Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Werner over de uitzending van Kassa over digitale toegankelijkheid en verdere verantwoordelijkheden rond een toegankelijke samenleving
Vragen van het lid Werner (CDA) aan de Staatssecretaris en Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister voor Langdurige Zorg en Sport over de uitzending van Kassa over digitale toegankelijkheid (ingezonden 24 mei 2022).
Mededeling van Minister Helder (Langdurige Zorg en Sport) (ontvangen 13 juni 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van het tv-programma Kassa d.d. 23 mei 2022 over digitale
toegankelijkheid?
Vraag 2
In hoeverre zijn de verhalen over websites en apps die niet toegankelijk zijn voor
bijvoorbeeld mensen met een handicap, zoals in de uitzending naar voren kwamen, u
bekend? Welke signalen ontvangt u hierover zelf en van wie? Herkent u dat Nederland
steeds meer digitaliseert, maar dat de kloof tussen mensen die wel en die niet mee
kunnen doen, zoals ouderen, mensen met een handicap of laaggeletterden, steeds groter
wordt? Wat zijn hiervan, volgens u, de oorzaken?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat ondanks wetgeving, zoals het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid
overheid uit 2018, websites en apps van veel (semi-)overheidsinstellingen niet of
onvoldoende digitaal toegankelijk zijn? Deelt u de mening dat het uitermate wrang
is dat bijvoorbeeld een reisapp als Valys, die er is voor mensen met een handicap,
niet goed werkt, juist voor mensen met een handicap? Welke acties onderneemt u momenteel
om de (digitale) toegankelijkheid van overheden, en het bewustzijn hierover, te verbeteren,
bijvoorbeeld door (lokale) overheden aan te moedigen om binnen hun organisaties iemand
aan te stellen die zich hier op de werkvloer mee bezighoudt? Deelt u de mening dat
extra inzet nodig is? Op welke manieren wordt hierbij gebruik gemaakt van kennis uit
de praktijk, van ervaringsdeskundigen, zoals mensen met een handicap, die kunnen adviseren
en helpen met testen?
Vraag 4
Welke bewindspersoon is verantwoordelijk voor een toegankelijke samenleving? Hoe zorgt
deze bewindspersoon ervoor dat alle departementen hiermee aan de slag zijn en wetgeving
vlot en integraal wordt in- en uitgevoerd?
Vraag 5
Hoe kunnen bedrijven worden geholpen en ondersteund om, vooruitlopend op de European
Accessibility Act, hun websites, apps en digitale producten en diensten voor iedereen
toegankelijk te maken? Welke mogelijkheden hebt u om een website als https://ismijnsitetoegankelijk.nl, een initiatief van MKB-Nederland, Stichting Accessibility en Thuiswinkel.org, onder
de aandacht van het brede bedrijfsleven te brengen?
Vraag 6
Bent u bereid een regeringscommissaris voor toegankelijkheid te benoemen, iemand die
toegankelijkheid een gezicht geeft en die zich ervoor gaat inzetten dat we allemaal
mee kunnen doen in onze samenleving, zoals op een makkelijke manier gebruik maken
van internet, van het openbaar vervoer, het binnengaan van gebouwen of het bezoeken
van evenementen?
Mededeling
De vragen van het lid Werner (CDA) over de uitzending van Kassa over digitale toegankelijkheid
en verdere verantwoordelijkheden rond een toegankelijke samenleving (2022Z10261) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat afstemming ten behoeve van de beantwoording meer tijd
vergt.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.