Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over de grootschalige vervuiling van oceaan en atmosfeer veroorzaakt door de (internationale) scheepvaart
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de grootschalige vervuiling van oceaan en atmosfeer veroorzaakt door de (internationale) scheepvaart (ingezonden 11 mei 2022).
Mededeling van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 1 juni 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de verschillende manieren, naast de uitstoot van broeikasgassen,
waarop de (internationale) scheepvaart de oceaan en de atmosfeer vervuilt?
Vraag 2
Bent u bekend met het vervuilende gebruik van (open loop)1 scrubbers ook wel gaswassers genaamd?
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat de inzet van scrubbers tot doel heeft om de zwavel die in de
brandstof zit (en niet meer uitgestoten mag worden naar de atmosfeer) in zee te lozen?
Zo nee, wat is dan het doel?
Vraag 4
Vind u het verplaatsen van vervuiling van de lucht naar de zee een goede aanpak voor
een milieuprobleem?
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat, vanwege de aanscherping van de zwavelemissienorm2, de eigenaren van grote schepen eigenlijk twee keuzes hebben, namelijk overstappen
op (70–100% duurdere)3 brandstoffen met lage zwavelgehaltes4 of het installeren van een dure5 scrubber waarmee de zwavel gedumpt kan worden in de zee?
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat er massaal gekozen wordt voor scrubbers (van 243 scrubbers in
2015 naar 4300 in 2020)?6
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat er de afgelopen jaren 12 miljard euro is geïnvesteerd in het
installeren van scrubbers, een technologie die weinig anders doet dan het lozen in
zee van zwavel, PAK’s, nitraten, nitrieten, fijnstof en zware metalen zoals nikkel,
lood, koper en kwik?7 8
Vraag 8
Kunt u bevestigen dat zware metalen niet biologisch afbreekbaar zijn en zich daarom
ophopen in het milieu? Deelt u de mening dat de vervuiling dus naar nul moet? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 9
Kunt u bevestigen dat de lozingen volgens wetenschappelijke studie «severe toxic effects»
hebben en worden geduid als een heksenketel van ongewenste giftige stoffen?9
Vraag 10
Kunt u aangeven hoe het kan dat het RIVM dan tot de conclusie komt dat niet verwacht
wordt dat er onacceptabele effecten op het ecosysteem zullen zijn?10
Vraag 11
Waarom heeft het RIVM de reeds aanwezige vervuiling niet meegenomen in haar onderzoek?11
Vraag 12
Welke mate van verdunning heeft het RIVM gebruikt voor het bestuderen van de toxische
effecten op waterorganismen?
Vraag 13
Kunt u ook bevestigen dat wereldwijd cruiseschepen al voor 34%12 en binnenkort zelfs 50%13 zijn uitgerust met scrubbers? Deelt u de mening dat dit extra schadelijk is omdat
cruiseschepen vaak komen op locaties met bijzondere en kwetsbare (onderwater)natuurwaardes?
Vraag 14
Wat was, aangaande het gebruik van scrubbers, de inzet begin april van Nederland bij
de Subcommittee on Pollution Prevention and Response? Wat zal de inzet zijn bij de
volgende bijeenkomst?
Vraag 15
Kunt u bevestigen dat er binnen de International Maritime Organization (IMO) geen
bindende afspraken zijn gemaakt over scrubbers? Kunt u bevestigen dat de normen uit
de 2021 Guidelines For Exhaust Gas Cleaning Systems slechts aanbevelingen zijn? Klopt
het dat er geen normen zijn opgenomen voor zware metalen?14
Vraag 16
Waarom heeft Nederland nog niet, zoals vele andere landen15, wettelijke beperkingen opgelegd aan het gebruik van (open loop) scrubbers?
Vraag 17
Kunt u bevestigen dat zelfs in en nabij Particularly Sensitive Sea Area’s (beschermde
natuurgebieden) volop gebruik gemaakt wordt van scrubbers? Acht u dat wenselijk?
Vraag 18
Kunt u bevestigen dat Nederland, conform de Rijkswet instelling exclusieve economische
zone, de rechtsmacht heeft ten aanzien van de bescherming en het behoud van het mariene
milieu?
Vraag 19
Kunt u bevestigen dat Nederland het internationale recht op vrije doorvaart mag beperken
in het geval er sprake is van «wilful» of «opzettelijke» vervuiling?16 Deelt u de mening dat er hier sprake is van opzettelijke vervuiling? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 20
Bent u bereid een verbod in te stellen op het gebruik van (open loop) scrubbers in
de Nederlandse exclusieve economische zone? Zo nee, waarom niet?
Vraag 21
Bent u bereid binnen de Europesen Unie en de IMO een verbod op het gebruik van (open
loop) scrubbers te bepleiten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 22
Bent u bekend met illegale bilgewaterlozingen, waarbij wereldwijd en illegaal elk
jaar grofweg 200,000 kubieke meter oliehoudend water geloosd wordt?17
Vraag 23
Klopt het dat het een veelvoorkomende praktijk is om water uit de bilgetank niet langs
de olie-waterscheider te pompen maar direct over te pompen naar de afvalwatertank
(waarna het ongezuiverd de zee in gaat)?
Vraag 24
Is u het onderzoek van de Swedish Environmental Research Institute bekend dat aantoonde
dat zelfs wanneer het bilgewater wél behandeld wordt het alsnog schadelijk is? Wat
is uw reactie daarop?
Vraag 25
Hoe is het toezicht op de verwerking van bilgewater georganiseerd? Heeft de Inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT) hier toezicht op gehouden? Herkent u deze praktijk?
Vraag 26
Is u bekend dat Finland een (gedeeltelijk) verbod kent op het lozen van bilgewater
omdat zij het verbiedt dat schepen überhaupt oliehoudend water lozen?
Vraag 27
Bent u bereid om het lozen van bilgewater voor de commerciële scheepvaart in de Nederlandse
wateren te verbieden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 28
Bent u bekend met zeezwaaien, de praktijk waarbij op open zee met zeewater restanten
van de lading uit de tank worden gespoeld en geloosd in zee?
Vraag 29
Kunt u aangeven welke aanscherpingen er (nationaal en internationaal) zijn geweest
sinds het voorjaar 2018? Hoe heeft u uitvoering gegeven aan de aangenomen motie Lacin,
Kamerstuk 29 862, nr. 54 om binnen de IMO te pleiten voor het minimaliseren van de lozingen van potentieel
zeer zorgwekkende stoffen?
Vraag 30
Kunt u aangeven of er nog (MARPOL Annex II) categorie Y en Z stoffen geloosd worden
in Nederlandse wateren (in de Exclusieve Economische Zone)?
Vraag 31
Hoe lang blijft u wachten met het invoeren van een verbod op varend ontgassen, de
praktijk waarbij kankerverwekkende gassen worden geloosd uit het scheepsruim? Is het
nog altijd de verwachting dat België en Frankrijk medio 2022 het CDNI verdrag geratificeerd
hebben?
Vraag 32
Bent u echt van mening dat we ook nog moeten wachten tot ook Zwitserland ratificeert?
Vraag 33
Kent u het advies van de advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie over
de mogelijkheid voor burgers om schadeclaims in te dienen als de overheid onvoldoende
bescherming heeft geboden tegen de schadelijke effecten van luchtvervuiling?18 Zou dat ook van toepassing kunnen zijn op de gezondheidsschade die veroorzaakt is
door het toestaan van varend ontgassen?
Vraag 34
Bent u bereid op de kortst mogelijke termijn een nationaal verbod op varend ontgassen
in te stellen? Zo nee, hoe lang wilt u deze schadelijke praktijk laten voortbestaan?
Wanneer is uw geduld op?
Vraag 35
Bent u bekend met de praktijk waarbij giftige afvalstoffen worden weggemengd in stookolie
zoals de ILT aankaartte in 2018?19
Vraag 36
Kunt u aangeven of de ILT hier de afgelopen jaren op heeft gehandhaafd? Wat waren
de conclusies?
Vraag 37
Wat is de afgelopen jaren binnen de IMO uw inzet geweest om al deze vormen van vervuiling
zo veel mogelijk terug te dringen? Heeft u ook beslissingen genomen die hebben bijgedragen
aan een toename van de vervuiling of nieuwe vormen daarvan?
Vraag 38
Wat is de afgelopen jaren binnen de EU uw inzet geweest om deze vormen van vervuiling
zo veel mogelijk terug te dringen? Heeft u ook beslissingen genomen die hebben bijgedragen
aan een toename van de vervuiling of nieuwe vormen daarvan?
Mededeling
De vragen van Kamerlid Van Raan (PvdD) over de grootschalige vervuiling van oceaan
en atmosfeer veroorzaakt door de (internationale) scheepvaart (vraagnummer 2022Z09119) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord. De
reden is dat de zorgvuldige afstemming van het grote aantal vragen meer tijd vergt.
De omvang en verscheidenheid van de set vragen leidt er toe dat er intern én extern
moet worden samengewerkt om de vragen te beantwoorden. De beantwoording zal op zo
kort mogelijke termijn aan de Kamer worden toegezonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.