Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op de vragen van het lid Van Haga over de bereikbaarheid in Den Helder en de Kop van Noord-Holland
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over bereikbaarheid Den Helder/Noordkop (ingezonden 16 mei 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en van Staatssecretaris
Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 13 juni 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat het droevig is gesteld met de bereikbaarheid van Den
Helder en de Kop van Noord-Holland, onder andere de N9, het spoor tussen Alkmaar en
Den Helder, de aansluiting van de N9 op de A7 en het busvervoer?
Antwoord 1
De opgaven voor personenvervoer in de Kop van Noord-Holland zijn bekend. Uit de Integrale
Mobilteitsanalyse 2021 (IMA)1 blijkt er in zowel het scenario WLO-Laag als in het scenario WLO-Hoog een bereikbaarheidsopgave
te zijn in Den Helder en de Kop van Noord-Holland. Dit komt omdat in minder verstedelijkte
gebieden, zoals het noorden van Noord-Holland, de bereikbaarheid van banen verslechtert.
Gemiddeld zijn er al minder banen binnen bereik, en met name in het scenario WLO-Laag
neemt het aantal banen en voorzieningen nog verder af. Ook het aantal inwoners daalt
in dit scenario. Ook in het scenario WLO-Hoog daalt de bereikbaarheid van banen en
voorzieningen.
Er is in mindere mate sprake van verzadiging van het wegennet en de daaruit voorvloeiende
congestie (ten opzichte van de meer verstedelijkte gebieden), maar omdat het aantal
banen niet of minder sterk groeit, daalt de bereikbaarheid van banen en voorzieningen.
Overigens betekent de afname van de bereikbaarheid niet dat er capaciteitsknelpunten
voorkomen op de weg of op het spoor (zie de beantwoording op vraag 2, 3 en 4).
Vraag 2 en 4
Wat is de status van het verbreden van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder in een vierbaansweg
langs het Noordhollandsch Kanaal? Kunt u een gedetailleerd antwoord geven, ook op
de vraag wat u heeft gedaan met de studie van de provincie Noord-Holland waaruit blijkt
dat het verbreden van de N9 een optie is voor het verbeteren van de bereikbaarheid?
Wanneer wordt de aansluiting van de N9 op de A7 gerealiseerd? Kunt u een gedetailleerd
antwoord geven?
Antwoord 2 en 4
Momenteel zijn er geen plannen om de N9 tussen Alkmaar en Den Helder te verbreden
tot een vierbaansweg (2x2) langs het Noordhollandsch Kanaal en om de aansluiting van
de N9 op de A7 te realiseren.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft kennis genomen van de
quickscan (de studie) van de provincie Noord-Holland, waarin zowel de verdubbeling
van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder als de verbinding van de A7 met de N99 (ook
wel de N77) zijn onderzocht. Zoals eerder aangegeven in het Algemeen Overleg MIRT
van 12 juni 2019, vormde dit onderzoek geen aanleiding om deze projecten op te nemen
in het MIRT. Uit de quickscan is gebleken dat de IC-verhoudingen (de verhouding tussen
intensiteit en capaciteit) nagenoeg overal kleiner zijn dan 0.7. Dit is een gemiddelde
en betekent dat hier doorgaans nauwelijks congestie en reistijdverlies optreedt; vanaf
een I/C waarde van 0.9 of hoger wordt gesproken over structurele filevorming. Op de
N9 bevinden zich dus geen prioritaire knelpunten op het gebied van doorstroming op
grond waarvan vanuit het Rijk een investering te rechtvaardigen is.
Ook zijn in het coalitieakkoord «Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst»
geen specifieke middelen toegevoegd voor het MIRT-programma. Wel is € 7,5 miljard
toegekend voor de ontsluiting van (grootschalige) woningbouwgebieden. Voor de toekenning
van deze middelen wordt samen met het Ministerie van BZK en de regionale partners
een integrale afweging gemaakt. Momenteel ligt het niet in de lijn der verwachtingen
dat de N77 – of de verbreding van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder – gefinancierd
zal worden uit de € 7,5 miljard voor de ontsluiting van de woningbouwgebieden.
Vraag 3
Wat is de status van de verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder? Kunt
u een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 3
Er zijn geen plannen voor de verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder.
In de bestaande situatie kunnen tot vier treinen per uur per richting gereden worden.
Dit is ruim voldoende voor de huidige en de in de toekomst voorziene reizigersvraag.
Wel heeft de provincie Noord-Holland aan IenW laten weten dat zij samen met NS en
ProRail een ontwikkelagenda (met tienpuntenplan) voor de lijn van Schagen tot Den
Helder maakt, waarin vooruit wordt gekeken naar hoe deze lijn zich in de toekomst
ontwikkelt.
Vraag 5
Wat is er gedaan ter verbetering van het busvervoer in de regio Noordkop? Kunt u een
gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 5
Het busvervoer in de regio Noordkop is onderdeel van de concessie Noord-Holland Noord.
Deze concessie is de verantwoordelijkheid van de provincie Noord-Holland.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.