, die staatsgeheim gerubriceerd
                  zijn, leggen de AIVD en de MIVD verantwoording af over de voortgang van de operationele
                  taakuitvoering (zoals vastgesteld in de jaarplannen) over de betreffende periode.
               
Begrotingsbrieven
Wanneer de Tweede Kamer in september de begrotingen van het Ministerie van BZK en
                  het Ministerie van Defensie ontvangt, ontvangt de commissie de begrotingsbrieven voor
                  de AIVD en de MIVD. Deze brieven gaan in op de geheime aspecten van de openbare begrotingen,
                  met aandacht voor de uitsplitsing van het budget over de verschillende onderdelen
                  van de AIVD en de MIVD, en de trends die voor de nationale veiligheid relevant zullen
                  zijn in het aankomende jaar. In een grafische bijlage worden de cijfers voor beide
                  diensten inzichtelijk gemaakt.
               
Jaarverslagen
De AIVD en de MIVD brengen jaarlijks vóór 1 mei gelijktijdig aan beide Kamers der
                  Staten-Generaal een openbaar verslag uit van de manier waarop de AIVD en de MIVD hun
                  taken in het voorafgaande kalenderjaar hebben verricht. Het verslag (ook wel derde
                  voortgangsrapportage genoemd) geeft volgens de Wiv 2017 in ieder geval volledig overzicht
                  van de aandachtsgebieden waarop de dienst zijn activiteiten in het afgelopen jaar
                  heeft gericht en in het lopende jaar zal richten.
               
In het openbare jaarverslag wordt geen melding gedaan van gegevens die zicht geven
                  op: de middelen die de diensten inzetten in concrete gevallen, de geheime bronnen
                  die de diensten aanwenden, en het actuele kennisniveau van de diensten.4 Deze gegevens kunnen de Ministers vertrouwelijk meedelen aan een of beide Kamers
                  der Staten-Generaal. In de praktijk betekent dit dat de Ministers van BZK en van Defensie
                  voor beide diensten een geheim jaarverslag naar de commissie voor de Inlichtingen-
                  en Veiligheidsdiensten sturen.
               
4.2 Overige vergaderstukken
               
De commissie behandelt naast de hierboven genoemde begrotingsstukken, ook de volgende
                  stukken.
               
Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland
De commissie behandelt de staatsgeheime versie van het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland
                  (hierna: het DTN) van de NCTV. Het DTN is onder andere gebaseerd op informatie van
                  de AIVD en de MIVD, en verschijnt twee à drie keer per jaar. De vaste Kamercommissie
                  voor Justitie en Veiligheid behandelt de openbare versie van het DTN.
               
Het Cybersecuritybeeld Nederland
De commissie behandelt ook de gerubriceerde versie van het Cybersecuritybeeld Nederland
                  (hierna: het CSBN). De NCTV publiceert het CSBN één keer per jaar en geeft hiermee
                  inzicht in ontwikkelingen, belangen, dreigingen en weerbaarheid op het gebied van
                  cybersecurity. Het komt tot stand in samenwerking met onder andere de AIVD en de MIVD.
                  De vaste Kamercommissie voor Digitale Zaken behandelt de openbare versie van het CSBN.
               
Inlichtingenbeeld Statelijke Dreigingen
De AIVD en de MIVD stellen in principe eens in de vier jaar het Inlichtingenbeeld
                  Statelijke Dreigingen op. Het vertegenwoordigt de gezamenlijke visie van de diensten
                  over statelijke dreigingen tegen Nederlandse veiligheidsbelangen. De commissie behandelde
                  het inlichtingenbeeld voor het eerst in 2020.
               
Actualiteitenbrieven
De commissie ontvangt van de Ministers van BZK en van Defensie voor iedere reguliere
                  vergadering een actualiteitenbrief. Hierin stelt de AIVD en de MIVD de commissie op
                  de hoogte van actuele gebeurtenissen of ontwikkelingen.
               
Ministerbrieven met aanvullende informatie
De commissie kan de verantwoordelijke Ministers verzoeken om aanvullende informatie
                  over een specifiek onderwerp of onderzoek. Deze informatie wordt soms mondeling gedeeld
                  in een vergadering, maar wordt vaak ook per brief met de commissie gedeeld. De Ministers
                  kunnen ook op eigen initiatief brieven sturen naar de commissie. Daarnaast komt het
                  voor dat de Ministers openstaande toezeggingen afdoen per brief.5 Alle brieven van de Ministers gericht aan de commissie komen op de agenda van de
                  vergadering.
               
Toezichtsrapporten van de CTIVD
Sommige toezichtsrapporten van de CTIVD hebben een geheime bijlage. De betrokken Minister
                  biedt deze aan de commissie aan. De commissie bespreekt het rapport op twee momenten:
               
• In een gesprek met de CTIVD: De CTIVD licht het rapport toe, en beantwoordt eventuele
                        vragen van de commissie. Dit gebeurt in afwezigheid van de Ministers.
                     
• In een reguliere vergadering: De commissie bevraagt de verantwoordelijke Minister
                        over de geheime bijlage van het rapport. Dit gebeurt in afwezigheid van de CTIVD.
                     
Gerubriceerde brieven van de TIB
In 2021 ontving de commissie één gerubriceerde brief van de TIB. Deze is op 25 november
                  met zowel de TIB als de Ministers besproken.
               
Gerubriceerde rapportages van de Algemene Rekenkamer
De commissie behandelt ook stukken van de Algemene Rekenkamer, bijvoorbeeld gerubriceerde
                  brieven bij de resultaten van de verantwoordingsonderzoeken, of geheime bijlagen bij
                  rapporten. Ook deze stukken bespreekt de commissie altijd eerst met de Algemene Rekenkamer,
                  en daarna met de betrokken Ministers.
               
Brieven van derden
Tot slot ontvangt de commissie brieven van burgers en instellingen met vragen, klachten
                  of opmerkingen over de AIVD en de MIVD. De commissie besluit in de vergadering in
                  besloten kring wat er met deze brieven moet gebeuren. De commissie ontving in 2021
                  geen brieven van derden.
               
5. Samenstelling en ondersteuning van de commissie
               
Volgens het Reglement van Orde van de Tweede Kamer,6 bestaat de commissie uit de voorzitters van de vijf grootste fracties. Daarnaast
                  kan de Kamer op voordracht van de commissie besluiten de commissie uit te breiden
                  met nog (maximaal) twee fractievoorzitters. Het Reglement van Orde bepaalt verder
                  dat als een fractievoorzitter afstand doet van zijn of haar lidmaatschap van de commissie,
                  de Kamer op voordracht van de commissie kan besluiten dat een andere fractievoorzitter
                  lid wordt. Tot slot sluit het Reglement van Orde uit dat een lid van de commissie
                  ook tijdelijk Minister kan zijn. Zo kan het voorkomen dat bij een demissionair kabinet
                  na de verkiezingen een Minister of Staatssecretaris ook fractievoorzitter is. Omdat
                  het ongewenst is dat een lid van de commissie zichzelf als gevolg hiervan controleert,
                  bepaalt het Reglement van Orde in deze situaties dat de fractievoorzitter in de commissie
                  (tijdelijk) wordt vervangen door een fractiegenoot.
               
Rekening houdend met bovengenoemde bepalingen, zag de samenstelling van de commissie
                  er gedurende het verslagjaar als volgt uit:
               
De commissie wordt ondersteund door een eigen staf. Deze bestaat uit een griffier,
                  een adviseur en twee commissie-assistenten. De griffier en de adviseur dragen gezamenlijk
                  zorg voor onder andere de voorbereiding en planning van de vergaderingen, en het opstellen
                  van annotaties, adviezen en vergaderverslagen. Ook onderhouden zij contacten met de
                  AIVD, de MIVD, de departementen, de CTIVD, de Algemene Rekenkamer en de TIB. De commissie-assistenten
                  zijn onder andere verantwoordelijk voor het in ontvangst nemen, registreren en versturen
                  van (post)stukken en ook de archivering daarvan. Ook plannen zij de vergaderingen
                  in en nodigen zij de Ministers, commissieleden en derden uit voor de verschillende
                  activiteiten van de commissie. Alle vier de stafleden zijn door de AIVD gescreend
                  en beschikken over een Verklaring van Geen Bezwaar (hierna: een VGB).
               
Ook de Dienst Analyse en Onderzoek (DAO) van de Tweede Kamer ondersteunt de commissie.
                  Voor iedere reguliere vergadering levert een informatiespecialist een overzicht aan
                  van nieuwsberichten gerelateerd aan inlichtingen- en veiligheidsdiensten in binnen-
                  en buitenland. De betreffende informatiespecialist beschikt niet over een VGB en heeft
                  om die reden geen inzicht in de onderwerpen die de commissie bespreekt (anders dan
                  wat na afloop in de jaarverslagen wordt vermeld). De informatiespecialist stelt de
                  overzichten uitsluitend op basis van openbare bronnen op.
               
6. Frequentie en opkomst van de vergaderingen
               
De commissie heeft in 2021 in totaal 21 keer vergaderd:
Aantal vergaderingen in 2021
Reguliere vergaderingen
9
Extra ingeplande vergaderingen (bijvoorbeeld n.a.v. een specifieke gebeurtenis)
1
Gesprekken met de Algemene Rekenkamer
2
Gesprekken met de CTIVD
1
Gesprekken met de TIB
1
Vergaderingen in besloten kring (met alleen de commissieleden)
7
Totaal 2021
21
De frequentie ligt hiermee aanzienlijk hoger dan in 2020, toen de commissie 10 keer
                  bijeenkwam als gevolg van de maatregelen tegen het coronavirus (zie grafiek 1).
               
Grafiek 1
In aanvulling op bovengenoemde vergaderingen, heeft de commissie in 2021 één werkbezoek
                  afgelegd. Tijdens dit werkbezoek aan de NCTV is de commissie uitvoerig gebrieft over
                  de totstandkoming van het DTN en het CSBN. Twee andere in 2021 geplande werkbezoeken
                  zijn geannuleerd.
               
De gemiddelde opkomst van de vergaderingen lag in 2021 op 84% (zie grafiek 2).
Grafiek 2
7. Chronologisch overzicht van door de commissie behandelde onderwerpen en (beleids)stukken
               
11 februari 2021
Reguliere vergadering
Op 11 februari 2021 kwam de commissie bijeen voor een reguliere vergadering met de
                  Ministers van BZK, Defensie en J&V. De commissie stond stil bij het feit dat dit de
                  laatste vergadering van de heer Dijkhoff was als voorzitter.7
Daarnaast gaven de AIVD en NCTV op verzoek van de commissie een presentatie over het
                  veiligheidsbeeld rondom de verkiezingen en het verkiezingsproces. Deze presentatie
                  ging in op de context van de coronamaatregelen, anti-overheidsextremisme, statelijke
                  dreigingen, cyber en de aanpak van de NCTV rondom de verkiezingen.
               
Bij het bespreken van de actualiteitenbrief van de AIVD stelden commissieleden vragen
                  over onder andere AQ in relatie tot Iran, een uitgereisde jihadveteraan die zich in
                  Nederland wilde vestigen, de Terroristenafdelingen (hierna: de TA‘s), wahhabi-salafisme
                  in het onderwijs, vrouwen die via opvangkampen uit Syrië naar Nederland komen en tot
                  slot een Nederlands bedrijf dat slachtoffer was van een cyberaanval uitgevoerd door
                  een statelijke actor. Verder gaf de AIVD een nadere toelichting op de Russische inlichtingenofficieren
                  die in december 2020 Nederland waren uitgezet vanwege spionageactiviteiten.
               
Bij de bespreking van de actualiteitenbrief van de MIVD vroegen commissieleden onder
                  andere naar het bericht dat ISIS aan invloed won in Syrië en naar de rol van de ISIS-coalitie
                  hierin. De Minister van Defensie zegde daarop toe in een volgende vergadering een
                  briefing te geven over ISIS in Syrië. Verder informeerde de MIVD de commissie over
                  verschillende landen die target waren geworden van desinformatie en spionage door
                  een statelijke actor.
               
8 april 2021
Vergadering in besloten kring
Op 8 april kwam de commissie bijeen voor een vergadering in besloten kring. De commissie
                  besprak het conceptjaarverslag van de commissie van het jaar 2020, en stelde deze
                  vast. Daarnaast besprak zij de samenstelling van de commissie. De fractievoorzitter
                  van de SP had laten weten geen plaats te willen nemen in de commissie, waarmee de
                  commissie voor de keuze stond of zij een andere fractievoorzitter wilde voordragen
                  als lid. Daarnaast besprak de commissie de mogelijkheid om uit te breiden met nog
                  eens (maximaal) twee leden. De commissie besloot te wachten met uitbreiding, tot er
                  meer zicht zou zijn op de uitkomst van de (toen nog lopende) formatiegesprekken. Besloten
                  werd de samenstelling in mei opnieuw te agenderen.
               
22 april 2021
Reguliere vergadering
Op 22 april 2021 kwam de commissie bijeen voor een reguliere vergadering met de Ministers
                  van BZK en J&V. Omdat de Minister van Defensie verhinderd was, nam de Minister van
                  BZK waar voor wat betreft de MIVD-onderwerpen.
               
In het kader van de actualiteitenbrief van de AIVD vroegen commissieleden onder andere
                  naar een nadere duiding van een aanhouding van een Syrische statushouder in een Europees
                  land, naar terugkeerders die dat jaar zouden vrijkomen, en naar wat het vervolgtraject
                  voor deze personen inhoudt. Ook werden vragen gesteld over diverse concrete digitale
                  aanvallen gelieerd aan statelijke actoren, over buitenlandse financiering van wahhabi-salafistische
                  instellingen in Nederland en over wahhabi-salafistisch onderwijs, over een rechts-extremistische
                  groepering, en de activiteiten van een buitenlandse inlichtingendienst in Nederland
                  richting dissidenten. Tot slot sprak de commissie over de TA’s en het langetermijnbeleid
                  met het oog op vrijlatingen, en vroegen commissieleden wat daarover in het openbaar
                  gedeeld kon worden.
               
In het kader van de actualiteitenbrief van de MIVD sprak de commissie onder meer over
                  de verhoogde Russische aanwezigheid in de Krim en in het Russisch-Oekraïense grensgebied.
                  Gevraagd werd wat er nodig is voor Rusland om in te grijpen in Oekraïne. Ook stelde
                  de commissie vragen over de verlenging van het Duitse mandaat voor de bijdrage aan
                  de missie Resolute Support (RS) in Afghanistan, en wat daarvan de gevolgen zijn voor
                  de uitzending van Nederlandse militairen naar Afghanistan. De commissie informeerde
                  verder of er al militairen uitgezonden waren vooruitlopend op een artikel 100 brief
                  en het Kamerdebat. Het kabinet gaf aan dat dit noodzakelijk was, maar dat de daadwerkelijke
                  inzet van militairen pas plaats zou vinden na het Kamerdebat.
               
De commissie ontving tot slot twee briefings. De eerste briefing betrof de spionagedreiging
                     tegen de telecomsector door een statelijke actor, een onderwerp dat ook in 2019 en
                     2020 meerdere keren aan de orde was geweest in de commissievergaderingen. Deze briefing
                     werd op initiatief van de AIVD gegeven, naar aanleiding van recente mediaberichten.
                  
Zoals toegezegd in de vergadering van 11 februari, ontving de commissie verder een
                     briefing van de MIVD over ISIS in Syrië. Deze briefing ging in op de strategische
                     en militaire intenties van ISIS, de capaciteit en het strategisch leiderschap van
                     ISIS, de situatie in de vluchtelingenkampen, en tot slot op de verwachtingen voor
                     de komende jaren ten aanzien van de veiligheidsdreiging die ISIS vormt.
                  
27 mei 2021
Reguliere vergadering
Op 27 mei 2021 kwam de commissie bijeen voor een reguliere vergadering met de Ministers
                  van BZK en J&V. Omdat de Minister van Defensie afwezig was, nam de Minister van BZK
                  waarvoor wat betreft de MIVD-onderwerpen. Tijdens deze vergadering kwamen de geheime
                  jaarverslagen van de beide diensten en het DTN van de NCTV uitvoerig aan bod. De actualiteitenbrieven
                  werden vanwege tijdtekort doorgeschoven naar de volgende vergadering.
               
Naar aanleiding van het geheime jaarverslag van de MIVD sprak de commissie over de
                  informatiepositie van de dienst in bepaalde landen. Zo vroeg de commissie naar de
                  gevolgen van de prioritering van bepaalde landenonderzoeken, en of de MIVD ten aanzien
                  van de landen waar beperkt op ingezet kon worden via partnerdiensten aan inlichtingen
                  kon komen. De commissie stelde voor een werkbezoek te plannen om nader geïnformeerd
                  te worden over de contraproliferatie onderzoeken naar Iran en Pakistan, twee landen
                  die ook ter sprake kwamen tijdens de vergadering.8
De commissie vroeg daarnaast om nadere informatie over een in het jaarverslag genoemde
                  operationele activiteit van een buitenlandse inlichtingenofficier, die door de MIVD
                  was waargenomen. Ook stelden commissieleden vragen over specifieke cyberaanvallen
                  en de data die daarbij buit is gemaakt. De MIVD lichtte deze cyberaanvallen toe, en
                  schetste de bredere ontwikkelingen op dit gebied.
               
Ook het geheime jaarverslag van de AIVD werd besproken. Commissieleden vroegen onder
                  andere naar het niet behalen van bepaalde GA-doelstellingen, en hoe en in hoeverre
                  die doelstellingen alsnog gehaald konden worden. Daarnaast zijn er zorgen omtrent
                  ontwikkelingen binnen het rechts-extremisme in het digitale domein besproken. Voor
                  wat betreft de dreiging die uitgaat van terugkeerders en jihadisten die vrijkomen,
                  zegde de AIVD toe een volgende vergadering een briefing te geven over jihadistische
                  activiteiten in Nederland.9 Ook kwam de inlichtingenpositie van de diensten in een bepaald land aan bod. De commissie
                  sprak verder over Russische inlichtingenofficieren die onder een diplomatieke dekmantel
                  werken, en over de vraag wat Nederland hiertegen zou kunnen en moeten doen. De Minister
                  van BZK zegde toe hier op een later moment op terug te komen.
               
Naast de geheime jaarverslagen werd het geheime DTN54 besproken. Naar aanleiding van
                  berichtgeving over een steekincident op de TA, besteedde de commissie aandacht aan
                  de TA’s. Ook besprak de commissie ontwikkelingen met betrekking tot een rechts-extremistische
                  groep en een andere (nieuwe) generatie rechts-extremisten. Tot slot sprak de commissie
                  uitgebreid over de ondermijnende boodschap in enkele informele buitenschoolse lesprogramma’s,
                  en over wat er ten aanzien van dit onderwerp in het openbaar, dan wel vertrouwelijk,
                  gedeeld zou kunnen worden. Benadrukt werd dat het van belang is scherp te blijven
                  houden wat openbaar gedeeld kan worden, ten behoeve van het openbare debat. Tegelijkertijd
                  werd gesteld dat informatie die geheim is, ook geheim moet blijven en als zodanig
                  behandeld moet worden in de commissie.
               
Vergadering in besloten kring
De commissie sprak opnieuw over eventuele uitbreiding van de commissie. Besloten werd
                     de balans opnieuw op te maken na het zomerreces.
                  
Naar aanleiding van de bespreking van het DTN in de reguliere vergadering, sprak de
                     commissie haar zorgen uit over de dreiging op enkele onderwerpen en de vraag in hoeverre
                     informatie gederubriceerd kon worden ten behoeve van het openbare debat. Omdat ten
                     aanzien van het DTN niet alle vragen in de vergadering van 27 mei aan bod waren gekomen,
                     werd besloten het DTN in de volgende vergadering opnieuw te agenderen. Daarnaast werd
                     besloten een werkbezoek in te plannen met de NCTV, met aandacht voor de totstandkoming
                     van het DTN. Dit werkbezoek heeft op 13 september 2021 plaatsgevonden.
                  
17 juni 2021
Vergadering in besloten kring
In besloten kring besprak de commissie mogelijke onderwerpen voor nog in te plannen
                  werkbezoeken. Verder besloot de commissie voorafgaande aan een reguliere vergadering
                  waar grotere vergaderstukken op de agenda staan, in besloten kring bijeen te komen
                  om de agenda voor te bespreken.
               
Gesprek met de Algemene Rekenkamer
Onderwerp van gesprek was het Rapport Slagkracht AIVD en MIVD van de Algemene Rekenkamer, naar de gevolgen van de implementatie van de Wiv 2017
                  voor de slagkracht van de AIVD en de MIVD.10 Het betrof een openbaar rapport, dat door de Algemene Rekenkamer werd toegelicht
                  op die onderdelen die niet in de openbaarheid besproken konden worden. De commissie
                  sprak met de Algemene Rekenkamer over het spanningsveld tussen openbaar en niet-openbaar,
                  en de mogelijkheden de genoemde voorbeelden al dan niet vertrouwelijk breder met de
                  Kamer te delen.
               
Reguliere vergadering
Op 17 juni 2021 kwam de commissie ook bijeen voor een reguliere vergadering met de
                  Minister van BZK, de Minister van Defensie en de Minister van J&V.
               
Omdat ten aanzien van het DTN niet alle vragen in de vergadering van 27 mei aan bod
                  waren gekomen, stond het DTN opnieuw geagendeerd. De commissie sprak wederom over
                  de TA’s, over de mogelijke risico’s die uitgaan van gedetineerden op de TA’s na vrijlating
                  en hoe hiermee om te gaan. De AIVD en NCTV lichtten dit toe, voor zover het geheime
                  informatie betrof. Tot slot verzocht de commissie een briefing over de strategie van
                  de AIVD ten opzichte van de jihadistische beweging in Nederland.11
Naar aanleiding van het gesprek met de Algemene Rekenkamer voorafgaand aan de reguliere
                  vergadering, besprak de commissie het Rapport Slagkracht AIVD en MIVD met de Ministers van BZK en Defensie. De commissie sprak met de Ministers over de
                  wijze waarop de urgentie voor dit vraagstuk beter inzichtelijk zou kunnen worden gemaakt,
                  bijvoorbeeld door de vaste Kamercommissies hierover vertrouwelijk bij te praten. De
                  commissie besloot dit onderwerp een volgende keer opnieuw te agenderen.
               
De Minister van Defensie en de Directeur MIVD (hierna: DMIVD) informeerde daarnaast
                  de commissie op haar verzoek over de ontwikkelingen rondom de internationale oplossing
                  voor wat betreft het satellietgrondstation NSO in Burum.12
Naar aanleiding van de actualiteitenbrief van de AIVD stelde de commissie opnieuw
                  vragen over de bewegingsvrijheid van een terroristische organisatie in een bepaald
                  land, en welke informatie daarvan openbaar kan.13 Daarnaast vroeg de commissie naar de aankomende verkiezingen in Iran en de mogelijke
                  impact daarvan op de regio. De Directeur-Generaal AIVD (hierna: DG AIVD) zegde toe
                  hier op een later moment uitgebreider op terug te komen. Ook werd er gesproken over
                  het toenemende aantal cyberaanvallen en hacks door bepaalde landen. Voor wat betreft
                  de ontwikkelingen ten aanzien van rechts-extremisme, sprak de DG AIVD zijn zorgen
                  uit over de toename van het accelerationisme in Nederland. Hij zegde toe daar een
                  briefing over te geven in de volgende vergadering. Tot slot bracht de Minister van
                  BZK naar aanleiding van een verwachte uitzending van Argos een casus ter sprake die
                  in 2018 op verschillende momenten in de commissie besproken was. Het betrof de zogeheten
                  «casus Iran», over aanwijzingen van de AIVD voor de betrokkenheid van Iran bij de
                  moord op Ahmad Nissi in 2017.14 Informatie die de Minister vervolgens deelde, had volgens de commissie in 2018 al
                  met haar moeten worden gedeeld. De commissie vroeg daarom om een nadere, schriftelijke
                  duiding van de casus.
               
1 juli 2021
Vergadering in besloten kring
De commissie sprak in besloten kring over de casus Iran, die aansluitend in de reguliere
                     vergadering ook met de Minister van BZK besproken zou worden. Naar aanleiding van
                     een brief van de Minister van BZK over deze casus, deelden de leden de mening dat
                     de commissie in 2018 onvolledig was geïnformeerd door het kabinet.
                  
Daarnaast besloot de commissie voortaan voorafgaand aan iedere reguliere vergadering
                     een half uur in besloten kring te vergaderen, met als doel de agenda en de te behandelen
                     vergaderstukken voor te bespreken. Tot slot besprak de commissie de wens om de TIB
                     en eventueel de Evaluatiecommissie Wiv (Jones-Bos) uit te nodigen om van gedachten
                     te wisselen over de knelpunten onder de huidige Wiv.
                  
Reguliere vergadering
Op 1 juli 2021 kwam de commissie bijeen voor een reguliere vergadering met de Minister
                  van BZK. De Ministers van Defensie en J&V waren verhinderd.
               
Naar aanleiding van de vergadering van 27 mei en de daaropvolgende brief van de Minister
                  van BZK, werd een uitgebreidere toelichting gegeven door de Minister van BZK en de
                  DG AIVD op de casus Iran. Commissieleden vroegen specifiek door over de informatievoorziening
                  aan de Kamer, die volgens hen onvolledig was geweest. De commissie benadrukte dat
                  zij zo open en transparant mogelijk geïnformeerd dient te worden, zodat de commissie
                  haar controlerende taak namens de Kamer zo goed mogelijk kan uitvoeren. De Minister
                  van BZK gaf aan dat het nooit de intentie is geweest om de commissie niet te informeren.
                  Aan de wijze van informeren lagen in de aan de commissie verzonden brief bekende overwegingen
                  ten grondslag.
               
Tijdens deze vergadering werden ook de eerste voortgangsrapportages voor 2021 van
                  de diensten besproken. Ten aanzien van de voortgangsrapportage van de MIVD, vroeg
                  de commissie onder meer naar de veranderende activiteiten van de MIVD met betrekking
                  tot Afghanistan, naar rechts-extremisme onder sollicitanten binnen de krijgsmacht,
                  naar de gevolgen van Covid-19 voor het werk van de MIVD, en naar het zicht van de
                  dienst op de cyberactiviteiten van China. Ook werd gesproken over economische veiligheid
                  in Nederland in brede zin. Een commissielid verzocht een briefing over risico’s in
                  het kader van economische veiligheid, om een breder beeld te krijgen van de mate van
                  deze dreiging. Daarop zegde de DMIVD toe een briefing te geven over dit onderwerp.15
Naar aanleiding van de voortgangsrapportage van de AIVD, werd onder andere gesproken
                  over de benodigde extra investeringen in technologie en dataverwerking bij beide diensten.
                  De DG AIVD lichtte toe dat de diensten werken aan een gezamenlijk dataplatform. Ook
                  werden vragen gesteld over de inlichtingenpositie van de dienst met betrekking tot
                  Wit-Rusland en de Baltische Staten.
               
Tot slot kwam ook de Wiv 2017 aan bod en de constatering van de diensten dat de (interpretatie
                  van de) Wiv 2017 leidt tot beperkingen in het onderzoek naar de dreiging van landen
                  met een offensief cyberprogramma tegen Nederland. De commissie vroeg de diensten een
                  volgende keer concreet aan te geven welke knelpunten er zijn.
               
Wegens tijdsgebrek werden de actualiteitenbrieven van de AIVD en de MIVD doorgeschoven
                  naar de volgende vergadering.
               
Afsluitend gaven de DG AIVD en de plaatsvervangend NCTV een briefing over rechts-extremisme.
                  Daarbij gingen zij specifiek in op de relatief nieuwe dreiging voor Nederland van
                  accelerationistische netwerken. Commissieleden vroegen in reactie op de briefing onder
                  andere naar de connectie met psychosociale problematiek onder deze groepen, de manier
                  waarop de diensten hierop anticiperen en naar de mogelijke toename van dit fenomeen.
               
9 september 2021
Op 9 september 2021 kwam de commissie bijeen voor een extra vergadering met de Minister
                  van BZK, de Minister van Defensie en de Minister van J&V, naar aanleiding van de situatie
                  in Afghanistan. Voorafgaand aan deze extra vergadering had de commissie enkele vragen
                  voorgelegd aan de Ministers.
               
De commissie benadrukte in deze vergadering geïnformeerd te willen worden over datgene
                  dat niet publiek gedeeld kon worden. De DMIVD gaf een uitgebreide toelichting op de
                  tijdlijn van de gebeurtenissen in Afghanistan, aan de hand van de inlichtingenpositie
                  van de MIVD. Daarnaast gingen de DMIVD, de DG AIVD en de NCTV in op de door de commissie
                  gestelde vragen. Door de commissie werd doorgevraagd op de inlichtingenpositie van
                  de diensten in Afghanistan.
               
Daarnaast vroeg een commissielid waarom een bepaald (ander) land niet was opgenomen
                  in de GA I&V. Dit commissielid vroeg de Ministers de intentie om dit land wel op te
                  nemen in de GA, schriftelijk mede te delen aan de commissie.
               
16 september 2021
Vergadering in besloten kring
Omdat de commissie niet compleet was, werd voorgesteld alle agendapunten door te schuiven
                  naar de vergadering in besloten kring van 30 september.
               
Reguliere vergadering
Op 16 september 2021 kwam de commissie bijeen voor een reguliere vergadering met de
                  Minister van BZK en de Minister van J&V. Omdat de Minister van Defensie afwezig was,
                  nam de Minister van BZK waar voor wat betreft de MIVD-onderwerpen.
               
In deze vergadering stond het staatsgeheim gerubriceerde CSBN 2021 centraal. De NCTV
                  gaf een toelichting op dit rapport, en ging daarbij onder andere in op de intenties
                  van statelijke actoren die spionageaanvallen uitvoeren, hun motivatie daarvoor en
                  de gegevens die bij dergelijke aanvallen kunnen worden buitgemaakt. De diensten gaven
                  inzicht in de wijze waarop zij onderzoek doen naar deze aanvallen en de cybercapaciteiten
                  van deze landen.
               
De commissie besteedde in deze vergadering opnieuw aandacht aan de Wiv 2017. De commissie
                  vroeg de diensten waar de Wiv 2017 specifiek in de weg zit, of er een potentieel risico
                  voor de nationale veiligheid is, en of er mogelijke tussenoplossingen zijn in aanloop
                  naar een noodzakelijke wetswijziging.16
30 september 2021
Vergadering in besloten kring
In de vergadering in besloten kring sprak de commissie over de door de diensten gemelde
                     knelpunten van de Wiv. De commissie besloot gesprekken in te plannen met de diensten,
                     de CTIVD, de TIB en eventueel de evaluatiecommissie Jones-Bos om verder van gedachten
                     te wisselen.
                  
Daarnaast sprak de commissie over haar werkwijze, onder andere over de opzet van de
                     reguliere vergaderingen, en over de wens een gevraagde briefing over de strategie
                     van de AIVD ten opzichte van de jihadistische beweging in Nederland om te zetten in
                     een werkbezoek.
                  
Gesprek met Algemene Rekenkamer
In een gesprek met de Algemene Rekenkamer stonden de begrotingsbrieven van de AIVD
                  en de MIVD centraal. De President van de Algemene Rekenkamer gaf aan dat het een verbetering
                  is dat de commissie sinds een aantal jaar de begrotingsbrieven van de diensten ontvangt,
                  en dat deze ook tijdig in de commissie worden behandeld. Ten aanzien van de begrotingsbrieven
                  van 2022, lichtte hij toe wat hem opviel en welke informatie volgens hem nog ontbrak.
                  Ook kondigde de Algemene Rekenkamer een nieuw onderzoek aan.
               
Reguliere vergadering
Op 30 september 2021 kwam de commissie bijeen voor een vergadering met de Minister
                  van BZK, de Minister van Defensie en de Minister van J&V.
               
Deze vergadering ving aan met de begrotingsbrieven van de diensten. De commissie besprak
                  de toenemende samenwerking tussen de diensten, en wat dit betekent voor de kostenverdeling
                  en de (verdeling van) ministeriële verantwoordelijkheid. De commissie vroeg daarnaast
                  naar de gevolgen voor de kosten nu de gezamenlijke huisvesting van de diensten op
                  de Frederikkazerne niet doorgaat.17 De Minister van BZK zegde toe hierop terug te komen, voor zover dit niet in de openbaarheid
                  gedeeld kan worden. De commissie informeerde verder naar waar extra middelen in bepaalde
                  onderzoeken voor gebruikt zouden worden. Ook werd in deze vergadering opnieuw stilgestaan
                  bij de door de diensten gesignaleerde knelpunten in de Wiv 2017.
               
Op de agenda stond daarnaast een brief van de Ministers van BZK en Defensie over het
                  niet expliciet opnemen van een bepaald land in de Geïntegreerde Aanwijzing. Hierom
                  was door een commissielid gevraagd in de extra vergadering van 9 september. De commissie
                  gaf aan dat de brief niet voldeed aan het verzoek dat toen was gedaan. De Minister
                  van BZK zegde toe de commissie een nieuwe brief te doen toekomen.
               
De commissie besprak ook een brief van de Ministers van BZK en Defensie waarin nadere
                  duiding werd gegeven van openbare berichtgeving over Pegasus-hacksoftware. In de vergadering
                  beantwoordde de Minister van BZK een aantal vragen die gesteld waren in het publieke
                  debat, maar die zij niet in de openbaarheid kon antwoorden.18
Naar aanleiding van de actualiteitenbrief van de MIVD, sprak de commissie onder andere
                  over de activiteiten van Rusland bij de Poolse grens. Gevraagd werd hoe dit geduid
                  moest worden. De DMIVD gaf een toelichting op de inlichtingenpositie van de dienst.
               
Naar aanleiding van de actualiteitenbrief van de AIVD, sprak de commissie onder andere
                  uitgebreid over de aanhoudingen in Eindhoven op donderdag 23 september 2021, waarbij
                  negen jihadisten waren aangehouden op verdenking van het voorbereiden op een terroristisch
                  misdrijf.19 De DG AIVD gaf een toelichting op het onderzoek van de dienst dat uiteindelijk leidde
                  tot de aanhoudingen.
               
Tot slot zegde Minister van BZK op verzoek van de commissie een brief toe over een
                  applicatie die door de diensten wordt gebruikt.
               
12 oktober 2021
Vergadering in besloten kring
Op 12 oktober 2021 kwam de commissie bijeen voor een besloten vergadering. Hier wisselden
                  de commissieleden nader van gedachten over de eerder besproken knelpunten in de Wiv
                  2017.
               
11 november 2021
Reguliere vergadering
Op 11 november 2021 kwam de commissie bijeen voor een vergadering met de Ministers
                  van BZK, Defensie en J&V.
               
Op verzoek van een afwezig commissielid, schoof de commissie de bespreking van het
                  DTN nr. 55 door naar de volgende vergadering. Met de Ministers van BZK en Defensie
                  sprak de commissie nader over de knelpunten in de Wiv 2017.
               
Verder werd in deze vergadering de gevraagde brief met nadere informatie over een
                  applicatie die door de diensten wordt gebruikt besproken, en een brief van de Minister
                  van BZK over berichtgeving over de arrestatie van een Nederlander in Kabul, die in
                  sommige mediaberichten werd gelinkt aan een aanslag door ISIS op een ziekenhuis in
                  Kabul.
               
Vergadering in besloten kring
Na afloop van de vergadering sprak de commissie in besloten kring. Besloten werd de
                  CTIVD en de TIB afzonderlijk van elkaar uit te nodigen voor een gesprek om van gedachten
                  te wisselen over de knelpunten in de Wiv 2017.
               
25 november 2021
Gesprek met CTIVD
In een gesprek met de CTIVD stond de Wiv 2017 op de agenda, en de geheime bijlage
                  bij een toezichtsrapport van de CTIVD over het verstrekken van persoonsgegevens aan
                  buitenlandse diensten met een verhoogd risicoprofiel door de AIVD en de MIVD.20 Daarnaast werd een CTIVD-rapportage in het kader van toezicht op detectiedienstverlening
                  door de AIVD en de MIVD besproken.21
Gesprek met TIB
Ook met de TIB besprak de commissie de Wiv 2017, waaronder een brief van de TIB over
                  dit onderwerp.
               
Reguliere vergadering
Op 11 november 2021 kwam de commissie bijeen voor een vergadering met de Ministers
                  van BZK, Defensie en J&V.
               
In het kader van het DTN nr. 55 vroeg een lid naar de informatiepositie van de AIVD
                  op een specifiek onderdeel. Ook sprak de commissie nader met de diensten en de Ministers
                  van BZK en van Defensie over de Wiv 2017.
               
Verder stonden de eerdergenoemde stukken van de CTIVD op de agenda: de geheime bijlage
                  bij een toezichtsrapport van de CTIVD over het verstrekken van persoonsgegevens aan
                  buitenlandse diensten met een verhoogd risicoprofiel door de AIVD en de MIVD, en de
                  rapportage in het kader van toezicht op detectiedienstverlening door de AIVD en de
                  MIVD.
               
In deze vergadering werd daarnaast aandacht besteed aan de voortgangsrapportages van
                  de diensten. Met betrekking tot de voortgangsrapportage van de AIVD vroeg de commissie
                  onder andere naar de inzet van bepaalde middelen, het voorzitterschap van Nederland
                  van Club de Berne, cyberaanvallen op Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen,
                  de inlichtingenpositie op een bepaald land en het niet realiseren van bepaalde doelstellingen.
                  Naar aanleiding van de voortgangsrapportage van de MIVD, stelde de commissie vragen
                  over het niet behalen van een doelstelling op een bepaald land, en de prioritering
                  bij de MIVD.
               
Ondertekenaars
- 
              
                  
, - 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, Tweede Kamerlid